Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 69675 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #140 Gepost op: 19 april 2013, 23:19:50
In principe amber, tenzij... Ik heb ook wat trainingen gegeven over IM aan collega's en het ook zo uitgedragen. Blauw heeft nu eenmaal een meer afremmende werking dan amber, zoals Zijlvaart ook aangeeft. Eigen veiligheid eerst!

Duidelijk. En heel begrijpelijk.

Misschien omdat ik van de oude stempel ben, zou ik eerst kiezen voor blauw. Maarja, ik ben ook niet anders gewend.

Even omschakelen dus. e050
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #141 Gepost op: 20 april 2013, 10:36:01
De docent heeft ook volledig gelijk! Blauw is, in de basis, ook veiliger dan geel..

Waarom? Als er blauw staat te knipperen, dan staat er politie en die kan je bekeuren.. Bij geel heb je eigenlijk niets te vrezen en kan 't gas erop.. Dan wordt je niet als politieagent herkend..

Gewoon de dagelijkse praktijk.. en vaak strijdig met de richtlijn, dat wel..
In principe amber, tenzij... Ik heb ook wat trainingen gegeven over IM aan collega's en het ook zo uitgedragen. Blauw heeft nu eenmaal een meer afremmende werking dan amber, zoals Zijlvaart ook aangeeft. Eigen veiligheid eerst!

En hier gaat het mis. Als ook de politie zich zou houden aan de IM regels dan gaat men bij Amber ook meer afremmen in het vervolg. Immers het kan ook Politie zijn! O0 Ook het publiek weet dat de politie liever Blauw voert dan Amber en reageert dusdanig. 8)

En taakblindheid is waar ik wanneer ik met de TMA ter plaatse kom nog wel eens tegen aan loop. Zoals ik vaker al heb gezegd is men te gefocust op wat er is gebeurt en vergeet men veelal zijn/haar eigen veiligheid.  :-\
Dit is bij alle takken van sport, ook bij mijn collegae.
Ik bel soms in het voorbij rijden de mensen zelf op om te vragen of:
-het nodig is om de deuren van de voertuigen open te laten staan en zo de rijstroken nog meer te knijpen.
-het niet vertandiger is om via de bijrijderskant uit te stappen(ook voor de heren brandweer en berging....)
-enz.
Ik zeg niet dat ik alles perfect doe, maar ben zelf heel blij als ik er over wordt aangesproken. Dat kan een volgende keer betekenen dat ik zeker veiliger werk.

Waar ik mij veel vaker aan stoor zijn de mensen die een voertuig "neergooien" bij een incident terwijl de collegae er al zijn en wel hun voertuig netjes hebben neergezet. Wees niet zo slordig met het leven van een ander. Een vrachtautochauffeur verwacht niet dan een auto wordt neergezet, iemand eruit springt en het voertuig achterlaat. Dit kan tot gevolg hebben dat de vrachtauto niet kan remmen met alle gevolgen van dien. En kom nou niet met "dat is de schuld van de chauffeur, die moet zijn snelheid dusdanig hebben om dit te kunnen opvangen", dat brengt de schade aan personen niet terug. :-\

Al met al vind ik ook dat het juist de jongere generatie is die weer bij Blauw blijft, net zo goed als de oudere die eigenlijk niets af weten van IM. De generatie die er tussen in zit weet uit ervaring waarom de regels zo zijn. De jongere heeft vaak zoiets van "ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet". MAW het opnieuw uitvinden van  het wiel....  ::)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #142 Gepost op: 20 april 2013, 11:34:31
Sowieso als ik zo links en rechts hoor hoe weinig men hoeft te doen voor het vuurwapen dragen en het mogen rijden met OGS.... Komt bij mij soms een beetje knullig over.

Ben ik niet met je eens, de training voordat je het vuurwapen mag dragen is prima in orde. Het competentieonderhoud als je eenmaal vuurwapen dragend bent is m.i. te weinig.
Zelfde geldt voor de rijopleiding, wij hebben een rijopleiding van twee weken gehad inclusief slippen/circuit. Als je vergelijkt hoe weinig toestemmingsritten wij hebben in vergelijking met bijv. Ambu of brandweer is dit meer dan genoeg, ook hier geldt dat juist onderhoud competenties weer wat te wensen overlaat.

