GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008  (gelezen 96539 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
VERVOLG

Als vraag van (een van de) verbalisant(en) en als verklaring van [getuige 6] (verhoor op 2 juli 2008, omstreeks 09.58 uur):
V: We gaan naar donderdag 8 mei 2008.
A: Ik zou met mijn broertje [getuige 7] een testvaart maken bij [scheepswerf van verdachte] met ons bootje. Ik was denk ik rond 20 over 6 - half 7 bij het bedrijf [scheepswerf van verdachte]. Ik trof bij het bedrijf mijn broer [getuige 7]. We zijn in ons eigen bootje gaan varen. We hebben afgemeerd. Op dat moment liep [verdachte] langs. Hij was alleen. Ik schreeuwde tegen hem: 'Moet je nu nog aan het werk.' Hij antwoordde dat dat inderdaad het geval was. Hij moest nog iets maken. [verdachte] is doorgelopen naar de loods. Hij nam de zij-ingang van de loods aan de waterkant. Dat is aan de kant van de motorenwerkplaats. [getuige 7] en ik zijn ook naar de loods gelopen omdat we nog even bij [verdachte] wilden kijken. Ik denk dat we tegen 19.00 uur in de loods kwamen. Op het moment dat wij binnenkwamen zag ik alleen [verdachte] in de motorenwerkplaats. [getuige 7] en ik zijn ook meteen deze werkplaats ingelopen. De ingang zit het dichtst bij de zijdeur aan de waterkant. Naast dit deurtje staat ook de compressor. Ik weet dat de compressor op dat moment werkte omdat de compressor op dat moment aansloeg en [getuige 7] hiervan schrok. [verdachte] was bezig een oliekoeler te maken. Op het moment dat wij binnenkwamen zag ik dat [verdachte] lucht op de oliekoeler zette. Ik weet dit nog omdat ik, doordat [verdachte] druk op de oliekoeler zette, water tegen mij aan kreeg. Hij testte de oliekoeler namelijk in een emmer water. Hij dompelt de oliekoeler in een emmer water en zet er dan luchtdruk op. Je kunt dan zien of er in de oliekoeler ergens lucht ontsnapt. We hebben met z'n tweeën [verdachte] geholpen. Omdat de oliekoeler nog lek was moest hij weer worden afgedraaid op de draaibank. Hierna moest de oliekoeler weer worden getest in de emmer water. Dit ritueel hebben we, denk ik, een keer of 4 à 5 gedaan. Het wilde namelijk niet lukken om de oliekoeler luchtdicht te krijgen. We hebben deze 4 à 5 keer dus ook de compressor gebruikt. [verdachte] gebruikte de compressor.
V: Tijdens dit werken met de compressor is er geen stroomuitval geweest?
A: Nee, dat niet.
V: Hoe ging het verder?
A: Toen wij klaar waren met de oliekoeler hebben we de spullen opgeruimd. Toen wij net zo'n beetje klaar waren met het opruimen in de motorwerkplaats kwam [zoon van verdachte] binnen. We verlieten met ons vieren de motorenwerkplaats. Ik durf niet te zeggen of de compressor nog is uitgezet. [zoon van verdachte] is teruggelopen naar de werkplaats van de crossclub en ik ben met [getuige 7] en [verdachte] de kantine ingegaan. Ik ben weer naar de werkplaats gelopen. Het was inmiddels ongeveer kwart voor 11. Ik kwam in de werkplaats van de crossclub en zag dat [zoon van verdachte] en [getuige 4] hier aan het werk waren. Ik heb er even bij gestaan. Ik ben vervolgens weer naar [getuige 7] en [verdachte] in de kantine gegaan. Ik ben om 24.00 uur weggegaan bij [verdachte]. [getuige 7] is gelijk met mij meegegaan. Ik heb [zoon van verdachte] die avond niet meer gezien.
V: Zijn er de donderdagavond door de jongens van de crossclub nog werkzaamheden verricht waarbij de compressor is gebruikt?
A: Weet ik niet. Er is mij toen niet gebleken dat er door hen lucht werd gebruikt.

21. De verklaring van verdachte, afgelegd ter zitting van het hof van 19 augustus 2010, zakelijk weergegeven inhoudende:

U houdt mij voor dat er is verklaard dat ik op donderdagavond 8 mei met de compressor heb gewerkt. Er is verklaard dat getest moest worden of de oliekoeler al dan niet lekkages vertoonde. Dat zou getest worden door lucht in de koeler te pompen en de koeler in het water te zetten. Waar een lek is, verschijnen luchtbellen. Er zijn twee mogelijkheden. Of je werkt met lucht, of met water. Het zou best kunnen dat de compressor is gebruikt. Het past zeker bij het werken aan een koeler.

Overwegingen ten aanzien van het bewijs
Het is een feit van algemene bekendheid dat brand gevaar voor goederen (te weten het risico op aantasting daarvan) en levensgevaar voor personen in of op korte afstand van de brandhaard oplevert.

In de bewijsmiddelen wordt de naam '[verdachte]' gebezigd. Het hof verstaat dat daarmee telkens verdachte wordt bedoeld.

In de bewijsmiddelen worden de woorden 'elektriciteitskast' en 'meterkast' gebezigd. Het hof verstaat dat daarmee telkens wordt bedoeld: 'groepenkast'.

Voorts worden in de bewijsmiddelen de woorden 'stoppen' en 'zekeringen' gebezigd. Het hof begrijpt dat daarmee telkens wordt bedoeld: 'smeltpatronen'.

De hierboven weergegeven inhoud van de bewijsmiddelen, waarbij ieder bewijsmiddel (ook in onderdelen) slechts wordt gebezigd voor het bewijs van het feit waarop het blijkens de inhoud daarvan betrekking heeft, levert op de redengevende feiten en omstandigheden, op grond waarvan het hof bewezen acht en de overtuiging heeft verkregen, dat verdachte het ten laste gelegde heeft begaan, zoals hierboven onder het kopje 'bewezenverklaring' in het arrest is vermeld.

Kwalificatie
Het bewezen verklaarde levert op de misdrijven:

onder 1 subsidiair:
opzettelijk een ten opzichte van enig elektriciteitswerk genomen veiligheidsmaatregel verijdelen, terwijl daarvan gemeen gevaar voor goederen te duchten is, begaan door een rechtspersoon, terwijl verdachte feitelijk leiding heeft gegeven aan de verboden gedraging;
en
opzettelijk een ten opzichte van enig elektriciteitswerk genomen veiligheidsmaatregel verijdelen, terwijl daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is, begaan door een rechtspersoon, terwijl verdachte feitelijk leiding heeft gegeven aan de verboden gedraging;

onder 2 meer subsidiair:
opzettelijk een ten opzichte van enig elektriciteitswerk genomen veiligheidsmaatregel verijdelen, terwijl daarvan gemeen gevaar voor goederen te duchten is
en
opzettelijk een ten opzichte van enig elektriciteitswerk genomen veiligheidsmaatregel verijdelen, terwijl daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is.

Strafbaarheid
Het hof acht verdachte strafbaar. Strafuitsluitingsgronden worden niet aanwezig geacht.

Strafmotivering
Het hof heeft de op te leggen straf bepaald op grond van de aard en ernst van de feiten, de omstandigheden waaronder de feiten zijn begaan en de persoon van verdachte. Daarbij heeft het hof in het bijzonder het navolgende in aanmerking genomen.

Verdachte heeft twee maal de hand gehad in het ongedaan maken van het in een elektriciteitswerk aanwezige veiligheidsmechanisme ter voorkoming van (langdurige) te hoge stroomsterkte. Een dergelijk mechanisme strekt tot bescherming van goederen en personen. Door zijn handelen heeft verdachte goederen en personen blootgesteld aan gevaar dat kan ontstaan door het verstoren van de werking van de beveiligingsmaatregel.
Het hof neemt het verdachte in het bijzonder kwalijk dat hij de gemanipuleerde zekeringen ná de eerste brand opnieuw in de groepenkast heeft geplaatst. Dit terwijl hij, gelet op de brand de dag ervoor, gold als gewaarschuwd man en naar algemene ervaringsregelen kon en moest weten wat de risico's van het plaatsen van zulke zekeringen waren.
De twee bewezen verklaarde feiten zijn in het licht van de omstandigheden waaronder zij zijn begaan naar het oordeel van het hof zo ernstig, dat deze in beginsel oplegging van een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor de duur van 18 maanden rechtvaardigen.

Daar staat echter tegenover dat de branden - met name de tweede brand - ook grote gevolgen hebben gehad voor verdachte.
Verdachte moet het gegeven dat er drie mensen bij de brand in zijn loods zijn omgekomen, zijn leven lang met zich meedragen. Verdachte heeft ter zitting ook aangegeven dat hij dagelijks aan de brand en de dood van de brandweermannen wordt herinnerd. Uit het psychologisch rapport van 15 september 2008, opgemaakt door klinisch psycholoog drs. A. Tatlicioglu, volgt dat verdachte een beginnende Post Traumatische Stress Stoornis naar aanleiding van de brand heeft.
Uit het verdachte betreffend rapport van de reclassering van 19 april 2010 volgt dat de brand ook grote impact heeft gehad op het gezin van verdachte en grote financiële gevolgen voor verdachte heeft veroorzaakt.
De zaak heeft bovendien landelijk en regionaal veel media-aandacht gekregen. Verdachte heeft aangevoerd dat hij zich in bepaalde media voelt neergezet als degene die de dood van de drie brandweerlieden op zijn geweten heeft.

Verder heeft het hof acht geslagen op een verdachte betreffend uittreksel uit de justitiële documentatie van 31 mei 2010. Daaruit blijkt dat verdachte niet eerder voor strafbare feiten is veroordeeld.

In bovengenoemde omstandigheden ziet het hof aanleiding om de straf te matigen. Alles in onderlinge samenhang bezien is het hof van oordeel dat aan verdachte een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor de duur van 12 maanden dient te worden opgelegd, met aftrek van de tijd die verdachte in voorarrest heeft doorgebracht.

Benadeelde partijen
Uit het onderzoek ter zitting van het hof is gebleken dat twee benadeelde partijen, [benadeelde 1] en [benadeelde 2], zich in het geding in eerste aanleg hebben gevoegd, dat hun vorderingen in eerste aanleg niet zijn toegewezen en dat zij zich beiden binnen de grenzen van hun eerste vorderingen in het geding in hoger beroep opnieuw hebben gevoegd. Daarom duren de voegingen ter zake van hun in eerste aanleg gedane vorderingen tot schadevergoeding in het geding in hoger beroep voort.

De vorderingen van de benadeelde partijen houden verband met het onder 2 ten laste gelegde feit, in het bijzonder met de dood van de brandweerlieden. Het hof acht onder feit 2 niet bewezen dat de dood van de drie brandweermannen het gevolg is geweest van het handelen van verdachte. Verdachte wordt daarom van dit gedeelte van de tenlastelegging vrijgesproken. Dit heeft tot gevolg dat de vorderingen van beide benadeelde partijen niet betrekking hebben op schade die rechtstreeks is toegebracht door het onder 2 subsidiair bewezen verklaarde feit. Gelet op het bepaalde in artikel 361, tweede lid, aanhef en onder b, van het Wetboek van Strafvordering, dienen beide benadeelde partijen in hun vorderingen niet-ontvankelijk te worden verklaard.

Toepassing van wetsartikelen
Het hof heeft gelet op de artikelen 51, 57 en 161bis van het Wetboek van Strafrecht, zoals deze artikelen golden ten tijde van het bewezen verklaarde.

De uitspraak
HET HOF,
RECHT DOENDE OP HET HOGER BEROEP:

vernietigt het vonnis, waarvan beroep, en opnieuw recht doende:

verklaart het verdachte onder 1 primair en 2 primair en subsidiair ten laste gelegde niet bewezen en spreekt hem daarvan vrij;

verklaart het verdachte onder 1 subsidiair en 2 meer subsidiair ten laste gelegde bewezen, kwalificeert dit als hiervoor vermeld en verklaart deze feiten en verdachte strafbaar;

verklaart niet bewezen hetgeen aan verdachte als voormeld onder 1 subsidiair en 2 meer subsidiair meer of anders is ten laste gelegd dan hierboven als bewezen is aangenomen en spreekt verdachte daarvan vrij;

veroordeelt verdachte [verdachte] tot gevangenisstraf voor de duur van twaalf maanden;

beveelt dat de tijd door de veroordeelde vóór de tenuitvoerlegging van deze uitspraak in verzekering en in voorlopige hechtenis doorgebracht, bij de uitvoering van de opgelegde gevangenisstraf geheel in mindering wordt gebracht;

verklaart de benadeelde partij [benadeelde 1] niet-ontvankelijk in de vordering;

veroordeelt de benadeelde partij in de kosten van het geding door de verdachte gemaakt, tot aan deze uitspraak begroot op nihil;

verklaart de benadeelde partij [benadeelde 2] niet-ontvankelijk in de vordering;

veroordeelt de benadeelde partij in de kosten van het geding door de verdachte gemaakt, tot aan deze uitspraak begroot op nihil.

Dit arrest is aldus gewezen door mr. O. Anjewierden, voorzitter, mr. W.M. van Schuijlenburg en mr. G.M. Meijer-Campfens, in tegenwoordigheid van mr. I.N. Koers als griffier, zijnde mr. Meijer-Campfens voornoemd buiten staat dit arrest mede te ondertekenen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Dit stukje uit de uitspraak vind ik wel schokkend...

Citaat

(...)
Op woensdag 7 mei 2008 breekt brand uit in een groepenkast in de loods van de scheepswerf van [verdachte] op het perceel Groningerstraat 118 in De Punt. Die avond zijn de zoon van verdachte, [zoon van verdachte], en een aantal van zijn vrienden in de loods aan het sleutelen aan een cross-auto. De brand wordt door [zoon van verdachte] geblust met een schuimblusser. Vervolgens waarschuwt [zoon van verdachte] verdachte, waarop verdachte naar de loods komt. De groepenkast wordt door verdachte, bijgestaan door zijn zoon en enkele vrienden van zijn zoon, schoongemaakt. Daarbij worden zekeringen uit de groepenkast gehaald, onder meer een drietal gemanipuleerde zekeringen. Deze zekeringen hebben zich in de periode voorafgaand aan deze brand in de groepenkast bevonden. De zekeringen zijn gemanipuleerd in die zin dat de zekeringen zijn doorverbonden met koperdraad. Daardoor werkt het veiligheidsmechanisme ter voorkoming van stroomsterktes met een te hoog ampèrage niet. Als stroomsterktes met een te hoog ampèrage gedurende langere tijd worden doorgegeven kan oververhitting ontstaan. Oververhitting kan op zichzelf weer leiden tot brand. Brand kan gevaar voor goederen opleveren als ook levensgevaar voor personen. In de loods van de scheepswerf bevinden zich diverse goederen, zoals gereedschappen en schepen. Verder wordt in de loods gewerkt door werknemers van [verdachte] alsmede (in hun vrije tijd) door de zoon van verdachte en diens vrienden. Verder komen ook klanten van de scheepswerf in de loods.

Niet kan worden vastgesteld op welk moment de gemanipuleerde zekeringen in de groepenkast zijn geplaatst, wel dat verdachte op de hoogte was van de aanwezigheid van deze zekeringen. De zekeringen zijn op enig moment door verdachte in de groep waarop de compressor was aangesloten geplaatst omdat de niet gemanipuleerde zekeringen telkens de stroom onderbraken. Verdachte of werknemers van de scheepswerf hoefden dan niet naar de groepenkast te gaan om de zekeringen te vervangen.

De gemanipuleerde zekeringen worden na het schoonmaken van de groepenkast niet teruggeplaatst in de groepenkast. De gemanipuleerde zekeringen worden door de zoon van verdachte en/of een van zijn vrienden in een achterlichtunit van een aanhangwagen verborgen om te voorkomen dat verdachte de zekeringen terugplaatst in de groepenkast.

Op 7 mei 2008 is een deel van de elektriciteitsvoorziening in de scheepswerf uitgevallen. Op 8 mei 2008 geeft verdachte 's morgens een installatiebedrijf opdracht om de schade te herstellen. De medewerker van het installatiebedrijf vervangt een tweetal door de brand aangetaste kabels en brengt twee lasdozen aan. Zekeringen voor de groep waarop de compressor is aangesloten ontbreken. De medewerker heeft ook geen zekeringen bij zich. De medewerker verlaat de scheepswerf zonder in deze groep zekeringen te plaatsen.

Op de avond van 8 mei 2008 wil verdachte een oliekoeler testen. Om de lekdichtheid te controleren moet hij de compressor gebruiken. Er staat echter geen elektrische spanning op de compressor. Verdachte vraagt aan zijn zoon en een vriend, die op dat moment ook in de loods van de scheepswerf zijn, waar de zekeringen gebleven zijn. De vriend van de zoon van verdachte pakt de gemanipuleerde zekeringen uit de achterlichtunit. Verdachte plaatst de zekeringen in de groepenkast. De compressor werkt.

In de ochtend van 9 mei 2008 wordt de compressor wederom gebruikt, zonder verdere bijzonderheden. Die middag breekt in of bij de groepenkast brand uit. Tijdens de bluswerkzaamheden komen drie brandweerlieden in de loods om het leven.
De oorzaak van deze brand - en hier wreekt zich mogelijk het beperkte karakter van het onderzoek na het aantreffen van gemanipuleerde zekeringen - is voor het hof niet komen vast te staan.
(...)

peebee

• Senior gebruiker
Het is een raar verhaal (ben sowieso blij dat ik geen rechter ben, wat een taaltje)

Ik blijf de strafmaat groot vinden. Even terug naar normale taal en dimensies: Het moedwillig omzeilen van de zekering is dus strafbaar met een jaar onvoorwaardelijk. De uitspraak koppelt de boel los van de brand en alle gevolgen.  (Alhoewel dat waarschijnlijk wel verzwarend is)

Dit betekent feitelijk dat iedere opgerolde hennep-plantage met afgetapte stroom (omzeilen van aangebrachte veiligheden etc) dus gestraft kan worden met 12 maanden, los van de andere feiten.

Volgens mij gebeurt dat niet, en dus heb ik het gevoel van rechtsongelijkheid. In tegenstelling tot bovengenoemde plantage denk ik dat deze man niets meer of minder heeft willen doen dan zijn apparatuur draaiende houden zonder storing. Het begrip veiligheid is waarschijnlijk niet eens bij hem opgekomen.

Het verhaal verteld wel iets over het willens en wetens omzeilen. "Mijn rechtsgevoel" zegt dat een stevige boete hier op zijn plaats had geweest, wellicht een taakstraf. 12 maanden komt op mij buiten proportioneel over in vergelijking met andere zaken. Let wel dat het ALLEEN om de stoppenkast gaat, de rest is niet bewezen en dus niet relevant in de uitspraak. Ik heb sterk het gevoel dat de straf hoger uitpakt, juist omdat de rest niet bewezen kan worden.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Aan de ene kant denk ik dat hoe de brand ook ontstaan is, waarschijnlijk de uitkomst hetzelfde was geweest...  :-\ :-\ Aan de andere kant heeft hij kort voor het fatale incident al eens brand gehad in de meterkast. Dit had voor de eigenaar een signaal moeten zijn dat er wat goed fout zat in zijn installatie. Als je daarna dat weer de zekeringen overbrugt dan doe je dat bewust.

Als ik zo lees is het politie onderzoek naar de meterkast niet helemaal optimaal geweest en hebben onderzoekers van de verzekering(?) pas geconstateerd dat er gerommeld was met de stoppen.

Ik ben het met je eens dat de rechters waarschijnlijk in hun achterhoofd de drie dodelijke slachtoffers gehad hebben.

peebee

• Senior gebruiker
Aan de ene kant denk ik dat hoe de brand ook ontstaan is, waarschijnlijk de uitkomst hetzelfde was geweest...  :-\ :-\ Aan de andere kant heeft hij kort voor het fatale incident al eens brand gehad in de meterkast. Dit had voor de eigenaar een signaal moeten zijn dat er wat goed fout zat in zijn installatie. Als je daarna dat weer de zekeringen overbrugt dan doe je dat bewust.

Als ik zo lees is het politie onderzoek naar de meterkast niet helemaal optimaal geweest en hebben onderzoekers van de verzekering(?) pas geconstateerd dat er gerommeld was met de stoppen.

Ik ben het met je eens dat de rechters waarschijnlijk in hun achterhoofd de drie dodelijke slachtoffers gehad hebben.

Dat bewuste vraag ik me af; Ik ken ook de verhalen van mensen die zeggen "oh, dat moet je FF zo doen". Als dat mensen met kennis zijn, dan geloof je dat eerder. Tegen hem spreekt dat hij bij het eerste incident ze gelijk verwijderde. Dat kan ook zijn omdat hij wist dat het niet hoorde, maar de relatie c.q. risico's niet kende.

Het verhaal dat de politie het niet vindt en de verzekering wel, vind ik zelfs een straf verlagend element. De politie behoort waarheidsvinding te doen, de verzekering probeert de oorzaak te achterhalen om geld te besparen. Dat betekent dat er een belang is bij het vinden van bewijs. Dit maakt de bevinding een soort van belangenverstrengeling. Simpel gezegd, de inspecteur van de verzekering zal waarschijnlijk gecomplimenteerd zijn door de bevinding door zijn werkgever/opdrachtgever voor het vinden. Immers, hierdoor bespaart deze geld.

In die getuigenverklaring wordt de plaatsing van de zekeringen in een achterlicht unit verklaard en zijn deze er op een moment uitgehaald en gebruikt. Niemand kan echter zeggen dat ze er in zaten ten tijde van de brand.

Let op, ik zeg niet dat er "foul-play" is, ik zeg alleen dat onafhankelijk onderzoek (politie) geen constatering heeft gedaan. De bevinding KAN aangevochten worden met deze argumenten. Het gaat om wettig en overtuigend bewijs, door de overtuiging aan te vallen kan het bewijs nietig verklaard worden. De rechter heeft dit, door de ondersteunende verklaring van een andere situatie als valide beoordeeld. Ik lees zaken waar er om minder geseponeerd wordt.

Ik blijf de strafmaat stevig vinden in verhouding tot andere misdrijven, waarbij mensen doelbewust een ander letsel toebrengen.

Edit: En nogmaals een zaak met alleen verliezers; De omgekomen collega's, hun teams, familie en vrienden (Wij de brandweer huilen nog steeds). Maar ook de persoon in kwestie, zijn gezin, werknemers. Allemaal verliezers.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Rechter vonnist over schade brand De Punt

ASSEN -  De gemeente Tynaarlo heeft de rechter in Assen gevraagd het Rijk mee te laten betalen aan de kosten die zijn gemaakt na de fatale brand in mei 2008, waarbij drie brandweermannen omkwamen. De bestuursrechter in Assen doet dinsdag uitspraak.

Tynaarlo wil dat het ministerie van Binnenlandse Zaken (waar de brandweer destijds onder viel) bijspringt in de kosten die zijn gemaakt voor de uitvaart van de brandweermannen en de nazorg. Die bedroegen circa 850.000 euro. Het ministerie ging niet op dit verzoek in, omdat de brand op de scheepswerf in De Punt een 'gewone brand' was.

In dit besluit kan de gemeente Tynaarlo zich niet vinden. Daarom legde het de rechter voor dat onder meer bij de cafébrand in Volendam en de cacaobrand in Wormerland de gemeenten wel een compensatie kregen op basis van de Wet rampen en zware ongevallen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9625733/__Rechter_vonnist_over_schade_brand_De_Punt__.html?sn=binnenland

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Vonnis schade brand De Punt uitgesteld

ASSEN -  De rechter in Assen doet dinsdag geen uitspraak over de kosten die zijn gemaakt na de fatale brand in mei 2008 in het Drentse De Punt, waarbij drie brandweermannen om het leven kwamen. De gemeente Tynaarlo vroeg de rechter het Rijk mee te laten betalen in deze kosten. Het vonnis is uitgesteld tot uiterlijk 7 juni. Dat maakte een woordvoerster van de rechtbank dinsdag bekend.

Tynaarlo wil dat het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar de brandweer destijds onder viel, bijspringt in de kosten voor de uitvaart van de brandweermannen en de nazorg. De gemeente heeft circa 850.000 euro neergeteld en eist dat het Rijk de kosten vergoedt. Dat ziet de brand echter niet als een ramp, maar als een „gewone brand”. De reden van het uitstel is niet bekendgemaakt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9627823/__Vonnis_De_Punt_uitgesteld__.html?sn=binnenland,buitenland

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Vandaag 3 jaar geleden...

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
ik kwam dit 3D animatie filmpje tegen op het internet.  Heb gezocht of deze link ook ergens op deze forum stond maar dat was niet zo.

Geeft een goed inzicht wat er bij benadering is gebeurd. Brandbare Rookgassen.. wist niet dat dit bestond, komt ook zelden voor.

http://www.filmpjes.nl/v/Vc8s8VqW2Q7

de 3D animatie is gemaakt in opdracht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid

Edwin112

• ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd