Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 737002 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #380 Gepost op: 29 juli 2010, 15:42:47
Jammer. Ik ben in februari 2010 begonnen :( Ze beginnen later en zijn eerder klaar. Leuk voor hun, minder voor mij ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #381 Gepost op: 29 juli 2010, 16:10:20
Jammer. Ik ben in februari 2010 begonnen :( Ze beginnen later en zijn eerder klaar. Leuk voor hen, minder voor mij ;)

Of gewoon goed je best doen, zodat je het alsnog in 3 jaar kan/mag doen ;)

Hoe streng zijn ze erin om N4-studenten de opleiding in 3 jaar te laten doen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #382 Gepost op: 29 juli 2010, 16:45:28
helemaal niet streng, als je zelf wil versnellen kan dat altijd. ik ken 1 student die in 2,5 jaar de volledige opleiding heeft gedaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #383 Gepost op: 29 juli 2010, 19:03:09
helemaal niet streng, als je zelf wil versnellen kan dat altijd. ik ken 1 student die in 2,5 jaar de volledige opleiding heeft gedaan.

Dan denk ik dat wij dezelfde student in ons achterhoofd hebben.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #384 Gepost op: 29 juli 2010, 22:04:21
Wat dacht je van vrijstelling van de academie voor jeugdzorg maar het korps die eist dat je dit nog steeds gaat volgen (klasgenoot)?

Ik heb twee versnellers gesproken, en die vonden het vreselijk. Docenten wisten niet wat voor lessen ze moesten geven, de school wist eigenlijk ook niet waar ze waren enz enz.. Niet bepaald aantrekkelijk.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #385 Gepost op: 30 juli 2010, 00:06:54
Tsja, ik snap niet dat sommige mensen een vrijstelling krijgen voor jeugdzorg. Dan hebben ze in het verleden "een opleiding in de richting van jeugd gedaan."
Maar als je ze dan de simpelste jurisdische vragen voor legt over jeugd weten ze het antwoord al niet. Dan sla je volgens mij de plank mis als je die een vrijstelling geeft voor jeugdzorg. Dat geld hetzelfde voor GVZ (gemeenschappelijke veiligheidszorg)....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #386 Gepost op: 30 juli 2010, 00:39:32
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjuli%2FJustitie%20eist%20werkstraf%20tegen%20agent%20die%20kinderen%20aanreed

Justitie eist werkstraf tegen agent die kinderen aanreed
29 juli 2010


Tegen de politieagent die vorig jaar juni twee kinderen had aangereden op de Pretorialaan in Rotterdam, is donderdag 120 uur werkstraf geëist. Ook eist justitie een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden.


De hoofdagent van het korps Rotterdam Rijnmond besloot, samen met collega's in een andere politiewagen, te rijden op een spoedmelding. Hijzelf zat in een onherkenbare politiewagen, zonder zwaailicht en sirene.

Op de Pretorialaan - waar een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur - schepte hij met ongeveer 70 kilometer per uur twee overstekende kinderen. Een jongetje van toen 5 jaar raakte zwaargewond. Hij lag een tijdje in coma, liep onder meer hersenletsel op en is mogelijk voor de rest van zijn leven invalide. Zijn toen 9-jarige zusje raakte lichtgewond.

Richtlijnen
Justitie verwijt de agent dat hij zich niet aan de richtlijnen heeft gehouden, die stellen dat de politie in een noodsituatie niet meer dan 20 km/u te snel mag rijden. Hij had zich bovendien moeten melden bij de meldkamer van de politie om zich te vergewissen of de herkenbare politiewagen dichter in de buurt was. Hij had dan minder snel hoeven rijden.

Emotioneel
De agent, die in uniform in het verdachtenbankje van de Rotterdamse rechtbank verscheen, legde in een emotioneel betoog uit dat hij met alle beste bedoelingen naar de spoedmelding was gereden en nog geen mogelijkheid had gehad om contact op te nemen met de meldkamer. 'Als je hoort dat iemand die onwel is geworden niet meer aanspreekbaar is, dan kijk je niet meer op je dashboard. Ik heb naar mijn idee niets gedaan wat tegen de regels is.' Hij stelde verder dat het in praktijk erg lastig is om zich aan alle richtlijnen te houden die aan de politie gesteld worden.

Moeilijk
De agent zegt het nog elke dag moeilijk te hebben met het idee dat hij twee kinderen heeft aangereden: “Als ik hoor hoe het met die jongen gaat, scheurt er een stuk uit mijn ziel. Ik probeer elke dag mensen te helpen en die dag is me dat niet gelukt.” Inmiddels rijdt hij geen politie-auto’s meer en zit hij in een reďntegratieproject bij de politie.

De korpsleiding wacht het verloop van de rechtszaak af voordat deze eventueel disciplinaire maatregelen neemt.

Vrijspraak
De advocaat van de agent vroeg om vrijspraak. Hij vroeg zich hardop af of de agent de twee kinderen ooit had kunnen zien. Ook vroeg hij zich af of de aanrijding bij een lagere snelheid voorkomen had kunnen worden.

De rechtbank doet op 12 augustus uitspraak over deze zaak.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #387 Gepost op: 30 juli 2010, 01:11:50
Citaat
Hij stelde verder dat het in praktijk erg lastig is om zich aan alle richtlijnen te houden die aan de politie gesteld worden.

Dit kan een interessante uitspraak worden. Gaat, en zo ja hoe ver, de rechter hierin mee?
Jammer dit maar 70 binnen 30 is wel snel hoewel er zat wegen zijn waarop het kan en andere totaal niet. Hier waarschijnlijk niet...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #388 Gepost op: 30 juli 2010, 09:22:06
Dit kan een interessante uitspraak worden. Gaat, en zo ja hoe ver, de rechter hierin mee?

Mijn inschatting: de rechter gaat op safe spelen en laat de brancherichtlijn zwaar wegen. De agent wordt wel schuldig bevonden (voorbeeldfunctie weegt mee), maar aan de strafeis wordt niet voldaan, vanwege berouw, emotionele schade, enz.

Jammer dit maar 70 binnen 30 is wel snel hoewel er zat wegen zijn waarop het kan en andere totaal niet. Hier waarschijnlijk niet...

Ik vraag me af of binnen de richtlijn (50 km/h dus) de kinderen wel ontweken hadden kunnen worden...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #389 Gepost op: 30 juli 2010, 10:14:21
Maar ook dan had de agent alsnog daar in het bankje gezeten...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein