Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 85755 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 1 augustus 2008, 18:06:07
De analoge portofoons zijn toch alleen voor de communicatie tussen één ploeg (en de BV)? De communicatie tussen OVD en BV en BV's onderling loopt nog steeds via C2000. Toch?  ???

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 1 augustus 2008, 18:10:28
Precies....In Culemborg (Gelderland Zuid) gebruikt men ook nog steeds analoge object portofoons. Dit omdat men niet tevreden was over de proef met digitale object portofoons. De verbindingen zijn geregeld zoals Palmpie het beschrijft.

Overigens: in heel Gelderland Zuid werkt men op de werkvloer nog analoog. Onlangs is er een nieuwe indeling gemaakt voor het gebruik van de oude kleurenkanalen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 2 augustus 2008, 14:08:06
Ik begrijp niet dat er zoveel korpsen zijn die analoog werken .......... ik kan me voorstellen dat er locaties zijn in gebiede waar de dekking niet 100% is maar was dat in het verleden beter dan?

arrejan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #43 Gepost op: 2 augustus 2008, 14:08:57
Wat waren de frequenties ook al weer voor anoloog???

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 2 augustus 2008, 14:20:50
Ik begrijp niet dat er zoveel korpsen zijn die analoog werken .......... ik kan me voorstellen dat er locaties zijn in gebiede waar de dekking niet 100% is maar was dat in het verleden beter dan?

Het gaat over objectportofoons..........de dekking is nooit 100%, maar het schijnt op het object beter te werken dan C2000 porto's.

153.7875 (wit)
153.8375 (rood  
153.9375 (geel)
154.0125 (blauw)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 2 augustus 2008, 14:25:22
Het gaat over objectportofoons..........de dekking is nooit 100%, maar het schijnt op het object beter te werken dan C2000 porto's.

153.7875 (wit)
153.8375 (rood  
153.9375 (geel)
154.0125 (blauw)  

Dat waren de oude frequenties...  ;) Nu de nieuwe nog...  ;) ;)

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 2 augustus 2008, 15:32:33

Dat waren de oude frequenties...  ;) Nu de nieuwe nog...  ;) ;)
Je hebt me zo aan het twijfelen gebracht dat ik naar de brandweerkazerne ben gereden om te kijken wie er gelijk heeft: Ik heb gelijk.

Ik heb net bij 2 Tassen (1 blauw en 1 wit) en de HV (blauw) de objectportofoon aangezet.

En ja...........het zijn toch echt de frequenties die ik hierboven noem.

De regio GZ heeft pas geleden besloten voor de objecten nog geen C2000 aan te schaffen en men heeft de oude, analoge kleuren opnieuw aan korpsen toegewezen.
De korpsen hier zitten dus nog gewoon op de oude analoge frequenties voor wat de objectporto's betreft.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 2 augustus 2008, 15:38:58
Je hebt me zo aan het twijfelen gebracht dat ik naar de brandweerkazerne ben gereden om te kijken wie er gelijk heeft: Ik heb gelijk.

Ik heb net bij 2 Tassen (1 blauw en 1 wit) en de HV (blauw) de objectportofoon aangezet.

En ja...........het zijn toch echt de frequenties die ik hierboven noem.

De regio GZ heeft pas geleden besloten voor de objecten nog geen C2000 aan te schaffen en men heeft de oude, analoge kleuren opnieuw aan korpsen toegewezen.
De korpsen hier zitten dus nog gewoon op de oude analoge frequenties voor wat de objectporto's betreft.

Ok!  :) ;)

Maar dit zijn toch VHF frequenties?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultrakorte_golf

In de aanbesteding wordt gesproken over UHF frequenties (http://nl.wikipedia.org/wiki/UHF_(radiospectrum)) .

de frequenties die jij opschreef zijn VHF frequenties...  :)

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 2 augustus 2008, 15:45:46
klopt....men heeft deze frequenties nooit opgegeven. Men is de analoge portokanalen blijven gebruiken in afwachting van geschikte C2000 objectportofoons. Vandaar dat deze frequenties nog steeds in gebruik zijn.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 2 augustus 2008, 19:33:20
Ok!  :) ;)

Maar dit zijn toch VHF frequenties?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultrakorte_golf

In de aanbesteding wordt gesproken over UHF frequenties (http://nl.wikipedia.org/wiki/UHF_(radiospectrum)) .

de frequenties die jij opschreef zijn VHF frequenties...  :)

Wat Rob beschijft gaat ook niet over de regio Utrecht :)
Arrejan vroeg namelijk om die oude frequenties en diegaf Rob vervolgens.
Wat waren de frequenties ook al weer voor anoloog???

Kortom, jullie zaten een beetje langs elkaar heen denk ik ;)

Overigens heb ik ook wel eens begrepen dat men in plaats van DMO de TMO modus gebruik voor objecten (ik dacht Rotterdam-Rijnmond). Is dat voor de andere regio's geen oplossing?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s