GRIP 1 Twee mensen omgekomen door ammoniak(?) wolk - Sint Nicolaasga 19-5-2008

Auteur Topic: GRIP 1 Twee mensen omgekomen door ammoniak(?) wolk - Sint Nicolaasga 19-5-2008  (gelezen 5242 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

44732

  • Gast
En in het nederlands?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
En in het nederlands?

Koolmonoxidevergiftiging
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Twa deaden by bedriuwsûngelok

Yn in pleats oan de Tsjûkemarwei yn Sint Nyk binne moandeitemoarn twa Sint Nyksters fan 61 en 33 jier ferstoarn. It soe gean om de boer en syn skoansoan. De oarsaak is nei alle gedachten koalmonoksidefergiftiging. De slachtoffers wiene yn 'e pleats dong oan it mjuksjen.

De slachtoffers waarden fûn troch de KI-man. Hy skeakele de helptsjinsten yn, mar dy koene de slachtoffers net mear helpe. De KI-man is oerbrocht nei it sikehûs.
De pleats en de omjouwing binne ôfset troch de plysje. By de pleats heart ek in camping, mar dêr wiene op dit stuit gjin gasten. Der soe gjin gefaar wêze foar de fierdere omjouwing. Ek soene der bûten it gebou gjin skealike stoffen frijkommen wêze. De arbeidsynspeksje en de technyske resjêrzje binne yntusken begûn mei it ûndersyk nei de krekte oarsaak fan it bedriuwsûngelok.

Neffens loko-boargemaster Hemmes is it slimme bedriuwsûngelok 'in klap foar de mienskip fan Sint Nyk'. Der is slachtofferhelp regele foar de famylje. Kommissaris fan 'e Keninginne John Jorritsma hat syn meilibjen betsjûge mei it ferstjerren fan de boer en syn skoansoan.

Bron: Omrop Fryslan

Globale vertaling:

Aan de Tsjûkemarweg in Sint Nicolaasga zijn maandagmorgen twee inwoners van deze plaats, van 61 en 33 jaar, overleden. Het zou gaan om de boer en zijn schoonzoon. De oorzaak is naar alle waarschijnlijkheid koolmonoxidevergifitging. De slachtoffers waren in het gebouw mest aan het mengen.

De slachtoffers werden gevonden door een medewerker van een Kunstmatige Inseminatie bedrijf. Hij heeft de hulpdiensten ingeschakeld, maar die konden de slachtoffers niet meer redden. De medewerker van het KI bedrijf is overgebracht naar het ziekenhuis. Het gebouw en de omgeving zijn door de politie afgezet. Bij het gebouw hoort ook een camping, maar daar waren op dat moment geen gasten. Er zou geen gevaar zijn geweest voor de omgeving. Ook zouden er buiten het gebouw geen schadelijke stoffen vrijgekomen zijn. De arbeidsinspectie en de technische recherche zijn ondertussen met het onderzoek naar de preciese oorzaak van het bedrijfsongeval begonnen.

Volgens de loco-burgemeester Hemmes is het ernstige bedrijfsongeval 'een klap voor de gemeenschap van Sint Nicolaasga'. Er is slachtofferhulp geregeld voor de familie. Commissaris van de Koningin John Jorritsma heeft zijn medeleven betuigd naar aanleiding van het overlijden van de boer en zijn schoonzoon.

--------------

Mijn Fries is een beetje roestig, dus het zal geen perfecte vertaling zijn....

Groet,

Rob
Eerste Hulpverlener LOTUS


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
10:08:51 19-05-08  0303051  Prio 2 (Nader bericht: grip-1) (Overig bericht: aanvr.bot-team brw) Gev.stof algemeen TSJUKEMARWEI - N927 NICO Inzet


Twee doden bij ongeluk met giftige stof
Uitgegeven op maandag 19 mei 2008 om 12:02:38  

(Novum) - Bij een ongeluk met een giftige stof op een boerderij in het Friese Sint Nicolaasga zijn maandagochtend twee doden gevallen. Volgens een woordvoerder van de politie is het 'zeer aannemelijk' dat het om ammoniak gaat. Een medewerker die het tweetal vond heeft de stof ook ingeademd en is voor onderzoek naar een ziekenhuis gebracht.

De medewerker die aankwam op de boerderij vond het vreemd dat een stal gesloten was. Na opening zag hij het tweetal buiten bewustzijn liggen. Hij alarmeerde rond 09.15 uur de hulpdiensten. De brandweer droeg de slachtoffers naar buiten. Er is nog geprobeerd hen te reanimeren.

In de stal werd mest gemengd, waardoor de politie rekening houdt met de mogelijkheid dat er ammoniak is vrijgekomen. Ammoniak is een stof die mest voorkomt. De omgeving is afgezet. De Arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Ik was vanuit het Haagse toevallig in de buurt. Had alleen m'n telefoon bij me voor de foto's, maar toch. De omgeving was natuurlijk hermetisch afgesloten. De plaats incident bevindt zich op de 2de foto in de verte aan de linkerzijde van de weg bij de voertuigen.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
zal wel ammoniak en wat andere gassen zijn die uit de mest zijn vrij ge komen
 zie ook kilroy.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.flitsnieuws.nl/nieuws/?content=detail&id=4298

Zwavelwaterstofgas waarschijnlijk oorzaak ongeval Sint Nicolaasga.
Gepubliceerd op 20 05 2008

 Bij een ongeval op een boerderij aan de Tsjukermarwei zijn maandagmorgen een 63-jarige en een 32-jarige inwoner van Sint Nicolaasga om het leven gekomen. Omstreeks 09.30 uur meldde een 51-jarige inwoner van Garyp dat hij in de stal van het bedrijf twee personen had aangetroffen die buiten bewustzijn waren. De melder had nog geprobeerd eerste hulp te verlenen maar was daarbij in ademnood geraakt. De politie, brandweer, twee ambulances en een traumaheli kwamen onmiddellijk ter plaatse. Pogingen beide slachtoffers te reanimeren bleven helaas zonder resultaat. De Technische recherche en de brandweer hebben inmiddels een onderzoek ingesteld. Daaruit is voorlopig vast komen te staan dat in de stal een dodelijke hoeveelheid zwavelwaterstofgas is vrijgekomen. De twee slachtoffers verrichtten in de stal werkzaamheden met een tractor bij een mestput. Daarbij is vermoedelijk het zwavelwaterstofgas vrijgekomen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Vandaag stond er op een boerenforum een bericht van de dochter van de 61-jarige boer. Ontroerend en moedig!


Dit bericht is verstuurd van het prikbord van melkquotum.
<http://www.prikpagina.nl/read.php?f=374&i=92361&t=92078>

----------------------------------------------------------------

Hallo

Ik ben de dochter van de man die is overleden ben wat rondkijken wat er allemaal op internet staat over het ongeval. (je krijgt meer te horen via media dan van de politie). Ik vind het fijn dat jullie het allemaal graag willen weten wat er gebeurd ook om jullie veiligheid.
Mijn vader en zwager mixen regelmatig ze hadden net stront (koeien) van een andere boer gekregen. De deuren waren open dus genoeg ventilatie. De plek waar het precies is gebeurd was onder de hooizolder daar hebben we afkalfboxen staan daar is het blijven hangen. Ze hebben metingen in de stal gedaan na de tijd met de deuren dicht achterin was er niets loos hoe verder ze naar voren kwamen sloegen de apparaten alarm.
Hoe het precies is gebeurd zullen we nooit weten maar we weten wel dat mijn vader altijd op dat plekje even kijkt of het goed doorloopt.
De koeien waren nog binnen zou die dag voor het eerst naar buiten naast waar ze gevonden zijn (mijn zwager lag over mijn vader wij denken dat mijn zwager dacht dat mijn vader een infarct kreeg) een pasgeboren kalfje die leefde nog net zoals de koeien en kippen en katten.
Alleen de vogeltjes zwaluwen lagen enkelen dood maar dat gebeurde ook wel als ze mixten.
Dus het zegt niet altijd dat de beesten eerder gaan.
Ik hoop dat het verplicht komt om een alarm in de stal te hebben want ik hoop dat dit nooit weer gebeurd.
Klinkt raar maar wij zij blij dat de Ki ze gevonden heeft die handelde goed mijn broer kwam een paar min later en die had er anders ook naast gelegen.
Wil graag dit vertellen want zo lesen jullie een andere kant van wat er in de kranten staat en vooral voor de boeren pas er goed op.

Janneke
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter