Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 736998 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #370 Gepost op: 7 juli 2010, 08:47:22
Waarom zou ik niet in mijn recht staan het zijn 2 verschillende dingen. Voor de dringende uitvoering van mijn taak heb ik een ontheffing gekregen, mocht de noodzaak zo hoog zijn dan kan het zijn dat ik van de mk toestemming krijg voor het gebruik van OGS. Het verschil hier tussen is dat het ene moment hoeft de burger mij geen voorgang te verlenen en het andere moment wel. Dat is het verschil.

Goed mijn ervaring is gewoon zonder alle toeters en bellen ben ik sneller dan met. Voor dat iemand iets in de gaten heeft ben ik er omheem.

Of je nu met of zonder rijdt en er gebeurd iets ben je toch wel het HAASJE.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #371 Gepost op: 7 juli 2010, 16:11:11
Waarom zou ik niet in mijn recht staan het zijn 2 verschillende dingen. Voor de dringende uitvoering van mijn taak heb ik een ontheffing gekregen, mocht de noodzaak zo hoog zijn dan kan het zijn dat ik van de mk toestemming krijg voor het gebruik van OGS.

Dus zonder toestemming en zonder blauw hard door de binnenstad rijden en iemand voor/van zijn sokken rijden. Dan sta je niet in je recht ....
Zelfde verhaal met de collega, die met een bewakingsauto een voertuig de sloot in duwde. Deze was onderweg naar een brand/rookwolk. Zonder toestemming en zonder OGS.
Baan kwijt, taakstraf en vergoeding aan de familie van het slachtoffer
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #372 Gepost op: 7 juli 2010, 18:09:23
Specieke regelgeving gaat altijd boven algemene regelgeving.......

Dat gaat hier ook gewoon op. Ja je hebt vrijstelling van RVV wanneer dit voor je taak noodzakelijk is. Echter wanneer er brancherichtlijnen en/of korpsrichtlijnen zijn omtrend het rijden van spoedmeldingen, dan dien je jezelf hier gewoon aan te houden. Anders heb je een probleem wanneer er eens wat gebeurd, zie inderdaad het incident van die Politie BOA die met een BBS voertuig iemand doodreed zoals Jerommeke aanhaalt.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #373 Gepost op: 7 juli 2010, 18:19:26
ho ho, specifieke WETgeving ja.... je hebt het hier over een branche richtllijn, zonder enige wettige aftoetsing, in het leven geroepen door de RvHC. Puur om de hogere legerleiding in te dekken....

artikel 5 WvW blijft ten alle tijde gelden en dus maakt het niet uit of je vrijstelling hebt. Je zult zo veilig moeten rijden zonder andere in gevaar te brengen. Die branche richtlijn is je reinste betutteling...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #374 Gepost op: 7 juli 2010, 19:00:16
die Politie BOA die met een BBS voertuig iemand doodreed zoals Jerommeke aanhaalt.

zonder al te veel op deze specifieke zaak in te gaan, ik vind de term ''doodrijden'' niet gepast wanneer een automobilist geen voorrang verleend aan een voertuig op een voorrangsweg (in dit geval het politievoertuig). Dat dit voertuig dan vervolgens te hard rijd doet opzich weinig af aan de voorrangskwestie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #375 Gepost op: 7 juli 2010, 21:27:37
zonder al te veel op deze specifieke zaak in te gaan, ik vind de term ''doodrijden'' niet gepast wanneer een automobilist geen voorrang verleend aan een voertuig op een voorrangsweg (in dit geval het politievoertuig). Dat dit voertuig dan vervolgens te hard rijd doet opzich weinig af aan de voorrangskwestie

Correct, misschien wat cru gezegd, echter resultaat blijft het zelfde.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #376 Gepost op: 8 juli 2010, 01:36:10
Agent op werkvloer vaak gepest door chef

NIJMEGEN - Agenten van het korps Gelderland-Zuid worden op de werkvloer vaak gepest. Dat overkomt één op de zes agenten. Een op de drie wordt zelfs door zijn chef gepest. Dat blijkt uit het jaarverslag van de politieregio over 2009.

Behalve pesterijen stelt één op de zes medewerkers (18 procent) op de werkvloer seksueel lastig te zijn gevallen.

Vrouwen kregen ruim vier keer zoveel te maken met seksueel ongewenst gedrag. Overigens komen agressie en bedreiging tussen agenten nauwelijks voor. Desondanks overwoog 12 procent van de bijna 1300 medewekers serieus het korps te verlaten.

Gelderland-Zuid presteerde het afgelopen jaar slecht. Er werden minder verdachten aangehouden en doorgestuurd naar justitie. Bovendien daalde handhaving van de kleine criminaliteit fors. Agenten schreven te weinig boetes uit. In spoedgevallen bleek de politie minder snel ter plaatse. Ook 25 procent van de levensbedreigende gevallen duurde het langer dan een kwartier.

De matige prestaties zijn voor het korps reden om de doelstelstellingen te verlagen. Ondanks de slechte prestaties daalde het aantal aangiften fors. Dat komt door de dalende criminaliteit. Ook angst om aangifte te doen speelt volgens de politie een rol. Burgers durven in geweldszaken minder snel aangifte te doen. Ze zijn bang voor represailles. Spraakmakende voorbeelden daarvan zijn volgens de politie 'Culemborg' en het Nijmeegse scooterdrama in Nijmegen, waarbij medewerkers van het Radboudziekenhuis en de Gelderlander aarzelden over het doen van aangifte.

