Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 606523 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

WouterM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #650 Gepost op: 23 november 2011, 13:43:48
Volgens mij was er bij dit vliegtuig sprake van een brandlucht, waardoor de piloot besloot om terug te keren naar Schiphol. Zoiets hoorde ik iemand in elk geval zeggen op een van de frequenties.


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #651 Gepost op: 23 november 2011, 13:57:23
Veiligheid voor / boven alles..  heel verstandig om terug te keren !


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #652 Gepost op: 23 november 2011, 14:14:10
Toestel KLM keert terug na brandmelding

Er was een brandmelding binnengekomen over het voorste deel van het landingsgestel van de Boeing 747, die op weg was naar Houston. Het bleek loos alarm, meldt een woordvoerder van de KLM.

Het incident vond iets na 12.30 uur plaats. Het toestel werd bij de noodlanding op de Buitenveldertbaan opgewacht door brandweerwagens.
 
Het vliegtuig is vervolgens geïnspecteerd, waarbij duidelijk werd dat er van brand geen sprake was. De passagiers zullen later met een ander toestel naar Houston vliegen.

Onduidelijk is of het toestel brandstof heeft gedumpt op de weg terug naar Schiphol. Een Boeing 747 die aan een lange vlucht begint heeft zo'n tweehonderd ton kerosine bij zich.

Daarmee is het toestel veel te zwaar om te landen. Een vliegtuig dat na het opstijgen in een noodsituatie moet terugkeren heeft twee opties: of een grote hoeveelheid kerosine in de lucht dumpen, of toch landen met te veel gewicht. Dit laatste is niet zonder risico.

http://www.nu.nl/binnenland/2675588/toestel-klm-keert-terug-brandmelding.html


Gast

  • Gast
Reactie #653 Gepost op: 23 november 2011, 18:15:08
Ik was zelf niet op dienst dus in dit specifieke geval heb ik niet meer achtergrond-info dan de regelgeving, fueldumping gebeurt, indien noodzakelijk, bij voorkeur boven Flightlevel70 (7000voet, 2100 meter) en bij voorkeur niet boven land. Ook al vervliegt de kerosine bijzonder snel, those are the rules. Alleen in acute noodgevallen mag een gezagvoerder besluiten op lagere hoogte en ook boven land te dumpen.

Ik kan me voorstellen dat een Boeing 747 op 2 kilometer hoogte een bijzonder gezicht is voor Harlingse begrippen, zo laag zitten ze daar inderdaad nooit ;)


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #654 Gepost op: 28 november 2011, 10:06:15
p2kflex
09:47:50 28-11-11GROUP-2P 1 LVO Voorzorg (Klein: Scen GAE 1A 1-6 PIO) 799 GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE
GAE 10500820BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Commandant)
GAE 10500821BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 1)
GAE 10500822BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 2)
p2kflex
09:47:09 28-11-11-ALPHA-P 1 LVO Voorzorg 799 GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE 039367
0502750BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (CT 9367)
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #655 Gepost op: 28 november 2011, 10:14:03
Gebeurd vaker maar gaat zelden echt mis.
Puur een waarschuwing om wat achter de hand te hebben. In dit geval een CT en een AMBU. Maar nog geen daadwerkelijke inzet.
Doorgaans gaat het om kleine vliegtuigjes die willen landen met een mankement.
Gezien het verloop in tijd en het uitblijven van verdere meldingen is ook dit keer een landing met een uitdaging met goeg gevolg afgerond.  098uo


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #656 Gepost op: 28 november 2011, 10:23:53
Gebeurd vaker maar gaat zelden echt mis.
Puur een waarschuwing om wat achter de hand te hebben. In dit geval een CT en een AMBU. Maar nog geen daadwerkelijke inzet.

Dat gaat ook op voor Schiphol.
Als Schiphol echter zijn eigen VOS1-topic heeft, dan lijkt het mij reëel om Groningen ook zo'n topic te gunnen....  ;)
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #657 Gepost op: 28 november 2011, 10:40:07
true.

Meteen maar even de melding typen er bij?
Ik ken alleen de 2A melding. Dat betreft een vliegtuig tot 25 personen.
LVO: Lichte VliegOpleiding(??)  Er zijn veel lesvluchten op Eelde


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #658 Gepost op: 28 november 2011, 10:46:55
Op Groningen Airport Eelde gelden de volgende scenarios:

    1A -Voorzorgslanding van een vliegtuig met 1-6 personen aan boord.
    1B -Crash van een vliegtuig met 1-6 personen aan boord.
    2A -Noodlanding van een vliegtuig met 7-50 personen aan boord.
    2B -Crash van een vliegtuig met 7-50 personen aan boord.
    3A -Noodlanding van een vliegtuig met meer dan 50 personen aan boord.
    3B -Crash van een vliegtuig met meer dan 50 personen aan boord.
    4 -Ramp op afstand, het gaat hier dan voornamelijk om vliegtuigongevallen buiten het luchthaventerrein.
    5 -Brand, ongeval of ander incident op luchthaventerrein
    6 -Verstoring van de openbare orde
    7 -Kaping of gijzeling
    8 -Bommelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #659 Gepost op: 28 november 2011, 10:47:07

LVO: Lichte VliegOpleiding(??)  Er zijn veel lesvluchten op Eelde
LVO: LuchtVaart ongeval   e050