Hats off

Auteur Topic: Hats off  (gelezen 3794 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Gepost op: 1 mei 2008, 19:31:31
Oke mensen, wat vinden jullie hiervan: http://www.hatsoffusa.com/product_info.htm

Het is geloof ik een soort opblaasbal die in een motorhelm geplaatst wordt en door deze op te pompen de helm van het hoofd afdrukt..  ???

Het lijkt mij niet echt nuttig omdat je nog steeds met 2 mensen de helm moet verwijderen, en omdat het extra druk op de schedel zet met weer allerlei gevolgen kan hebben.

Wat denken jullie ervan?

Hier is overigens het NHS-rapport, maar daar hebben we ook niet veel aan zo te zien... ::)

Evaluation report

CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2008, 20:28:38
Als je niet vergeet de bandjes om de kin los te maken, denk ik dat het met de druk op het koppie wel meevalt. Verder is het m.i. een beetje een zinloos ding...
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2008, 10:11:40
Waarschijnlijk een product dat verzonnen is om centjes mee op te halen. Er is veel te denken en te zeggen over de zin en onzin van bepaalde uitvindingen en producten die aan de man worden gebracht ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2008, 14:08:04
Oke mensen, wat vinden jullie hiervan: http://www.hatsoffusa.com/product_info.htm

Het is geloof ik een soort opblaasbal die in een motorhelm geplaatst wordt en door deze op te pompen de helm van het hoofd afdrukt..  ???

Het lijkt mij niet echt nuttig omdat je nog steeds met 2 mensen de helm moet verwijderen, en omdat het extra druk op de schedel zet met weer allerlei gevolgen kan hebben.

Wat denken jullie ervan?

Hier is overigens het NHS-rapport, maar daar hebben we ook niet veel aan zo te zien... ::)

Evaluation report

Even wat verder gekeken op de site: het is een kit die ingebouwd moet worden IN de helm, van te voren, niet na een crash. Je plaatst 'm niet van buitenaf, je hoeft alleen de ballon maar op te pompen...
Arts  www.alphalog.nl

Sunflower

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2008, 16:16:33
Even wat verder gekeken op de site: het is een kit die ingebouwd moet worden IN de helm, van te voren, niet na een crash. Je plaatst 'm niet van buitenaf, je hoeft alleen de ballon maar op te pompen...

Goddank want anders lijkt het me heel erg zinloos.  :D

Wat ik me afvraag is: kansberekening: hoe groot is de kans dat zo'n opblaasdingetje toch net niet de juiste bocht maakt waardoor de persoon zijn hoofd toch geraakt wordt? Hoe groot is de kans dus dat er meer schade wordt aangericht dan dat twee ervaren hulpverleners zouden doen?

Ik denk dat het enkel nuttig is in de situatie dat een slachtoffer van een motorongeval beademing nodig heeft maar bijstanders dit niet doorhebben omwille van de helm, of hem niet kunnen beademen omdat ze de helm niet durven/kunnen losmaken...  :-\

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2008, 16:19:27
Delta,

Er zijn 2 versies: 1 die je van tevoren in moet bouwen en eentje die door ambulancehulpverleners aangebracht kan worden na het ongeval.

Het is m.i. ook zinloos, maar ja we moeten hier toch ook allemaal op de hoogte blijven he ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2008, 19:55:07
Goddank want anders lijkt het me heel erg zinloos.  :D

Wat ik me afvraag is: kansberekening: hoe groot is de kans dat zo'n opblaasdingetje toch net niet de juiste bocht maakt waardoor de persoon zijn hoofd toch geraakt wordt? Hoe groot is de kans dus dat er meer schade wordt aangericht dan dat twee ervaren hulpverleners zouden doen?

Ik denk dat het enkel nuttig is in de situatie dat een slachtoffer van een motorongeval beademing nodig heeft maar bijstanders dit niet doorhebben omwille van de helm, of hem niet kunnen beademen omdat ze de helm niet durven/kunnen losmaken...  :-\

Bijstanders hebben er niks aan: Je moet perslucht hebben of een pomp om 't ding te gebruiken ;-)
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2008, 09:51:25
ik heb al een paar keer met het dingentje gespeeld, en ik werd niet enthoisaist..

Verder ken ik in praktijk een situatie waarin iemand schedel gebarsten was terwijl de helm aan buitenkant nog heel leek..
In dat soort gevallen doet dit ding meer kwaad dan goed..

Daarnaast houd het ding naar mijn mening niet rekening met beweging van het hoofd, het holte in de helm waar over het achterhoofd weer heen moet..

Ik zou zeggen terug naar de tekentafel, en hulpverleners veel laten trainen op de aangepast methode van roger, met allemaal soorten helmen en verschillende soorten ondergronden en omgevingen..