even een reactie van de ambulance kant
Inderdaad ook ik denk dat er regelmatig geen of te weinig rekening wordt gehouden met onderkoeling. Zoals al eerder gezegd is het opwarmen van slachtoffers pré hospitaal eigenlijk niet mogelijk zeker niet de kerntemperatuur, het enige wat we kunnen doen is het afkoelen vertragen door beschermende maatregelen zoals inpakken, dekens, isolatie folie en dergelijke daarnaast is een verwarmd infuus zeker ook aan te bevelen. Let wel dat het inpakken van een patient heel idealistisch klinkt maar praktisch vaak lastig is, zeker als er met enige regelmaat de patient beoordeeld dient te worden, auscultatie, beoordeling buik / bekken etc.
Lastig dus.....
Maar even ingaand op het citaat van de voorgaande reactie, moeten we toch ook stellen dat de medici het gecontroleerd bevrijden zelf ook in de hand hebben gewerkt, dusdanig dat er collega's kiezen om zeer voorzichtig te werk te gaan, omdat het niet geaccepteerd wordt dat een slachtoffer niet op "de plank" wordt aangeboden na een hoog energetisch ongeval, ondanks de inschatting van het ambulance team dat er geen letsel is.
Worden we niet te bang gemaakt met verhalen over wervelletsel en verliezen we daarom het werkelijke belang uit het oog?
Uit de praktijk merk ik dat er zelden mensen zijn met instabiel wervelletsel na een ongeval, de meeste mensen die met een halo tractie in het ziekenhuis belanden komen meestal lopend binnen........daarnaast zijn er natuurlijk diverse wervelletsels die wel vervelend zijn maar niet leiden (bij niet fixeren) tot neurologische problemen.
Als ik de verhalen mag geloven dan zijn er wel degelijk mensen die ernstig leiden onder onderkoeling terwijl daar geen medische reden voor is.
Ter overpeinzing.....zijn we niet te voorzichtig? en hoe komt dat?
Paul