Korpschef Henk van Zwam laat weten bezorgd te zijn over de ontevredenheid onder zijn agenten. Hij laat weten dat er direct allerlei maatregelen zijn genomen, die de kwaliteit van de leidinggevenden en de omgangsvormen op de werkvloer moeten verbeteren.

Bron: De Gelderlander


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #377 Gepost op: 19 juli 2010, 16:45:07
Gestolen Audi snel teruggevonden
19 juli 2010
LAREN -

Op de eerste verdieping van een woning aan de Slangenweg in Laren werd zondagnacht een raam geforceerd, een autosleutel werd meegenomen.
Ook de bijbehorende auto, een Audi RS6 Avant Quattro V8, werd ontvreemd. De auto werd later teruggevonden op de Van Leeuwenhoekstraat in Hilversum. De daders werden niet meer gevonden. De auto is meegenomen voor onderzoek.

www.webregio.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #378 Gepost op: 28 juli 2010, 06:10:43
Politie is inzet bij evenementen zat

door Johan van den Dongen

AMSTERDAM -  De politie is het zat om voor elk evenement te worden opgetrommeld en daardoor niet toe te komen aan andere taken.

De politievakbonden overwegen nu acties, omdat ze vinden dat er geen gehoor is voor hun klachten over de 'extreme inzet'.

"Veel agenten hebben er begrip voor dat evenementen moeten kunnen doorgaan, maar het slokt extreem veel en vooral niet geplande capaciteit op. Er wordt roofbouw gepleegd op de collega's", stelt Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakorganisatie ACP mede namens de drie andere landelijke politiebonden. "We horen iedere keer dat de verantwoordelijke bestuurders ons probleem rond de extreme politie-inzet begrijpen, en er wordt iedere keer beterschap beloofd, maar er gebeurt niets.

Minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken) vindt dat dit probleem onder de verantwoordelijkheid valt van de burgemeesters. Het lijkt er op dat de bestuurders en politici de bal voortdurend heen en weer schuiven. We gaan met onze achterban en met de andere bonden in gesprek om te kijken hoe we een oplossing kunnen vinden voor de extreme inzet", aldus Van de Kamp.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7268778/__Politie_is_inzet_bij_evenementen_zat__.html?sn=binnenland,buitenland


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #379 Gepost op: 29 juli 2010, 14:29:41
Opleiding Allround Politiemedewerker van vier naar drie jaar  

Vanaf september 2010 verandert de duur van de opleiding tot Allround Politiemedewerker van vier naar drie jaar. De Politieacademie sluit hiermee aan bij de wens van de korpsen om de opleiding tot allround politiemedewerker te verkorten. De ervaring leert dat korpsen mensen aannemen met al behoorlijk wat kennis en ervaring. Het kennisniveau van de studenten die aan de opleiding tot Allround politiemedewerker starten is hierdoor vaak al hoger dan benodigd voor deelname aan de opleiding. Veel studenten maken op dit moment gebruik van de mogelijkheid om de opleiding versneld te doorlopen. Deze studenten konden tot nu toe alleen op individuele basis (door middel van een EVC procedure of vooraf bepaalde vrijstellingen) in aanmerking komen voor een versnelde leerroute.

Zelfde kwaliteit/ wijzigingen in tijdverdeling
Naar aanleiding van bovenstaande ontwikkeling en de vraag vanuit de korpsen heeft de Politieacademie besloten de opleiding in te korten van vier naar drie jaar, met behoud van kwaliteit. De eerste twee jaar van de opleiding blijven grotendeels in tact. Het derde en vierde leerjaar van de opleiding, worden gecomprimeerd tot één jaar. De opleiding tot Allround Politiemedewerker sluit hierdoor beter aan bij de behoefte van zowel de student als het korps op dit moment. De kwaliteit van de opleiding blijft hierbij gehandhaafd en de verworven kennis en vaardigheden aan het einde van de opleiding blijven op hetzelfde niveau. Voor studenten die minder kennis en ervaring hebben, de versnelling niet aankunnen of voor wie het na overleg met het korps niet wenselijk is, blijft er altijd een mogelijkheid om de opleiding alsnog in vier jaar af te ronden.

Wat betekent dit voor huidige en nieuwe studenten aan de opleiding?
- Voor studenten die vanaf augustus 2010 aan de opleiding tot Allround politiemedewerker beginnen, duurt de opleiding drie jaar.
- Studenten die vóór augustus 2010 aan de opleiding zijn begonnen, kunnen de opleiding, zoals nu al het geval is, bij aantonen van eerder verworven kennis en vaardigheden, op individuele basis versneld doorlopen. Dit kan alleen met goedkeuring van het korps en de Politieacademie.

Vragen?
Wij hopen met de verkorting van de opleiding tot Allround Politiemedewerker beter aan te sluiten bij de behoefte van de studenten en de korpsen. Mocht u naar aanleiding van dit bericht vragen of opmerkingen hebben dan staan wij u graag te woord. Neem dan contact op met Het Loket van de Politieacademie:
T (055) 539 24 00
E aanmelden.hetloket@politieacademie.nl

Bron: http://www.politieacademie.nl/Actueel/Nieuws/Pages/OpleidingAllroundPolitiemedewerkervanviernaardriejaar.aspx