Zweefvliegtuig crasht bij vliegveld Eindhoven Een zweefvliegtuigje is zondag neergestort bij vliegveld Eindhoven. De piloot raakte gewond, maar is aanspreekbaar. Hij of zij zou last hebben van rug en benen. Het toestel zou in een sloot op het vliegveldterrein zijn terechtgekomen. Dat meldde de politie. Het is niet bekend hoe het ongeluk kon gebeuren. Ook de gevolgen voor het vliegverkeer zijn nog niet bekend. Bron: nu.nl Ambulance Brabant-Zuidoost gaat niet via p2000, Brandweer wel.. MMT ook opgeroepen geweest:p2kflex
15:15:41 14-04-13 -ALPHA- HOVD, SVP TELEFONISCH CONTACT MELDKAMER 1104775 BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (HOvD)
p2kflex
14:58:09 14-04-13 -ALPHA- PRIO 1 : Crash/ongeval (GRIP: 0) Zweefvliegclub Eindhoven FLIGHT FORUM 1550 EIN : 1104780 BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
p2kflex
14:54:19 14-04-13 -ALPHA- OVD, SVP TELEFONISCH CONTACT MELDKAMER 1104761 BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)
p2kflex
14:51:47 14-04-13 GROUP-1 A1 SPOTTERSWEG Eindhoven PRIM MKA BZO N24A 0923993 MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
Crash zweefvliegtuig bij Airport Crash zweefvliegtuig bij Airport studio040nl· Gepubliceerd op 15 apr 2013Beelden van het gecrashte zweefvliegtuig bij Eindhoven Airport Beelden van het gecrashte zweefvliegtuig bij Eindhoven Airport omroepbrabant· Gepubliceerd op 14 apr 2013Ooggetuige Diaro Fisser over de crash bij Eindhoven Airport Ooggetuige Diaro Fisser over de crash bij Eindhoven Airport omroepbrabant· Gepubliceerd op 14 apr 2013Waarom zou er een crashtender ingezet worden bij een ongeval met een zweefvliegtuig? Door de all-terrain banden, snelle inzetbaarheid en aanwezige middelen om eerste hulp te verlenen. Ze zijn gebouwd op snelheid door het terrein heen. Helder, ik denk bij een crashtender in eerste instantie aan de bluscapaciteit maar zo'n gevaarte heeft natuurlijk meer pluspunten Bij de TK crash is een crashtender tot op enkele meters van het toestel gekomen. Ik heb me laten vertellen dat men de druk in de banden kan aanpassen aan de ondergrond.Crash Turkish Airlines TK 1951 by Radio Nederland Wereldomroep , on Flickr Heel simpel... De ts van Eindhoven airport wordt maar bemand door 3 personen. De crashtender levert de aanvulling tot 6 personen. Neergestort in circuit, Schleicher ASW 27-18 E, 14 april 2013 Eindhoven Airport http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1932/neergestort-in-circuit-schleicher-asw-27-18-e-14-april-2013 Op 14 april steeg in de loop van de middag een eenpersoonszweefvliegtuig op vanaf Eindhoven Airport. Het zweefvliegtuig steeg op via de lierstartmethode en de piloot maakte een lokale vlucht. Het was die dag de vierde vlucht van de piloot, maar het was de tweede keer dat hij met dit type zweefvliegtuig (ASW 27-18 E) vloog. Voor aanvang van de vlucht heeft de piloot een voorbespreking over de vlucht en de operationele handelingen (zoals flapstanden) gedaan met een ervaren piloot op dit type zweefvliegtuig. Toen de piloot na een korte vlucht een bocht inzette, werd hij gewaarschuwd door het FLARM-systeem dat er een ander zweefvliegtuig in de buurt was. Omdat de piloot het andere vliegtuig niet direct in zicht had, kwam hij iets omhoog uit zijn stoel. Daarop belandde het vliegtuig onverwachts in een tolvlucht (vrille). De piloot wist dit te beëindigen, maar inmiddels was zijn zicht op het vliegveld belemmerd door bomen.
Tijdens de nadering van het vliegveld moest de piloot een steile bocht maken om in de juiste positie te komen voor de landing, terwijl het vliegtuig eigenlijk al te laag was voor een dergelijke manoeuvre. Het zweefvliegtuig raakte met de linkervleugel het gras. Vervolgens raakte de neus de grond, waarbij het toestel door de nog resterende snelheid achteruit gleed in de naastgelegen sloot. De piloot raakte lichtgewond, het toestel raakte zwaar beschadigd.
Uit het onderzoek bleek ondermeer dat de flaps van het vliegtuig niet in de voorgeschreven stand stonden en dat de trim niet in de juiste stand stond nadat de piloot de vrille had hersteld. De vrille kwam als verrassing voor de piloot en na het beëindigen hiervan was hij waarschijnlijk dusdanig van slag dat hij moeite had dit – voor hem – nieuwe type vliegtuig te beheersen en op een veilige manier aan de grond te zetten.
Rapporten19 feb. 2014 Neergestort in circuit DOWNLOAD Bron: Google Earth