Het is zelfs zo, dat ze niet verzekerd zijn wanneer ze met een sirene anders dan 2-toon rijden. Stel; ik sta bij een stoplicht als burger. Op het moment dat het groen is ga ik rijden. Wanneer ik het kruispunt oversteek komt er een ambulance met Engelse sirene aanrijden (Officieel stapvoets, maar aangezien de meeste dit niet doen of niet zo nauw nemen
). Ik kan niet meer op tijd remmen en ik klap tegen de ambulance. Wanneer ik achteraf tijdens het verhoor (of hoe je het wilt noemen) aangeef; ja ik hoorde ze niet aankomen. Of ze reden met een aparte geluidstoon, dan is de kans groot dat de ambulance al sowieso de schuld krijgt omdat deze met een niet- voorgeschreven (of verboden) sirene reed.
Dit is natuurlijk wel heel wettelijk bekeken. Maar ik weet nog dat toen onze brandweer de nieuwe autoladder kreeg, dat deze naast de gebruikelijke Martins Horn ook een Engelse sirene aan boord had. Deze moest na een paar weken gelijk "onklaar" worden gemaakt ivm dit "verzekerings-technische" verhaal.
Maar gaaf is het natuurlijk wel om ze te zien/horen rijden met dit soort sirenes!
Moet zeggen dat je die 2-toon van de nieuwe ambulances dus bijna niet hoort. Dat is bij die Engelse/Amerikaanse wel anders!