[Witte Kolom] Koninginnedag in de stad

Auteur Topic: [Witte Kolom] Koninginnedag in de stad  (gelezen 22148 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Gepost op: 21 mei 2008, 16:48:45
Het is al weer enige tijd geleden dat er een casus is geweest. Nu heb ik 30 april een situatie meegemaakt waar ik graag een casus van wilde maken. Mijn vorige, en direct ook eerste casus, is een beetje mis gegaan maar nu heb ik hem van te voren goed uitgewerkt. Mede dankzij de tips van sommige forummers denk ik dat deze beter zal gaan! Dit is wel een korte casus!

Koninginnedag 2008. Door de leiding van je Rode Kruis afdeling of EHBO vereniging word je gevraagd om in het centrum van de mooie stad Elburg een EHBO post op te zetten. Er zullen die dag namelijk allerlei activiteiten zijn in het centrum. Er is een hardloopwedstrijd, een rodeokoe (je weet wel, z'n namaakkoe), kraampjes, een springkussen voor de kleintjes en alle terrasjes zijn open.

Door personeelstekort sta je in de ochtend met slechts 3 personen (inclusief jezelf). Onderling heb je contact dmv portofoons. Ook hebben jullie een PAM tot je beschikking. De politie is met een ruime hoeveelheid manschappen in de stad aanwezig. Ook is er security, welke ook EHBO en AED getrained zijn. Zelf kun je de beschikking hebben over een NRK tent (4 bij 5 en op te zetten in minder dan 5 minuten), brancards waar behandeltafels van gemaakt kunnen worden en een traumatas. De AED van jullie afdeling is naar ene ander evenement toe. Echter is bekent dat bij een warenhuis een AED buiten hangt. Deze zit in een afgesloten kast met codelock. De code is bekend bij jullie. Ook een restaurant heeft een AED. Mijn vragen aan jullie:
- Wat ga je doen mbt het personeelstekort? Heeft dit invloed op de werkverdeling/indeling of de manier hoe je reageren gaat op eventuele oproepen?
- Welk materiaal wil je dat mee komt naar de inzet? Je eigen verbandtas is standaard en hoeft dus niet extra genoemd te worden.
- Ga je van te voren contact leggen met de politie in de stad en een vast aanspreekpunt regelen?
- Zijn er verder nog organisatorische dingen die jij zou regelen voor je je daadwerkelijk operationeel gaat melden bij de organisatie?

Ik zal regelmatig updates gaan plaatsen! Laten we er een leuke en misschien leerzame casus van gaan maken! In mijn volgende update:
- Antwoord op hoe wij zijn omgegaan met de vragen die ik hiervoor gesteld heb.
- De eerste melding

Ik behandel in deze casus 2 meldingen. De eerste melding is een kleine melding. De andere is een waarbij we daadwerkelijk wat hebben moeten doen. Wat... dat houd ik als verrassing ;-)

groetjes en veel plezier,

bernhard

EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2008, 19:42:41
Oke, zal ik de aftrap geven :)

We zijn dus met 3 personen op een ehbo-post, dan maak je een team van 2 mensen die uit kunnen rukken en de leidinggevende blijft op de post.
De leidinggevende is waarschijnlijk iemand die dit al vaker gedaan heeft en ervaring met hulpverlenen.
Het materiaal dat ik zeker mee wil is dus de tent, een aantal brancards, zeker een rolstoel indien mogelijk en voldoende ehbo- materialen, aangezien je zowel een hardloopwedstrijd als een rodeokoe en een springkussen hebt wat potentieel slachtoffers op kan leveren.
Of ik contact opneem met de politie ligt er helemaal aan of ik in contact sta met de organisatie en of die op voldoende plaatsen aanwezig zijn.

Ik zal wel het nummer van de leidingevende bij de meldkamer achterlaten, zodat die de aanwezigheid ook weten.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik 3 mensen heel erg weinig vind voor zo'n evenement als dit, ik weet niet hoe groot elburg is, maar op zijn minst 6 was wel mijn idee geweest.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2008, 19:56:56
Ik vraag me af wat er in de vergunningvoorwaarden voor dit evenement staat op het gebied van ehbo voorzieningen.
Wat is de risico inschatting ? Hoeveel bezoekers en deelnemers worden er verwacht ?

Maar we gaan de tent voor aanvang van de dienst volledig inrichten, locatie in overleg met de organisatie/politie/MKA.
Ik regel een AED bij een andere afdeling en anders bij het district.

In principe ga ik niet het veld in, de post blijft dus zo veel mogelijk bezet.
Ik maak daarom afspraken met de organisatie/politie en beveiliging dat evt patienten in principe naar ons toegebracht worden.
Verder wil ik graag een portofoon van de organisatie en/of beveiliging en anders wissel ik gsm nummers uit, zodat men ons van te voren kan waarschuwen voor komende patienten.
Ik maak goede afspraken over de manier waarop evt problemen aan ons gemeld worden (status ABC, soort letsel, leeftijd patient etc)

Wat het materiaal betreft, ik verwacht vooral verzoeken om PCM's, pleisters, en schaafwonden.
Dus sowieso:

- extra verband materiaal
- extra wondontsmetting (Hibicet)
- voldoende blarensetjes
- PCM
- een paar dozen handschoenen (S,M,L en XL)
- disposable nierbekkens

(Tassen zijn bij ons niet bedoeld voor hulpverlening in de tent en worden hiervoor dus ook niet gebruikt, daarmee blijven ze compleet voor een inzet buiten de tent, binnen de tent maken we gebruik van de kisten voor evenementen hulpverlening)

Verder weet ik niet wat er in de traumatas zit, dus graag hier een inhoudsopgave van.

Wat ik verder graag wil hebben is (afhankelijk van de aanwezige kennis en vaardigheden en mogelijk reeds aanwezig in de traumatas)
- thermometer
- bloeddrukmeter
- bloedglucose meter

en verder algemene materialen als

- uiteraard de brancards
- stoelen en banken
- een of twee tafels voor de administratie en het materiaal
- voldoende water, zeep en handdoeken (om te wassen)
- voldoende eten en drinken voor hulpverleners en evt patienten die dat nodig hebben
- dekens
- registratiemateriaal
- verlichting
- verwarming
- emmers (ivm braken) en schoonmaakmateriaal (voor het geval het naast de emmer beland  :))

Dat is het wel even denk ik

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2008, 20:14:47
Korte aanvullig. De AED's van het warenhuis en het restaurant zijn op nog geen halve minuut lopen vanaf het hartje van het centrum (waar de grootste drukte is). Vanaf de meest geschikte lokatie voor de post is die in het restaurant op ongeveer 50 seconden tot 70 seconden.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2008, 20:17:13
Korte aanvullig. De AED's van het warenhuis en het restaurant zijn op nog geen halve minuut lopen vanaf het hartje van het centrum (waar de grootste drukte is). Vanaf de meest geschikte lokatie voor de post is die in het restaurant op ongeveer 50 seconden tot 70 seconden.

Ik geef toch de voorkeur aan een eigen AED, de werking is dan bekend en hij is altijd beschikbaar.
Mocht dat niet lukken dan vraag ik het restaurant de AED 'te leen' maar dat zou dan met het schaamrood op de kaken zijn... :-\

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2008, 21:17:21
Uitgaande van het gegeven: hulpverlenen met dat wat voorhande is, zou ik inderdaad proberen om een (s)AED (?) onder handbereik te hebben, verder, de reguliere zaken om eerste hulp mee te kunnen verlenen, zoals Jacques Schenk al schreef...

(dit lijkt me vooralsnog wel voldoende...)
ps: wat zijn PCM's, en wat is een PAM?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2008, 21:35:02
ps: wat zijn PCM's, en wat is een PAM?

PCM = Paracetamol
PAM = Rode Kruis busje voor personenvervoer (Personeel Ambulance en Materieel bus)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2008, 08:41:33
Citaat
- Wat ga je doen mbt het personeelstekort? Heeft dit invloed op de werkverdeling/indeling of de manier hoe je reageren gaat op eventuele oproepen?
1 man blijft op de post en 2 man gaan het "veld" in of op meldingen af.

Citaat
- Welk materiaal wil je dat mee komt naar de inzet? Je eigen verbandtas is standaard en hoeft dus niet extra genoemd te worden.
Tent opzetten met een paar brancards is wel handig.
Traumatas, geen idee wat ik daar als EHV-er mee zou kunnen. Voorlopig houd ik bij de verbandtassen.
Rolstoel indien beschikbaar is ook altijd heel handig.

Citaat
- Ga je van te voren contact leggen met de politie in de stad en een vast aanspreekpunt regelen?
Wellicht handig om een mobiel in de post te leggen en dat nummer door te geven aan de politie en security en uiteraard ook een nummer van hun te vragen. Of nog mooier een porto van beide zien te bemachtigen, zodat er direct contact is.

Citaat
- Zijn er verder nog organisatorische dingen die jij zou regelen voor je je daadwerkelijk operationeel gaat melden bij de organisatie?
Risico-inventarisatie maken en kijken waar de problemen te verwachten zijn.
Gezien het personeelstekort afspraak maken dat je zoveel mogelijk in en om de post blijft en dat als het even kan de security slachtoffers naar de post transporteert en daarvoor brancards en rolstoel ter beschikking stellen.

p.s. Mijn reactie gepost zonder eerst de voorgaande te lezen. Ik constateer een grote mate van overeenkomst. Wat zijn we toch weer gelijk gezind.  ;D

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2008, 16:51:57
Het gaat lekker zo. Ik wacht nog even met een echte update om te kijken of er meer mensen reageren gaan. Wel even wat over de "traumatas."

De traumatas zoals eerder genoemd is geen traumatas zoals de meeste mensen denken zouden. Dit is slechts een extra grote verbandtas met wat extratjes. Er zit bijvoorbeeld een bloeddrukmeter is (met stethoscoop), een aantal nekkragen en een ambuballon. Eventueel kan deze worden aangevuld met zuurstof. Er is een zuurstoffles in ons bezit. Ook zit er een fles hibisol in.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2008, 16:58:20
Gewoon meenemen dus, beter mee verlegen dan om verlegen.
Ik kan/mag niet alles gebruiken als EHV-er, maar wellicht dat er een ambupleeg spontaan komt helpen als de stroom slachtoffers tot buiten de tent ligt te wachten.