Onder de 12 jaar kan je toch niet vervolgd worden? Wat hoopt de politie hiermee te bereiken? Staat het middel wel in verhouding met het feit? Kinderen verhoor je toch altijd door speciale agenten?
http://www.telegraaf.nl/buitenland/8307440/__Juf_laat_kinderen_verhoren_door_politie__.html?sn=binnenland,buitenlandwo 24 nov 2010, 12:13 | 0 reacties
Juf laat kinderen verhoren door politie
OUDENBURG - Juf Isabelle van een basisschool in Oudenburg verdenkt één van haar 9-jarige leerlingen van diefstal, dus laat ze de politie alle kinderen één voor één verhoren...
De juf is haar tas met mobiele telefoon, bankpas en 15 euro kwijt en denkt dat één van de kinderen daar verantwoordelijk voor is. Omdat een groepsgesprek in de klas niet leidde naar de mogelijke dader, schakelde de school de politie in.
Maandag zijn de eerste acht kinderen verhoord. De politie spreekt van een 'normale procedure'. "Het gaat niet om een verhoor van verdachten zoals dat met volwassenen zou gebeuren. Het was een individueel gesprek op een educatief verantwoorde manier en met aandacht voor de minderjarige en het delicate onderwerp van een diefstal", meldt een politiewoordvoerder in Het Nieuwsblad.
'Arrogant'
De ouders van de leerlingen zijn echter woedend. Zij zijn niet te spreken over hoe met de kinderen werd omgegaan. "Arrogant was het. Mijn hart breekt als ik naar mijn dochter kijk", vertelt Kathleen Dewulf. Dochter Kaylee (9) begint te huilen als ze haar verhaal doet. "De politie vertelde mij dat ik een slaapzak zou moeten meenemen naar een instelling als ik blijf liegen", zegt ze.
Ook een andere moeder, Annick Missiaen, is niet te spreken over de handelswijze van de politie. "Onze zoon Cedric (9) kreeg te horen dat hij loog omdat hij rood werd. Hoe moet een jongen van negen zich dan voelen als hij zo onder druk wordt gezet? De klas was een hechte groep vrienden, maar de gevolgen van dit alles zijn niet te overzien. De kinderen beginnen elkaar al te beschuldigen, zonder dat er ook maar één bewijs is dat iemand uit de klas de spullen gestolen heeft. Ook iemand anders van de school kan de dader zijn, of misschien is de juf gewoon haar tas verloren."