Crashkaarten spoorwegmaterieel

Auteur Topic: Crashkaarten spoorwegmaterieel  (gelezen 3484 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Deetrein

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Gepost op: 23 april 2008, 15:08:48
Beste Collega's

Nog niets gevonden met zoekfunctie (alleen over vliegtuigen)
Heeft iemand van jullie ze misschien in bezit, of weet waar ik verder geholpen kan worden:
crasch-kaarten of aanvalskaarten.

Het gaat er om hoe kom je bij een incident in een trein (rijtuig/lokomotief/treinstel)
Hoe gaan deuren van buitenaf open, zijn er speciale inbreekplaatsen e.d.
Kortom zijn er op dit gebied al mensen mee bezig zodat we samen kunnen werken.

m.v.g.
Erich van Dee
RBZHZ - Dordrecht




q300r_bc2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2008, 15:21:04
Heb je deze site al ontdekt: spoorwegincidentbestrijding.nl?

Daar vind je bijvoorbeeld info over de toegang tot (reizigers)treinen:
"Voor het ‘noodopenen’ hebben de meeste reizigerstreinen voorzieningen aan de buitenzijde. Deze zijn er in verschillende uitvoeringen. Vaak is het een rode noodhendel of rode noodknop. De noodontgrendeling bevindt zich - met het gezicht naar de trein staand - onder de linkerdeur. Door aan de hendel te trekken of op de knop te drukken, wordt de vergrendeling opgeheven en kan de hulpverlener de deur openen." - bron

En ook (voor jou waarschijnlijk teleurstellende) info over crashkaarten:
"Voor brandweerpersoneel zijn de crashkaarten voor personenauto’s een bekend verschijnsel. Crashkaarten voor spoorwegmaterieel, in het Duits Einsatzmerkblätter, zijn bij onze oosterburen al wel gebruikelijk maar in Nederland nog niet.
Vanuit Project Railplan is, met name voor het materieel op de Hogesnelheidslijn-Zuid, het belang onderkend van de aanwezigheid van crashkaarten. De Inspectie Verkeer & Waterstaat is van deze wens op de hoogte gesteld." - bron


Deetrein

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2008, 09:58:13
OK, dankje q300r-bc2 voor je snelle reactie.

Deze site is (uiteraard) bekend, mede daardoor had ik mijn hoop gevestigd op de dit hulverlenersforum.
Via Google bij Einsatzmerkblätter gekeken en wat info gevonden over de eloks voor HSL en BR.
Het wachten is nog op info van Nedtrain.

Erich