Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 70291 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 22 oktober 2010, 23:43:46
Heb je naast de pijl links, rechts, "center-out" ook nog een "warning pattern" op de traffic advisor zitten of is dat merk/type afhankelijk? Puur uit interesse.

Geheel niet vergelijkbaar natuurlijk vanwege oudere apparatuur, die niet persé daardoor slechter is, in mijn Caprice heb ik op mijn Traffic Advisor kastje (een halogeen type SMC-5 van Federal Signal) naast de links/rechts/center-out ook nog een warning-flash zitten die een 4 inner 2-om-2 outer flash-warning geeft. Erg effectief, zowel in de dagstand (4 om 4_ 4) als in de nachtstand (2 om 2) en zelfs nog met een slow/fast modus erop.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #61 Gepost op: 23 oktober 2010, 00:26:22
Moet ik even denken hoor, heb namelijk net 10 weken school achter de rug en ga met 2 weken pas weer terug. De center out kan ik me niet herinneren, de warning pattern bestaat uit links/rechts volgens mij. Maar Jerommeke kan me hierin wel corrigeren denk ik zo. Anders maak ik over 2 weken even een filmpje.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #62 Gepost op: 23 oktober 2010, 16:11:26
Wij hebben:

<<<<<<<<<<

>>>>>>>>>>

<<<<<>>>>>

***           ooo   (afwisselend links - rechts knipperend)
Wout


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #63 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:10:05
Wij ook. Ik moet zeggen dat ik amber bijna niet gebruik. Als ik op of langs de autosnelweg werk gebruik ik al snel blauw omdat dat gewoon een veel hogere attentiewaarde heeft en op provinciale wegen en in de stad gebruik ik blauw voor fend-off en voor de rest meestal enkel de alarmlichten. Uitzondering is als ik ergens op een rottige plek sta.
Als ik voorbij het incident sta dan zet ik meestal alles uit behalve stadslicht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:33:19
Morgen als het droog is maak ik even een filmpje van de Traffic Advisor in mijn MX7000. Naast de pijl links, rechts "center out" en warning flash ben ik zelf erg gecharmeerd van de dimfunctie en slow/fast optie.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #65 Gepost op: 23 oktober 2010, 18:13:06
Bij 'ons' (kan ik het al zeggen? :)) zitten er 4 functies op de Traffic Advisor (TA). De precieze uitwerking van split en flash ken ik niet. Wel is het zo dat de functies left en right anders zijn dan bij een Vista. Bij de Vista trek de TA een volgspoor, bij de Whelen Liberty niet, maar knippert de buitenste module nog 2 (of 3) keer. Ik moet overigens zeggen dat ik de TA nog nooit daadwerkelijk ergens gebruikt heb zien worden...

Ik zal het proberen te schetsen:
Vista Eén keer van links naar rechts
*
*  *
*  *  *
*  *  *  *
*  *  *  *  *

Whelen Liberty Eén keer van links naar rechts
*
    *
        *
            *
                *

                *

                *



De 11.04 van N-HN, een Opel Zafira.

Boxen van de mob. Aanstuurset voor Traffic Advisor. 4 flitspatronen: Left, Right, Split of Flash. Ook nog keuze uit High of Low.
Op de foto zie je het aansturingskastje. Er zitten ook leds in zodat je kan zien wat de TA doet. Ik tel 8 leds, er zijn echter naar 5 modules.


Gast

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 23 oktober 2010, 18:19:38
Je kunt de Whelen TACTRL kastjes met dipswitches instellen, aan de achterzijde kun je insleutelen of je 5, 6, 7 of 8 lampen hebt, en het patroon kun je ook instellen d.m.v. diezelfde dipswitches.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #67 Gepost op: 23 oktober 2010, 19:20:25
Bij 'ons' (kan ik het al zeggen? :)) zitten er 4 functies op de Traffic Advisor (TA). De precieze uitwerking van split en flash ken ik niet. Wel is het zo dat de functies left en right anders zijn dan bij een Vista. Bij de Vista trek de TA een volgspoor, bij de Whelen Liberty niet, maar knippert de buitenste module nog 2 (of 3) keer. Ik moet overigens zeggen dat ik de TA nog nooit daadwerkelijk ergens gebruikt heb zien worden...

Ik zal het proberen te schetsen:
Vista Eén keer van links naar rechts
*
*  *
*  *  *
*  *  *  *
*  *  *  *  *

Whelen Liberty Eén keer van links naar rechts
*
    *
        *
            *
                *

                *

                *


Op de foto zie je het aansturingskastje. Er zitten ook leds in zodat je kan zien wat de TA doet. Ik tel 8 leds, er zijn echter naar 5 modules.
Ons is Kennemerland toch? ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #68 Gepost op: 23 oktober 2010, 20:35:00
Nope, Noord-Holland Noord  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #69 Gepost op: 23 oktober 2010, 20:43:23
Hoe zijn de ervaringen met het voeren van amber lampen? Of is men bij de HV diensten weer terug geschakeld naar blauw?  :)

Laatst bij een incident op de drukke A16 blauw aan laten staan. Een Volvo van de KLPD stond er al als buffervoertuig, maar die ene blauwe pit - ongeval op linkerrijbaan - erg druk op de weg - deed mij besluiten het blauw erop te laten staan. Die hoge ambu valt net wat beter op, met al die verlichting rondom.

Amber lampen heb ik nog niet gezien op ambulances, zelfs niet op nieuwe. Uiteraard wel de gevaarslichtjes, en mits voldoende bufferverlichting zet ik alleen de gevarenlampjes aan.