Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 606512 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1173909 date=1371336529
Dit is de verantwoordelijkheid van de vlieger zelf, om het bij andere instanties aan te geven danwel te laten verzorgen door degene die de ontheffing verstrekt heeft.

Snap ik, maar als je dan dit leest zou zoiets niet moeten kunnen. Snap dat de lvl dit niet allemaal kan regelen, maar vraag me nu ook af hoevaak een heli land op een plek buiten een luchthaven. Landing en opstijgen lijkt mij dat de hulpdiensten in die omgeving ervan op de hoogte moeten zijn, maar dit hoeft dus schijnbaar niet gemeld te worden bij zulke vluchten.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Gast

  • Gast
Ik durf je niet te vertellen hoe de regelgeving is omtrent het verlenen van ontheffingen voor het landen, cq. opstijgen van een niet als vliegveld toegewezen locatie. Dat soort ontheffingen worden door gemeentes afgegeven, niet door de verkeersleiding of IL.. nogiets nogiets...
Wat ik wel weet is dat bijv. bij rondvluchten met helicopters, bij dorpsfeesten bijv., dient een minimale branddekking aanwezig te zijn door middel van brandblussers van een bepaalde capaciteit, of een aanwezige TS. Voor een éénmalige landing, en take-off, zullen ongetwijfeld andere regels gelden, misschien is er dan wel helemaal niets nodig. Die regels zijn ook mij niet bekend.

Daarnaast is, ter info, de Luchtverkeersleiding (LVNL) niet verantwoordelijk voor heel Nederland, sterker nog, het grootste deel van Nederland valt onder de verantwoording (voor wat betreft het de lucht aangaat) van de militaire luchtverkeersleiding DutchMil, in Nieuw Milligen. Maar VFR verkeer valt niet onder verkeersLEIDING maar verkeersINFORMATIE verstrekking.

In dit geval ligt Hoek van Holland net buiten de CTR van Rotterdam. Het gebied buiten de CTR van Rotterdam is Klasse G (uncontrolled VFR) waarin VFR vrij mag rondvliegen en NIET verplicht is om bij Flight Information Center (kortweg FIC) roepnaam "Amsterdam Information" op te roepen. Omdat er geland wordt buiten een als luchtvaartterrein toegewezen locatie is er wel een verplichting om een vliegplan in te dienen. In dit vliegplan zal vermeld moeten worden op welke locatie de landing en het vertrek zal plaatsvinden. Echter heeft het FIC geen enkele verplichting om op basis van dit soort vliegplannen andere instanties hierover in te lichten, dat valt nou eenmaal niet onder de verantwoordelijkheid van de LVNL.

Een piloot die oproept bij "Amsterdam Information" krijgt geen verkeersleiding, maar wel verkeersinformatie over ander bekend verkeer, of het weer bijv. Daarnaast vindt er vanaf het moment van oproepen vluchtbewaking plaatst, er wordt bijgehouden hoe laat iemand op heeft geroepen, hoe laat iemand is overgeschakeld op een andere frequentie of (in dit geval als er opgeroepen zou zijn geweest) hoe laat iemand geland is op een bepaalde locatie. Op basis hiervan houden we een "Alerting service" bij, mocht er binnen een vastgesteld aantal minuten geen contact meer zijn dan gaat het FIC de initiële zoekacties opstarten. Maar, heeft een piloot NIET bij het FIC opgeroepen dan is er dus ook geen vluchtbewaking.
Zeker daarom ligt de verantwoording bij de piloot, of het vliegbedrijf, om bij starts en landingen buiten luchtvaartterreinen de belanghebbende instanties in te lichten.

Een helicopter die geland is en daarna weer opstijgt zou mijns inziens ook geen reden moeten zijn tot een enorme uitruk aan HV-voertuigen als er niet wordt gemeld dat er "explosies gehoord zijn, vlammen en rook zichtbaar zijn en brokstukken verspreid liggen". Een heli die landt en daarna weer opstijgt, dan werkt alles nog naar behoren zou ik denken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
13:18:43 16-06-13GROUP-1P 1 5532 5570 5560 SINT JANSDIJK 1 NIEUWVLIET LVO CRASH OP LAND (Inzet HV) Boerenhoeve Nieuwvliet, Camping
1301355BRW Zeeland (Cadzand) (Blusploeg)
1303132BRW Zeeland (Cadzand) (TS 5532)
1303160BRW Zeeland (Oostburg) (HA 5560)
1301364BRW Zeeland (Oostburg) (HA chauffeurs ploeg 2)
1303170BRW Zeeland (Oostburg) (HVH 5570)
1300033BRW Veiligheidsregio Zeeland (OvD Westelijk Zeeuws Vlaanderen)
1300060BRW Veiligheidsregio Zeeland (Persinfo)


Veiligheidsregio ZLD ‏@VRZ 34s

Melding, vlieger neergstort st. Jansdijk te #Nieuwvliet. Ambu ter plaatse, persoon bekneld. Nadere info volgt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
13:27:41 16-06-13GROUP-1P 1 SINT JANSDIJK 1 NIEUWVLIET LVO CRASH OP LAND (Inzet HV) Boerenhoeve Nieuwvliet, Camping
1301361BRW Zeeland (Oostburg) (HA chauffeurs ploeg 1 + 2)
1301363BRW Zeeland (Oostburg) (HA chauffeurs ploeg 1)
1300001BRW Veiligheidsregio Zeeland (Monitorcode)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
13:31:50 16-06-13GROUP-1A1 AMBU LFL02 Sint Jansdijk 1 4504PB Nieuwvliet nvt bon 49500
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2)
1420999MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Schijnt een deltavlieger te zijn.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
p2kflex
13:03:03 16-06-13GROUP-1A1 19132 SINT JANSDIJK NIEUWVLIET rit 16874 Boerenhoeve Nieuwvliet, Camping
1320132Ambu 19-132 (Oostburg)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio ZLD ‏@VRZ 1m

#ongeval #Nieuwvliet, persoon is bevrijd, wordt behandeld door MMT- en ambu-personeel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio ZLD ‏@VRZ 6m

#ongeval #Nieuwvliet. Brandweereenheden keren terug naar de posten. Woordvoering verder via @politieLE >einde berichtgeving vrz

Veiligheidsregio ZLD Veiligheidsregio ZLD ‏@VRZ 7m

#ongeval #Nieuwvliet, vlieger met ambu naar ziekenhuis in Brugge. Politie Landelijke Eenheid, dienst Luchtvaart doet onderzoek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
14:59:59 16-06-13GROUP-2PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL ONGEVAL LUCHTVAART (VOORALARM KLEIN) [ 597 BRW1AFO 340 ]
0108321BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Blusploeg)
0108382BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Lichtkrant)
0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO - Airport Fire Officer)
0106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)