http://www.trouw.nl/nieuws/article2854408.ece/C2000__de_kop_van_Jut_in_communicatieland.html C2000: de kop van Jut in communicatieland
RIJSWIJK (ANP) - Voor de politievakbond ACP is de maat vol. Nu ook de communicatie bij de hulpverlening rond de aanslag in Apeldoorn te wensen overliet, vindt voorzitter Gerrit van de Kamp het de hoogste tijd dat er een alternatief komt voor C2000.
Technieksociologe Anique Hommels van de Universiteit Maastricht doet onderzoek naar de invoering van C2000.
Wat is C2000?
,,C2000 is een digitaal communicatiesysteem voor de politie, brandweer en ambulancediensten. Ook de marechaussee werkt ermee. Het is vanaf 2004 gefaseerd ingevoerd. C2000 kwam in de plaats van de honderden analoge netwerkjes waarmee politie en brandweer tot dan afzonderlijk van elkaar communiceerden.''
Op wiens initiatief is het er gekomen?
,,Begin jaren negentig ontstond bij de politie en de brandweer de behoefte aan een landelijk en up-to-date systeem. Dat werd door de politiek snel opgepikt. C2000 is minder gemakkelijk af te luisteren. Maar het systeem is er niet uitsluitend om de media buiten spel te zetten gekomen. Die geluiden hoor je wel, maar dat is ten onrechte.''
Wat schort er aan het systeem?
,,Het lijkt erop dat er snel sprake is van overbelasting van zendmasten. Het is gemakkelijk om te zeggen dat de overheid dus meer zendmasten moet plaatsen. Niet alle burgers zijn bereid om een dergelijke mast in de nabije omgeving te accepteren. Het is ook moeilijk in te schatten waar je extra capaciteit nodig hebt. Rampen laten zich niet voorspellen, dat geldt zowel de locatie als de omvang. Daarnaast kost het tijd voordat de gebruikers operationeel met een nieuw communicatiesysteem uit de voeten kunnen.''
Hoe verliep de politieke besluitvorming rond de invoering?
,,Toen eenmaal was besloten om te kiezen voor een Europees systeem, ontstond er geleidelijk een onomkeerbare situatie. Er werd ingezet op de Europese standaard TETRA en daar is door de politiek aan vastgehouden. Ook toen uit testen bleek dat niet alles naar behoren functioneerde, was er eigenlijk geen weg meer terug. Er zijn overigens wel maatregelen genomen om zaken te verbeteren. Het kan best zijn dat er op dat moment geen redelijke alternatieven waren. De andere kant is wel dat burgers erop moeten kunnen rekenen dat hulpdiensten goed met elkaar kunnen communiceren.''