DE GRAAFSCHAP AFHANKELIJK VAN POLITIEhttp://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1285471/De-Graafschap-afhankelijk-van-politie.htmdonderdag 22 december 2011 | 15:47 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 december 2011 | 16:51
DOETINCHEM - De Graafschap moet hopen dat een nieuw politiebureau op een andere locatie op het Vredesteinterrein in Doetinchem kan worden gebouwd. De politie kocht al eerder grond aan op de plek waar de voetbalclub een multifunctioneel stadion wil bouwen.
Volgens aannemer Van Wijnen, die met collega BAM Utiliteitsbouw een akkoord heeft bereikt over de grondprijs voor De Graafschap, is die verhuizing cruciaal. Daar waar het politiebureau staat gepland, moet zo ongeveer ook de middenstip komen. Dat is de buurt van het spoor.
"De vraag is of zij willen schuiven. Dat is noodzakelijk, want het stadion kan niet op een andere plek", zo laat projectleider Nieuwenhuizen namens Van Wijnen weten. "Het is dan ook zeer voorbarig om te stellen dat het stadion er echt gaat komen. Grondeigendom is in Nederland een belangrijk iets. Ik wil zeer zorgvuldig omgaan met alle partijen die belang hebben in het gebied. Zoals ook bijvoorbeeld het ROC en Stichting Karakter met wie we een verregaande samenwerking hebben."
Nieuwenhuizen baalt omdat de zaken zich in de verkeerde volgorde afspelen. "We hebben de politie namelijk nog niet eens gevraagd of ze wel willen verhuizen. Dus hartelijk dank aan de mensen die het allemaal weer naar buiten hebben gebracht."
"Laat ook duidelijk zijn dat we met BAM nu hebben afgesproken dat we een onderzoek gaan doen naar de haalbaarheid. Er is een akkoord over de grondprijs (naar verluidt 6 miljoen euro, red), maar er moet dus nog een gedegen onderzoek komen naar de mogelijkheden van een stadion. Dat gebeurt begin volgend jaar", meldt Nieuwenhuizen.
Behalve verhuizing van het politiebureau moet De Graafschap ook nog vaststellen of de exploitatie van een nieuw onderkomen haalbaar is. "Dat is mijn grootste zorg. Met de politie heb ik goede hoop. Maar het klopt wat Van Wijnen zegt. We zijn afhankelijk van de politie", aldus Sietze Veen namens De Graafschap.