Oke, daar gaan we weer...
Wat ik wel zei is dat je bij je nieuwe werkgever weer geautoriceerd moet worden om de handelingen weer te mogen doen. Dat zal per instelling afhangen hoe dit eruit zal zien. Dit klopt toch ? Corigeer me als ik de mist in ga.
Dit hoeft niet overal zo te zijn. Zoals je al aangaf, verschilt dit sterk per instelling.
Goed, de discussie of een EHV'er onder de wet-big valt is onzin. Het gaat namelijk over de voorbehouden handelingen die uitgevoerd worden en zodra je het over een voorbehouden handeling hebt, heb je het dus over de wet-BIG. Deze wet geld dus voor iedereen!
Uit de wet-BIG, artikel 35 (letterlijk terug te vinden in het 402-lesboek:
1. Het is degene die niet behoort tot de personen die hun bevoegdheid tot het verrichten van een handeling ontleden aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 verboden buiten noodzaak beroepsmatig handelingen te verrichten, tenzij:
a. zulks geschiedt ingevolge een opdracht van een persoon die zijn bevoegdheid ontleent aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 en
b. hij rederlijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk uitvoeren van de opdracht en
c. hij, voor zover de opdrachtgever aanwijzingen heeft gegeven, heeft gehandeld overeenkomstig die aanwijzingen.
Goed we zijn het er allemaal wel over eens dat het geven van een injectie een voorbehouden handeling is en volgens artikel 36 zijn daar alleen artsen, tandartsen en verloskundige zelfstandig tot bevoegd.
Als EHBO'er, verpleegkundige of leek (iedereen die niet genoemd is bij artikel 36) mag dus zelfstandig geen injectie geven onder normale omstandigheden (geen noodsituatie).
Een verpleegkundige mag dit echter wel omdat deze de opdracht krijgt van een arts om een injectie te geven, een opleiding heeft gevolgd waardoor hij bekwaam is geworden en volgens de instructies van de arts de injectie gaat geven. (Dit verklaart dus ook waarom familieleden soms ook voorbehouden handeling mogen uitvoeren.)
Een 'normale' EHBO'er is echter meestal niet bekwaam om een injectie te geven omdat dat niet geleerd wordt in de opleiding en omdat ze geen toestemming hebben van een arts.
Tot nu toe lijkt het me duidelijk, maar dan nu het volgende onderwerp: NOODSITUATIES!
De wet-BIG geld alleen voor het uitvoeren van handelingen buiten noodzaak.. Dit betekend dus dat er in een andere noodsituatie andere regels (of eerder minder regels) gelden.
Iedereen mag in een noodsituatie voorbehouden handelingen uitvoeren, maar:
- Het moet wel een noodsituatie zijn, dus levensbedreigend waarbij personeel dat wel de handeling mag uitvoeren rederlijkerwijs niet op tijd aanwezig kan zijn.
- Je moet er wel van overtuigt zijn dat de handeling die je gaat uitvoeren geindiceert is voor wat er met het slachtoffer aan de hand is. (dus zeker weten dat iemand een anafylactische shock heeft als je een EPI-pen wilt gaan gebruiken)
- Je moet rederlijkerwijs weten hoe je de handeling die je wil gaan verrichten moet gaan uitvoeren (dus weten hoe je een injectie moet geven).
Zoals je ziet wordt er vaak'rederlijkerwijs' gebruikt en daar slaat dus die 'kaderwet' op. Je mag dus wel een voorbehouden handeling uitvoeren in een noodsituatie, maar dan zal je als het fout gaat wel moeten bewijzen en kunnen uitleggen dat je zeker
wist wat er met de zorgvrager aan de hand was, dat
bevoegde hulp te laat zou komen en dat je moet bewijzen dat je
bekwaam was om de voorbehouden handeling uit te voeren. Voor een verpleegkundige zal het makkelijker zijn om dit te bewijzen dan voor een leek i.v.m. aftekenen tijdens de opleiding etc. , maar dat terzijde..
Verder nog:
Als jij een leerboekje liever als waarheid neemt, dat publicaties van VWS, en IGZ dan moet je dat zelf weten.. Misschien is het wel denkbaar dat de uitgever en de auteurs wel foutjes in je opleidingsboekje kunnen staan. We kennen toch genoeg voorbeelden, waarbij fouten in lesmateriaal gewoon word gekopieerd, terwijl er voldoende literatuur, wetenschappelijk onderzoek is, om aan te geven dat dat lesboekje flink wat foutjes staan.
Jij weet net zo goed als ik dat publicaties en onderzoeken sneller gepubliceerd en weer weerlegd worden als dat er lesboeken uitgebracht worden..
en:
De Wet BIG is een wet als alle anderen.. Het is geen Kader wet in publiek rechtelijke zin.. De wet beschrijft wat Wettelijk Voorbehouden Handelingen zijn. Deze moet je niet verwarren met Instellings Voorbehouden Handelingen..
Instellings voorbehouden handelingen is weer iets heel anders dan voorbehouden handelingen. IVH is geen wet, maar dit zijn onderlinge afspraken tussen bv. een opdrachtgever en EHBO'ers over wat deze wel en niet mogen tijdens het werk voor een instelling (bv. evenementenhulpverlening) buiten noodsituaties.
Maar goed, hopelijk is het nu een beetje meer duidelijk wat de BIG betreft. Ik heb het zo duidelijk mogelijk uitgelegd, maar ik weet gewoon dat er over een tijdje weer iemand over begint...