Electrische ramen moderne auto's niet te open bij te water raken

Auteur Topic: Electrische ramen moderne auto's niet te open bij te water raken  (gelezen 20321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2009, 10:35:10
Politieauto te Edam
 
In de namiddag van woensdag 29 juli 1998 waren drie politieagenten van de politieregio Zaanstreek-Waterland in een politievoertuig op weg van Volendam naar Edam.De route voerde over de Zuidpolderzeedijk langs het Markermeer en vervolgens over deKeetzijde langs het Oorgat. Het Oorgat is het kanaal dat het Markermeer met de Purmerringvaart verbindt. In het Oorgat bevindt zich een vaargeul van twee drie meterdiepte.De eenbaansweg ligt op een dijk even buiten de bebouwde kom. De maximaal toegestane snelheid is 80 kilometer per uur. De Zuidpolderzeedijk kent een aantalbochten. De laatste bocht voor de Keetzijde heeft een positieve verkanting die de meeste wegen kennen: de weg ligt aan de buitenkant van de bocht hoger dan aan de binnenkant. Het wegdek bestaat uit asfaltbeton. Op de bewuste dag was het wegdekdroog. De lucht was bewolkt en er was onbelemmerd zicht.

De politieauto reed met hoge snelheid over deze dijkweg en is door onbekende oorzaak van de weg geraakt en in het naastgelegen Oorgat terechtgekomen.Er waren verschillende getuigen van het ongeval. Aanvankelijk bleef de auto drijven. Enkele omstanders zijn het water in gegaan. Zij hebben vergeefs geprobeerd zowel de voor- als achterportieren van de auto open te krijgen om de inzittenden te bevrijden. Aanvankelijk beschikten ze niet over een hamer. Deze kwam pas beschikbaar toen de auto al onder het wateroppervlak verdwenen was.

De omstanders hebben nog stem- en oogcontact gehad met de politieagente die achterin zat. Ook deze agente slaagde er niet in een raam of deur open te krijgen. De omstanders hebben geen contact gehad met de beide voor-inzittenden. Het is niet vast komen te staan in hoeverre zij bewusteloos zijn geraakt bij de klap. En van de getuigen heeft 112 gebeld. Daarop zijn duikers van de brandweer Purmerend en later ook van de Brandweer Amsterdam gealarmeerd en uitgerukt. De duikers troffen het voertuig volledig onder water aan, op zijn rechterkant, op de bodem van de vaargeul.De achterklep en de beide linkerportieren zaten op slot. De ruiten van de beide linkerportieren en ook de achterruit waren nog volledig intact. In de voorruit zat bij de linkerbovenhoek een kleine opening. Om de slachtoffers te kunnen bergen verwijderden de duikers onder water de ruit van het linker voorportier en ook de voorruit (stukje voorstukje). Ook na het breken van de ruiten lukte het de duikers niet om de ontgrendelknopjes van de portieren omhoog te trekken.

Uit technisch onderzoek aan het voertuig bleek het volgende. Het voertuig verkeerde ten tijde van het ongeval in een goede staat. Er waren geen gebreken die van invloed kunnen zijn geweest op het ontstaan van het ongeval. De carrosserie was niet zodanig vervormd dat n of meerdere portieren of de achterklep was ingeklemd. De portieren en de achterklep konden normaal worden geopend nadat de vergrendeling was opgeheven.Tijdens het ongeval werden de gordelspanners wel, maar de airbags niet geactiveerd. Op grond van de verwondingen van de bestuurder heeft de politie geconcludeerd dat hij de gordel heeft gedragen. Achterin waren geen veiligheidsgordels beschikbaar. De middensluitingen van de gordels lagen onder de achterzitting. De achterklep was van buitenaf (met de sleutel) vergrendeld. Beide achterportierenzaten op het kinderslot.Van het linkerachterportier ontbrak de raamslinger. Het is niet bekend of dat ook rechtsachter het geval was en evenmin wat de oorzaak was. Wel is bekend dat de raamslinger al langere tijd ontbrak.Bij het linkervoorportier was de slotbedieningsknop afgebroken. In de bekleding van hetzelfde portier zat een afdruk van een schoenhak. Dit zou kunnen betekenen dat ook een voor-inzittende pogingen heeft gedaan om uit het voertuig te ontsnappen.

In het voertuig was voorin aan de passagierskant een life hammer bevestigd. Achter de rechtervoorstoel lagen een breekijzer en een brandblusser. Ook waren links en rechtsnaast de voorstoelen twee grote metalen zaklantaarns vastgeklemd. Deze voorwerpen zijn echter niet gebruikt om te ontsnappen. Ook de dienstwapens van de agenten zijn daartoe niet gebruikt. Naar aanleiding van de verklaringen van de hulpverleners bij dit ongeval werd door de politie vermoed dat in het water als gevolg van elektrische (kort)sluiting de anti-diefstal vergrendeling van de portieren in werking is getreden. Hierdoor zouden de portieren zonder sleutel niet meer geopend kunnen worden.  

bron : Ron Zegers

http://www.verdrinking.nl/7-ATW-3ONGEVALLEN.htm ( voor foto's ) ( niet te kopieren )


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 13 december 2009, 13:25:17
Is er al verbetering  of kampen de wagens nog steeds met deze problemen? Worden auto's voor de politie die niet voldoen ook van de aanbesteding uitgesloten?? ???


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 13 december 2009, 22:16:26
Is er al verbetering  of kampen de wagens nog steeds met deze problemen? Worden auto's voor de politie die niet voldoen ook van de aanbesteding uitgesloten?? ???

