'Topadvocaten voor schietende agenten'Agenten die verdachte worden bij een schietincident zullen voortaan de allerbeste advocaten krijgen, die speciaal worden opgeleid om agenten bij te staan. Dat zegt korpschef Gerard Bouman van de Nationale Politie.Het is volgens Bouman van groot belang dat schietende agenten worden bijgestaan door de beste advocaten, zegt hij in het AD.
Aanleiding zijn enkele recente zaken waarbij agenten voor de rechter moesten verschijnen. Volgens Bouman heeft de advocaat die onlangs een agent bijstond die twee jaar cel kreeg voor het neerschieten van een man 'steken laten vallen'. Hij wil daarom nu dat een groep goede advocaten klaar staat in het geval er weer een agent voor de rechter moet verschijnen.
De advocaten moeten intern worden geschoold. Ook krijgen ze schiettraining. "Ik wil dat ze snappen wat het is om te schieten, wat het is om in een split second te moeten beslissen", zegt Bouman.
Agent is geen burgerEerder zei Bouman dat het strafrecht moet worden aangepast voor agenten die als verdachten worden aangemerkt. "Ik hoor van mijn mensen dat zij zitten op de stoel waar ook moordenaars en verkrachters worden berecht. Realiseren mensen zich wat een geweldige impact dat heeft?" De korpschef vindt dat er een groot verschil is tussen burgers en agenten. "Als burgers op straat ruzie krijgen, dan kunnen ze de benen nemen, agenten kunnen niet weglopen."
Bouman zegt dat politiemensen soms genoodzaakt zijn om geweld toe te passen om anderen of zichzelf te beschermen. "Als de situatie alleen met geweld kan worden gestopt, dan moeten zij die met geweld stoppen." Hij tekent daarbij aan dat politiemedewerkers die zich echt misdragen en de wet overtreden, uiteraard vervolgd en veroordeeld moeten kunnen worden.
BRON: RTL NIEUWS (
link)