http://www.depers.nl/binnenland/201402/Van-Delftse-schatkamer-is-niets-meer-over.htmlVan Delftse schatkamer is niets meer over
Door: Marten Blankesteijn
Gepubliceerd: vandaag 22:54
Update: vandaag 23:47
Van de wereldwijd toonaangevende architectuurfaculteit is niets meer over. Dat het gebouw na een felle brand instortte is erg, maar de echte ramp vond binnen plaats: het verlies van de ‘schatkamer’ en veel unieke kennis.
Het moest een gigantisch feest worden, morgen in de TU Delft. Na jarenlange voorbereidingen zou dan eindelijk de ‘schatkamer’ van de bouwkundefaculteit worden geopend. Honderden maquettes, soms zelfs duurder dan 50.000 euro, bijzondere schaalmodellen van beroemde architecten als Gerrit Rietveld, een unieke stoelencollectie uit de negentiende en begin twintigste eeuw, enzovoort. Stuk voor stuk onvervangbare schatten die de universiteit ‘graag opnieuw onder de aandacht wil brengen’, zo liet de TU Delft vorige maand nog trots weten. Maar een dag voor de opening is er geen schat meer over.
Gisterochtend, rond negen uur, ontstaat er kortsluiting in een koffiezetapparaat op de zevende etage van het bouwkundecomplex. De vlammen grijpen snel om zich heen. Brandende panelen vallen op de laagbouw, waardoor ook de begane grond binnen afzienbare tijd in lichterlaaie staat. Urenlang zien studenten, medewerkers en ramptoeristen van een afstandje hoe hun faculteit langzaam in rook opgaat. Even voor vijf uur stort een vleugel van het gebouw in.
‘Er is een ramp gebeurd’, zegt Leen van Duin, hoogleraar Architectonisch Ontwerpen aan de TU Delft. ‘Voor de universiteit, voor het architectuuronderwijs in Nederland en voor de architectuur.’
Niet alleen de schatten zijn naar alle waarschijnlijkheid verworden tot een hoopje as onder een betonnen plaat. Ook voor de inhoud van de bibliotheek, met 40.000 boeken en heel veel originele tekeningen – ‘Uniek in Europa, en misschien zelfs wereldwijd’, zegt Van Duin – wordt gevreesd. ‘Heel veel kennis is opeens verdwenen. Zelf ben ik mijn onderzoeksarchief, colleges en allerlei documenten kwijt. Op 4 juni zou een tentoonstelling van mij worden geopend, maar daar is waarschijnlijk ook niets meer van over. En zo heeft iedere medewerker en ook iedere student soortgelijke verhalen. De immateriële schade is enorm.’