Of de electrische problemen opgelost zijn? Geen idee.
Ik weet wel dat er in 9 vd 10 auto's de Lifehammers op een plek zitten, waar je nooit en te nimmer bij komt als je op z'n kop ergens (in) ligt ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 13 december 2009, 22:22:42
Toevallig ook geen anti-splinter folie op de zij ruiten. ???


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #24 Gepost op: 17 december 2009, 10:58:55
Toevallig zat ik pas Mythbusters te kijken waar ze een test deden hoe je het beste uit een auto kon ontsnappen De Mythe was dat de deur pas open ging als de auto vol staat. Dit werd bevestigd (was natuurlijk al bekend), maar ze deden meer testen.

Nu naar de kern van de reactie:) Ze testen (op een oudere amerikaanse auto) of de electrische bediening onder water functioneerde. De techniek bleef, tot verbazing van Jamie en Adam, behoorlijk lang functioneren. Daarna hebben ze een test gedaan met de druk die wordt uitgeoefend op een voertuig onder water. Het bleek dat deze druk het raam dermate strak in de rubbers duwde dat de electrische motor van de raam bediening er niet opgewassen was. M.a.w. zelfs al functioneert de raambediening, dan zal je als de auto onder water komt, deze niet meer kunnen gebruiken.

Nog even zijsprong:
Ze deden ook een aantal testen met gewoon wachten tot de auto vol was en er dan uit. Dit leidde binnen 1 minuut tot een ademnood (ingrijpen door ademlucht die heel praktisch door een duiker op de achterbank beschikbaar was). Kalm en relaxed wachten, leverde wel resultaat (maar iets zei ze, en mij ook, dat bij een onverwachtse landing op het water, dit niet echt bruikbaar is).

De deur was met veel kracht te openen tot het water ongeveer op kniehoogte was.

Een raam, onder water krijg je niet open met een schoen (met stalen neus) of sleutels. De beste wijze was het gebruik van de lifehamer of centerpons. Beide resulteerde direct in een breuk.

Het blijft natuurlijk Mythbusters, dus het is entertainment (geen 100% wetenschap), maar toch gaf het wel een "leuk"kijkje naar hoe dat soort zaken werken of niet.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #25 Gepost op: 17 december 2009, 11:35:51


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #26 Gepost op: 17 december 2009, 11:40:05
En over het breken van het glas, incl chinese ondertitels, voor de liefhebbers!  ;D

ԽKYߣˮ܇(3/3)_Ƶۿ_vƵ ս Discovery ѧ ʵ MythBuster


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #28 Gepost op: 4 januari 2010, 17:42:58
Is de campagne voor meer aandacht al geweest?  ??? Onderaan de rapporten uit het eerste bericht die zo wat gemakkelijker te downloaden zijn.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/elektrischeramenonbetrouwbaarbijautotewater.aspx

Elektrische ramen onbetrouwbaar bij auto te water

Nieuwsbericht | 26-04-2008

De elektrische raambediening van autos is in de meeste gevallen na het te water raken niet meer betrouwbaar. Dat blijkt uit het concept-rapport Raambediening en Deurvergrendeling dat minister Camiel Eurlings vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Samen met de branche en belangenverenigingen, die vrijwillig hebben deelgenomen, is onderzoek gedaan naar de invloed van water op de elektrische raambediening en deurvergrendeling van autos. In de test is van de top twintig meest verkochte automerken het best verkochte model geselecteerd. Uit het onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen elektrische ramenbedieningen na het te water raken niet meer betrouwbaar zijn. En dat terwijl zijramen de meest geschikte ontsnappingsweg zijn. Elektrische deurbedieningen blijken betrouwbaarder, maar via de deuren kun je minder goed ontsnappen.

Deze week ontvangt de branche het rapport. Eurlings geeft deze acht weken de tijd om een reactie te geven. Deze zomer verschijnt het definitieve rapport. Eurlings vond de resultaten echter dusdanig dat hij het van belang vond om er nu al over te communiceren en actie te ondernemen. Voor de korte termijn staat een campagne op het programma om het publiek voor te lichten over hoe te ontsnappen uit een auto te water. In deze campagne wordt vooral het belang van een veiligheidshamer in de auto benadrukt.

Aan de hand van de reactie van de industrie bepaalt Eurlings of de actie van die kant afdoende is. Zo niet, dan gaat hij zelf onderzoeken of de voertuigeisen aan te passen zijn. Doel hierbij is dat de raambediening en deurvergrendeling lang genoeg blijven functioneren zodat inzittenden zichzelf uit een auto te water kunnen bevrijden.

Meer informatie

    * 20084198 Rapport Raambediening en deurvergrendelingKamerstuk | 26-04-2008 | Pdf-document, 44 kB
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20084198_tcm195-219637.pdf

    * 20084198 Bijlage Rapport Effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingenKamerstuk | 26-04-2008 | Pdf-document, 10917 kB
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20084198%20bijlage_tcm195-219640.pdf

Hoorde toevallig afgelopen zaterdag dat de auto industrie hier goed op in gespeeld heeft en dat inmiddels de nieuwe auto's welke heden op de markt komen, aan de achterzijde (passagiers) inmiddels weer met slingers worden uitgerust
(Bron : Ford Dealer Dordrecht)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2010, 11:05:52
De vraag is, met het filmpje van mythbusters in het achterhoofd, kan je voldoende druk op de hendel loslaten als er water op het raam drukt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat