Werkstraf na knokpartij met agenten
Gepubliceerd op 15 augustus 11, 18:30
ZAANDAM - Een duw tegen een vriend, daar begon het mee. De 19-jarige Ricardo V. ging verhaal halen en niet veel later was hij in gevecht met de agenten, die op de Mauvestraat kwamen optreden tegen jongerenoverlast.
De Zaandammer werd na zich hevig te hebben verzet in de boeien geslagen en afgevoerd naar het politiebureau. Echt tot bedaren kwam de jongeman, die tot twee keer toe met pepperspray in zijn gezicht werd gespoten, niet. Hij schold agenten uit (’kankersmerissen’) en bedreigde (’ik vermoord je’) ze met de dood. Dreigementen, die hij 20 maart toen het incident in Zaandam plaatsvond, niet zo had bedoeld zei hij gistermorgen tegen politierechter I. Lips. Hij ontkende niet de woorden te gebruikt, hij gaf ook toe de agent een paar keer met een gebalde vuist in zijn gezicht had geslagen.
,,Hij greep me bij de keel, toen begon ik te flippen’’, wist V. zich nog te herinneren. Zijn advocaat M. Bouwman wilde het optreden van de Zaandammer niet goedpraten. Integendeel, maar vond dat een van de agenten met het slaan van zijn zaklantaarn op het hoofd van de verdachte te ver was gegaan. Buitensporig, vond de raadsman. ,,Hij is meerdere keren op het hoofd geslagen. Je kunt op die manier iemand doodslaan. Hij had hem ook op zijn arm of schouder kunnen slaan’’, aldus Bouwman die om het gebruikte geweld een beroep op noodweer deed.
Officier van justitie Sylvia Kubicz wilde daar niets van weten. ,,Hij gedroeg zich zeer agressief, de agenten voelden zich bedreigd. En er was al door hem geslagen. Het kan gewoon niet zo’n reactie,’’ aldus de officier, die een werkstraf van 80 uur eiste tegen de man, die na de vechtpartij drie dagen heeft vastgezeten. En hij moest van haar de agenten een schadevergoeding (300 en 250 euro) betalen.
Politierechter Lips vond met de officier dat er geen sprake was van noodweer. ,,De agent heeft bewust de eerste keer niet hard geslagen. Later wel. Het slaan was ook toen rechtvaardig, alleen was het wel wat te hard. Ik zal daar rekening mee houden met de strafmaat’’, veroordeelde zij de Zaandammer tot 60 werkstraf. Zij wees bovendien de vorderingen van beide politieagenten toe.
Bron: NHD.nl
Tja... en dan vraag je je af waarom het geweld tegen hulpverleners niet af neemt... ik weet het wel...