Electrische ramen moderne auto's niet te open bij te water raken

Auteur Topic: Electrische ramen moderne auto's niet te open bij te water raken  (gelezen 20305 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2009, 09:53:53
Mooi, handig en compact, heb er ook 4 besteld.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 21:13:50
Is de campagne voor meer aandacht al geweest?  ??? Onderaan de rapporten uit het eerste bericht die zo wat gemakkelijker te downloaden zijn.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/elektrischeramenonbetrouwbaarbijautotewater.aspx

Elektrische ramen onbetrouwbaar bij auto te water

Nieuwsbericht | 26-04-2008

De elektrische raambediening van auto’s is in de meeste gevallen na het te water raken niet meer betrouwbaar. Dat blijkt uit het concept-rapport ‘Raambediening en Deurvergrendeling’ dat minister Camiel Eurlings vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Samen met de branche en belangenverenigingen, die vrijwillig hebben deelgenomen, is onderzoek gedaan naar de invloed van water op de elektrische raambediening en deurvergrendeling van auto’s. In de test is van de top twintig meest verkochte automerken het best verkochte model geselecteerd. Uit het onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen elektrische ramenbedieningen na het te water raken niet meer betrouwbaar zijn. En dat terwijl zijramen de meest geschikte ontsnappingsweg zijn. Elektrische deurbedieningen blijken betrouwbaarder, maar via de deuren kun je minder goed ontsnappen.

Deze week ontvangt de branche het rapport. Eurlings geeft deze acht weken de tijd om een reactie te geven. Deze zomer verschijnt het definitieve rapport. Eurlings vond de resultaten echter dusdanig dat hij het van belang vond om er nu al over te communiceren en actie te ondernemen. Voor de korte termijn staat een campagne op het programma om het publiek voor te lichten over hoe te ontsnappen uit een auto te water. In deze campagne wordt vooral het belang van een veiligheidshamer in de auto benadrukt.

Aan de hand van de reactie van de industrie bepaalt Eurlings of de actie van die kant afdoende is. Zo niet, dan gaat hij zelf onderzoeken of de voertuigeisen aan te passen zijn. Doel hierbij is dat de raambediening en deurvergrendeling lang genoeg blijven functioneren zodat inzittenden zichzelf uit een auto te water kunnen bevrijden.

Meer informatie

    * 20084198 Rapport Raambediening en deurvergrendelingKamerstuk | 26-04-2008 | Pdf-document, 44 kB
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20084198_tcm195-219637.pdf

    * 20084198 Bijlage Rapport Effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingenKamerstuk | 26-04-2008 | Pdf-document, 10917 kB
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20084198%20bijlage_tcm195-219640.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2009, 21:15:18
Is de campagne voor meer aandacht al geweest?  ??? (...)

Of is dat deze: http://www.hulpbijautotewater.nl/stappenplan/3  ::)


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2009, 15:09:36
Lifehammer is alweer ouderwets joh ;) heb zelf de ResQMe, een mini lifehammer en riemsnijder in sleutelbosvorm.


Bron: http://www.safety-vision.nl/

Ook verkrijgbaar bij de ANWB, zelfde prijs. Alleen in gele uitvoering.
en geen bezorgkosten ;)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2009, 08:35:21
Dertig tot veertig doden per jaar mede door haperende elektronica

Auto is doodskist onder water door Charles Sanders

LEIDERDORP -  Voor hoofdcommissaris Jan Stikvoort van het politiekorps Hollands Midden is de maat vol. Automobilisten lopen onacceptabel grote risico's als ze te water raken, omdat de elektronica van hun voertuig vaak al binnen twee seconden op tilt slaat. Gevolg: deuren en ramen worden hermetisch afgesloten en de auto verandert in een aqua-mortuarium.

Stikvoort, binnen de Raad van Hoofdcommissarissen belast met preventie, riep samen met landelijk verkeersofficier Koos Spee twee jaar geleden in deze krant al dat door het gedraal van de industrie levens verloren gaan. Sindsdien is er veel gepraat maar weinig gedaan. "Dat moet afgelopen zijn", zegt Stikvoort. "In januari 2010 koopt de politie duizenden nieuwe auto's, de aanbesteding zal in het teken staan van veiligheid. Als een importeur kan aantonen dat elektronische kastjes die deuren en ramen aansturen waterdicht zijn ingekapseld, is dat voor ons van groot belang. Nu al rijden onze wagens rond met Amerikaanse sloten, zonder zogeheten 'safelock'. Ik maak me vooral zorgen om de argeloze burger."

Verdrinken

Jaarlijks raken 800 auto's te water, waarbij tussen de dertig en veertig automobilisten om het leven komen. En terwijl het aantal verkeersdoden in Nederland daalt, is dat bij dit soort ongelukken niet het geval. Mensen verdrinken vaak omdat ramen en deuren blokkeren. Veel nieuwe auto's zijn van ontsnappingshamertjes voorzien, maar dat is zeker geen garantie voor een veilige vlucht.

"Je moet die hamer in een hoek van de zijruit slaan, en behoorlijk hard ook, om weg te kunnen komen", stelt Stikvoort. "Als die ruitbediening nu tien minuten onder water blijft functioneren, ben je van het probleem af. Zo moeilijk kan dat anno 2009 toch niet zijn... Zodra mensen bewusteloos raken en hulp van buiten moet komen, krijgt bijvoorbeeld de brandweer de deuren niet open. Er spelen zich onder water drama's af." Bijvoorbeeld recent, toen een agenthondengeleider met zijn Opel Vectra in Friesland te water raakte. De man kreeg portier noch raam open, waarna hij de ruit met twee schoten uit zijn dienstpistool vernielde en kon vluchten. Voor de ongelukkige diensthond kwam hulp te laat, omdat de achterklep muurvast was vergrendeld.

Tot frustratie en woede van de politie beschikt de branche over een recent onderzoek naar de gevaren, uitgevoerd door de Hogeschool Arnhem. Van de twintig benaderde importeurs weigerde alleen Opel medewerking. Hoofdcommissaris Jan Stikvoort: "Ik heb het zelfs met de wet openbaarheid bestuur geprobeerd, maar we krijgen alleen wat vage en algemene resultaten. Dat het goed mis is met de elektronica onder water wisten we al door eerder onderzoek van het Duitse Dekra, waartoe wij opdracht gaven. Maar nu bekend is welk specifiek merk relatief veilig is onder water en welk merk juist niet, gooit men de deur dicht..."

Volgens ingewijden komt dat omdat het onderzoek weliswaar in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd uitgevoerd, maar hebben de importeurs absolute geheimhouding bedongen. Namens die importeurs stelt RAI-woordvoerder Harold Bresser dat er "mogelijk gevoelige informatie naar buiten zou kunnen komen en dat deelnemende partijen onderling hebben afgesproken niet op details van het onderzoek in te gaan". De wens van de politie om alle voertuigen met waterdichte elektronicakastjes uit te rusten, wordt door de branche amper serieus genomen. Dat zou slechts een gevoel van schijnveiligheid geven, omdat er altijd iets met systemen kan gebeuren, eenmaal onder water. Fabrikanten menen dat veiligheidshamertjes de beste garantie vormen om uit een auto te komen.

"Veel te gemakkelijke manier om je zo van het probleem te distantiëren", meent politieman Ben Zegwaard. Hij adviseert de Raad van Hoofdcommissarissen in deze zaak en zegt: "Natuurlijk helpt zo'n hamer, maar het is niet zaligmakend. Wat als je knock-out bent en hulp van buitenaf de deur niet open krijgt? Bovendien kunnen mensen op de achterbank vaak helemaal niet bij dat voorraam komen. Het zou veel simpeler zijn als elektrische ramen en centrale vergrendeling blijven functioneren."

Geheim

De politie zal de 'geheime' onderzoeksresultaten opvragen bij degenen die straks in de race zijn om de nieuwe dienstauto's te leveren. "Vooraf eisen we veilige sloten en waterbestendige elektronica", zegt Zegwaard.