Sowieso, nu ik hier zo over nadenk.... wat zijn er gigantisch veel dingen waar wij de competenties van willen onderhouden: IBT, Schieten, Rijvaardigheid, Wetskennis, EHBO/Reanimatie, IM, Documentherkenning etc..... dan heb ik het nog niet eens over mensen die een nevenfunctie hebben zoals biker, motorrijder, ME......... dan blijft er idd geen dag meer over!!!  :-X

Al met al vind ik ook dat het juist de jongere generatie is die weer bij Blauw blijft, net zo goed als de oudere die eigenlijk niets af weten van IM. De generatie die er tussen in zit weet uit ervaring waarom de regels zo zijn. De jongere heeft vaak zoiets van "ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet". MAW het opnieuw uitvinden van  het wiel....  ::)

Dat herken ik dan weer niet, juist de jongere generatie zet (bij ons) amber aan op de snelwegen. Dat is ook de generatie die IM heeft gehad op de academie. De mensen die wat langer meelopen houden het vaak op blauw.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #143 Gepost op: 20 april 2013, 11:47:09
@HIT:
Als een politieauto met 'blauw' opgesteld staat, dan is dat toegestaan. Het eerste voertuig mag blauw voeren, de rest niet..

Zoals ik al zei is het veel gevaarlijker om met 'geel' te staan. Waarom zou ik er dan voor moeten kiezen om dit bewust te doen? Het idee vind ik wel leuk, maar ik wil dat risico niet lopen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #144 Gepost op: 20 april 2013, 12:00:01
@HIT:
Als een politieauto met 'blauw' opgesteld staat, dan is dat toegestaan. Het eerste voertuig mag blauw voeren, de rest niet..

"ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet".

Lijkt mij al een antwoord op zich, ja het mag. Is het gewenst? In mijn ogen niet juist om:
En hier gaat het mis. Als ook de politie zich zou houden aan de IM regels dan gaat men bij Amber ook meer afremmen in het vervolg. Immers het kan ook Politie zijn! O0 Ook het publiek weet dat de politie liever Blauw voert dan Amber en reageert dusdanig.

Zie het als een stukje extra opleiding naar het verkeer toe.

Ik heb overigens nergens gezegd dat het niet mag, maar de redenering dat het te gevaarlijk is om met geel te staan geeft dus discussie's of andere voertuigen al dan niet moeten worden uitgevoerd met blauw..... 8)

Ik denk ook overigens dat als deze opmerking:
@HIT: Zoals ik al zei is het veel gevaarlijker om met 'geel' te staan. Waarom zou ik er dan voor moeten kiezen om dit bewust te doen? Het idee vind ik wel leuk, maar ik wil dat risico niet lopen..
Hout zou snijden dat er binnenkort heel wat meer bedrijven en diensten op de snelweg met blauw gaan werken ook. Want waarom zou de veiligheid van een politieagent beter moeten worden gewaarborgd dan de veiligheid van de berger of IM aannemer? Overigens denk ik ook dat wanneer dit een criterium wordt er geen rechter daar nog een veroordeling over durft te doen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #145 Gepost op: 20 april 2013, 12:23:49
Het feit ligt er nou eenmaal dat als ik als burger een vop oploop, ik doodgereden wordt. Als smeris niet..

Voor de signaalverlichting geldt hetzelfde. Ik kan daar ook niets aan veranderen, maar maak wel dankbaar gebruik van mijn status; geef me ongelijk, ik wil ook heel thuiskomen..

Dat een 'wegwerker' het zwaarder heeft is simpelweg een feit, maar de overheid kiest hier bewust voor. Maar wegwerkers hebben een bots, een pijlwagen, ik zelden tot nooit..

Overigens, Wat mij betreft bestond de andreasstrip niet, alleen de spijkermat..

Kennelijk gaat het nog te vaak goed, zodat men dat niet nodig vindt.. Ik heb een andere mening..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #146 Gepost op: 20 april 2013, 14:55:06
Omdat je het kunt :-\ zijlvaart

Hmmm. Ff een ander voorbeeld.
Een week of 3  á 4 terug kom ik als eerste bij een ongeval.  Ik zet mijn auto, alleen voorzien van amber,  netjes in fend-off.
Plaats een aantal kegels om een afzetting te creëren.
Vervolgens komen er 3!  Politieauto's waarvn de eerste zijn auto met blauwblauw voor mijn auto zet in fend-off en de daarop volgende 2 zetten de auto daar recht achter beide ook met blauwblauw. Later kwam zelfs de eigenlijke wegbeheerder er bij voor staan.
Hierdoor werd de calamiteiten-affzetting onnodig lang maar ook de situatie onduidelijker. En dat alles terwijl alles al veilig  stond  en er werd verkeer geregeld.

Het was op een 2x2 binnen de bbk op een kleine kruising. Aan 1 zijde 1 rijstrook afgezet. Op dat moment was ik daar met 1collega voor de gemeente (wegbeheerder) als monitoring en calamiteitendienst ivm afsluiting van een belangrijke ader voor de stad.

Wat is daar dan het nut van.
Dat de eigenlijke wegbeheerder het "overneemt" ind ik nog daar aan toe, maar 3! Pol.vtg voor een goede afzetting plaatsen slaat nergens op. En dat is de zelfde gedachtengang dan dat wat jij aanhaald. En daarbij ook ik wil niet aangereden worden en heel thuis komen maar door zulke dingen kan het juist gevaarlijker worden en dan juist door die blauwblauw.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #147 Gepost op: 20 april 2013, 15:15:15
Ben ik niet met je eens, de training voordat je het vuurwapen mag dragen is prima in orde. Het competentieonderhoud als je eenmaal vuurwapen dragend bent is m.i. te weinig.
Zelfde geldt voor de rijopleiding, wij hebben een rijopleiding van twee weken gehad inclusief slippen/circuit. Als je vergelijkt hoe weinig toestemmingsritten wij hebben in vergelijking met bijv. Ambu of brandweer is dit meer dan genoeg, ook hier geldt dat juist onderhoud competenties weer wat te wensen overlaat.

Sowieso, nu ik hier zo over nadenk.... wat zijn er gigantisch veel dingen waar wij de competenties van willen onderhouden: IBT, Schieten, Rijvaardigheid, Wetskennis, EHBO/Reanimatie, IM, Documentherkenning etc..... dan heb ik het nog niet eens over mensen die een nevenfunctie hebben zoals biker, motorrijder, ME......... dan blijft er idd geen dag meer over!!!  :-X

Dat herken ik dan weer niet, juist de jongere generatie zet (bij ons) amber aan op de snelwegen. Dat is ook de generatie die IM heeft gehad op de academie. De mensen die wat langer meelopen houden het vaak op blauw.

Excuus Silque, ik heb het niet duidelijk geschreven. Doelde met name ook op de herhaling, minder op de originele opleiding. En misschien cru gezegd maar het interesseert me eigenlijk niet hoe dit geregeld is, of wanneer je dat allemaal moet doen. Maar ik wil er van uit kunnen gaan dat de agent die wettelijk toestemming heeft om de max snelheid met 40km/h te overschrijven daar echt goed voor opgeleid is. Want dat is ook de standaard reactie waarom de politie wel sneller mag rijden, omdat ze een gedegen opleiding daarvoor hebben genoten...

Maar goed... ik neig weer offtopic te gaan geloof ik. Valt mij ook nog regelmatig op dat er een zee van blauw is bij een ongevalslocatie en dat er dus zeker ruimte voor verbetering is. Al moet ik zeggen dat ik zowel bij blauw als bij amber geflikker toch even kijk, al probeer ik beide keren (voor zover mijn voorgangers dat toelaten) gewoon door te rijden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #148 Gepost op: 20 april 2013, 17:12:04
Ik denk dat iedere diender wel meer opleiding/onderhoud wilt, maar op een gegeven moment moeten er toch keuzes gemaakt worden. Zoals ik al schets zijn er zoveel dingen die wij moeten onderhouden, daar is gewoon geen tijd voor.....  :-\
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #149 Gepost op: 20 april 2013, 19:14:59
Het feit ligt er nou eenmaal dat als ik als burger een vop oploop, ik doodgereden wordt. Als smeris niet..
Zoals ik al zeg, als dat het criterium wordt dan zie ik nog het een en ander veranderen en in de soep lopen.  8)
Voor de signaalverlichting geldt hetzelfde. Ik kan daar ook niets aan veranderen, maar maak wel dankbaar gebruik van mijn status; geef me ongelijk, ik wil ook heel thuiskomen..
Daar ga ik je absoluut geen ongelijk in geven, echter iets veranderd pas als iedereen veranderd. Wanneer breed bekend is dat de Politie ook overschakelt op Amber dan zal ook het verkeer veranderen.
Dat een 'wegwerker' het zwaarder heeft is simpelweg een feit, maar de overheid kiest hier bewust voor. Maar wegwerkers hebben een bots, een pijlwagen, ik zelden tot nooit..
Wel eens geprobeerd om op plaast te komen bij file? Regelmatig maak ik gebruik van jouw collegae die eigenlijk ander werk moeten/horen te doen. Overigens nog bedankt voor diegenen die ik wel eens vergeet 998765
Overigens, Wat mij betreft bestond de andreasstrip niet, alleen de spijkermat..
FF hoor  ;) maar je bent niet goedwijs :-X dat levert denk ik zoveel ongevallen en Politie inzet op dat we daar een aparte handhavings/afwikkelings organisatie voor nodig hebben dan. >:D Want een auto met platte banden schuift lekker door, die haalt die 150m wel vanaf de 140km/h.  :-\
Kennelijk gaat het nog te vaak goed, zodat men dat niet nodig vindt.. Ik heb een andere mening..
Deze mening kan ik alleen maar onderschrijven, er gaat meer mis dan dat Nederland te horen krijgt... >:( Niet elke afgereden spiegel hoor je over, ook niet elke spiegel die tegen mensen opkomen >:( of gegooide objectten. >:(
Zoals ik al schets zijn er zoveel dingen die wij moeten onderhouden, daar is gewoon geen tijd voor.....  :-\

Lang leve 1 organisatie 1 taak...... 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.