"Twee ervaren collega's zaten laatst onder water vast in hun auto, ze konden geen kant uit", vertelt de politie-expert. "De deuren bleven dicht. Uiteindelijk wist iemand van buiten af de ruit in te slaan. Als je de deurbekleding van de meeste auto's verwijdert, zie je de bedrading open en bloot liggen. Niets is geïsoleerd. We moeten die conclusies over negentien van de twintig belangrijkste automerken hebben. Voor de politie, die 24 uur per dag naar buiten moet, maar in feite natuurlijk ook voor de gewone burger. We zijn hier sinds 1998, toen drie collega's van district Zaanstreek Waterland in hun dienstauto verdronken, mee bezig. Minstens dertig doden per jaar, reken maar uit hoeveel levens gered hadden kunnen worden als er toen wél was ingegrepen."

VVD'er Fred Teeven kent inmiddels het dossier 'auto te water' en is geschokt over het geheimhouden van onderzoeksresultaten. Samen met zijn collega Charlie Aptroot gaat hij minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) om opheldering vragen. "Ik begrijp Jan Stikvoort en Koos Spee volledig. Het is buitengewoon treurig dat dit soort informatie door het kabinet buiten beeld wordt gehouden. Blijkbaar is de invloed van die importeurs groot. Dat kan natuurlijk niet als er levens in het geding zijn. Geen smoesjes of uitstel meer, maar antwoorden en actie."

Bron: Telegraaf
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2009, 13:01:15
Even afgesplitst en dus een eigen topique ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2009, 13:29:34
Als ik de kop van het stuk van de Telegraaf lees is Charles Sanders de oorzaak van het feit dat de auto's een doodskist onder water zijn....... Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.  ;)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2009, 10:44:50
Dat electrische autoramen onder water niet open gaan was al oud nieuws (voor de forumgangers die alle topics lezen  ;))

Even het een en ander samengevoegd  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2009, 11:40:03
Zitten in het onderstaande rijtje nog toekomstige, mogelijke, poltievoertuigen (naast volvo en VW)?  :)

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

en dan zoeken op:

Raambediening en deurvergrendeling: effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen
Bestand:     11175 Kb
Dossiernr.:    29398
Datum ondertekening:    01-07-2008
Bijlage bij:    29398, nr. 129
Document-id:    BLG18387
Omvang:    128 pag.


Rapport:

Raambediening en deurvergrendeling
EfÍect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen
I juli 2008

(...)

Voorwoord

Dit rapport, vervaardigd in opdracht van de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat,
doet verslag van een onderzoek naar het effect van water op het functioneren van raambedieningen en
deurvergrendelingen. Het onderzoek bestond uit het opstellen van een testprotocol, het testen van de
bestverkochte automodellen van de 20 bestverkochte automerken, het generaliseren van de
testresultaten, en het in kaart brengen van andere oorzaken van fouten van voertuigelektronica en
i nform atie u it on geval le n registratie b ro n n en .
Een groot aantal belanghebbenden hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de realisatie van het
onderzoek.
In de fase waarin de 20 automodellen getest ztjn, de kern van het onderzoek, is de betrokkenheid en de
enorme inzet van de importeurs een belangrijke succesfactor geweest.

(...)

Bijlage A Het testprotocol 67
Bijlage B Componenten van de raambediening 91
Bijlage C CAN Bus systemen 92
Bijlage D Componenten van de deurvergrendeling 93
Bijlage E Volkswagen Golf 94
Bijlage F Peugeot 3O7 96
Bijlage G Ford Focus 98
Bijlage H Renault Scenic 100
Bijlage I Toyota Yaris 102
Bijlage J Citroën C4 1O4
Bijlage K Hyundai Tucson 106
Bijlage L Volvo V50 108
Bijlage M Fiat Panda'l1O
Bijfage N Kia Picanio 112
Bijlage O Audi A4 1'14
Bijlage P BMW 3-serie 116
Bijlage Q Mercedes-Benz A-klasse 118
Bijlage R Suzuki Swift 120
Bijfage 5 Seat Leon 122
Bijfage T Nissan Micra 124
Bijlage U Chevrolet Matiz 125
Bijlage V Skoda Octavia 128
Bijlage W Mitsubishi Colt í30

(...)

Ramen in meeste gevallen niet te openen bij te water raken geteste automodellen
Op basis van de testresultaten kan geconcludeerd worden dat in de meeste gevallen raambedieningen
niet meer goed functioneren en onbetrouwbaar zijn na contact met water. Dit bemoeilijkt zondermeer
het ontsnappen uit een auto die te water is geraakt.
Bij 2 van de 19 automodellen functioneert de raambediening voor de gehele duur van de tests naar
behoren. Bij de andere 17 automodellen beïnvloedt het water hetfunctioneren van de raambediening.
De raammotor stopt in eerste instantie volledig en reageert niet op het bedienen van de
raambedieningsknop. Dit is terug te leiden naar het te water raken van ofwel een component met
intelligentie (CAN Bus of raammotor met Smart lO) ofwel de knop van de raambediening. Het vervolg
van de test laat een wisselend beeld zien van activiteiten van de raammotor.

Deuren in enkele gevallen niet te openen bij te water raken geteste automodellen
Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat het probleem bij autodeuren, dat ontstaat
door het effect van water op de deurvergrendeling geringer is dan het probleem met de raambediening.
De elektronische deurvergrendeling functioneert bij te water raken in veel gevallen echter niet meer naar
behoren. Hierdoor kan de deur van enkele automodellen soms niet worden geopend, waardoor
ontsnappen uit een auto die te water is geraakt wordt bemoeilijkt.
Bij 4 automodellen komen tijdens de tests perioden voor, waarin de deur niet (mechanisch) te openen is.
De langste periode is ongeveer 1O minuten, maar veelal zijn het kortere perioden. Bij de andere
automodellen zi)n de deuren na contact met water wel te openen aangezien er ondanks de invloed van
water geen elektronische blokkades optreden (5), ondanks eventuele elektronische blokkades de deur
altijd te openen is (6), of omdat water geen effect heeft op het functioneren van de deurvergrendeling
(4). Bij de 12 tests van de 4 automodellen met een 'Safe Lock", treedt er in ieder geval 2 keer (niet bij
hetzelfde automodel) een 'Safe Lock' op.

Accu's blijven operationeel bij te water raken geteste automodellen
7o goed als alle accu's die in de test gebruikt zijn, blijven operationeel ondanks het contact met water.
Dit betekent dat de accu zo goed als uitgesloten kan worden als oorzaak voor het mogelijk niet kunnen
openen van de ramen en deuren in water.

Als een auto te water raakt, is er een redelijke kans dat ramen en deuren niet te openen zijn, met name
als de auto is uitgerust met intelligente systemen

Ondanks het testen van de automodellen die in Nederland het meest rondrijden en die overeenkomen
met de Nederlandse verhouding luxe, middenklasse en eenvoudige voertuigen, kunnen de resultaten niet
één op één doorvertaald worden naar het totale Nederlandse wagenpark. Voornamelijk omdat in het
onderzoek alleen nieuwe automodellen bij de tests zijn betrokken. Daarmee is het onduidelijk en moeilijk
in te schatten bij hoeveel voertuigen op de Nederlandse wegen de ramen en deuren niet te openen zijn
als ze in het water terechtkomen. Wel geven de resultaten een reëel beeld over het functioneren van
raambedieningen en deurvergrendelingen bij contact met water. Met name bij de automodellen die
uitgevoerd zijn met intelligente systemen (CAN Bus) heeft het water effect op het functioneren van de
raambediening en deurvergrendeling. De ramen kunnen vaak niet meer geopend worden. Over het
totale wagenpark kan het volgende gezegd worden.
. Als een auto te water raakt, is er een redelijke kans dat ramen en deuren niet geopend kunnen
worden,
. De kans dat de ramen niet meer geopend kunnen worden, is groter dan de kans dat de deuren
niet meer geopend kunnen worden.
. Deze kans is groter bij automodellen die zijn uitgerust met intelligente systemen (CAN Bus)

(....)


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:48:19
alle kunnen ze
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er