sitrap

Auteur Topic: sitrap  (gelezen 30905 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2008, 08:27:20
De sitrap is inderdaad een handig hulpmiddel bij grotere incidenten. Maar om nu bij "elke A1" zoals gesuggereerd wordt een sitrap te moeten geven dat heeft gewoon in mijn optiek géén meerwaarde.

Ook bij het conformeren van de melding zet ik mijn vraagtekens... Feedback kan altijd na afloop en als ik geen extra wagens, MMT, brandweer, politie of scouting nodig heb dan heb ik betere dingen te doen dan contact te leggen met de CPA/MKA.
Daar komt bij dat ze op de meldkamer ook wel wat beters te doen hebben...

Het is leuk bedacht of ergens achter een bureau of in een rustige regio en het zal daar ook zeker kunnen werken, maar in een drukke regio heeft het toch geen zin?!

Als iemand tegenargumenten heeft dan lees ik ze graag  ;)

Strongbow,

hoe vaak komt de melding van de MKA niet overeen me wat jij aantreft? Om bijvoorbeeld de dag-dagelijkse verloop niet te stagneren en dus soepeler te laten verlopen heeft men dit in het leven geroepen. Op deze manier "reserveer" je geen ambulance voor eventuele assistenties.

Daarbij komt wel, dat er in de regio Kennemerland in clusters gewerkt wordt en geen aparte gespreksgroep per eenheid. Daardoor kan de afwikkeling van gesprekken veel sneller afgehandeld worden. Zou elke ambu idd per gespreksgroep beantwoord moeten worden dan vergt dat idd veel extra onzinnige communicatie en handelingen voor de MKA.

Inderdaad altijd leuke speeltje  voor regios die het niety druk hebben, voor al die afkortingen te onthouding heb je ook weer een ezelsbrug nodig......  oftwel, een hoop daarvan is onzinnig en waan van de dag, elke keer weer een andere ''deskundige'' die iets nieuw en baanbrekends wil bedenken. Er zit veel kaf tussen het koren.
gezond verstand laten prevaleren is he beste, rijtje en afkortingen redden geen mensen, parate kennis en logisch nadenken wel. ;)

Joffry,

Beetje jammer, maar jij werkt natuurlijk in de grote stad en maakt natuurlijk alles mee of hebt alles al meegemaakt. Voor sommige mensen is dat niet zo natuurlijk. Zij hebben een houvast nodig om in hun overdracht niets te vergeten. En wat is nou makkelijker om bij elk incident de MKA ff te melden dat er conform melding is aangetroffen. Misschien is de communicatie bij jullie wel veels te langdradig, waardoor je dus geen SITRAP kunt geven, omdat je dan de dag-dagelijks afhandelingen en andere hulpverleningen stagneert.

En daarbij heb je het over logisch nadenken. Maar denk jij hetzelfde als een MKA-centralist? Nee, want beide hebben wel de zorg voor de zorgvrager voor ogen, maar jij hebt er maar één, terwijl de MKA-centralist meer dan alleen jou moet aansturen.

RR (die bijna alles positief benaderd)
Elke hulpverlening start met communicatie.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2008, 13:21:39
Sorry RR, maar toch ben ik er niet van overtuigd dat de sitrap bij elke melding een meerwaarde heeft. Tenminste niet in "onze" (die van Joffry en ondergetekende) regio.

Het ambu team moet zelf de tegenwoordigheid van geest hebben om, bij aankomst, direct in te schatten of extra ambulances of andere disciplines (nog) nodig zijn. Is dat het geval, dan is een sitrap absoluut op zijn plaats.

Dat je bij bepaalde meldingen als centralist in je achterhoofd houdt dat er mogelijk (een) extra wagen(s) nodig zijn, dat is begrijpelijk, maar dat je doe ondertussen toch wel. En als je wat krap in parate wagens zit, of dat (zoals in sommige regio's) de wagens van ver moeten komen, dan kan je dit als centralist toch ook direct bij de melding meegeven? (en evt. vragen om een sitrap bij aankomst).

Ik denk dat dit laatste efficienter werkt dan bij elke A1 een sitrap te moeten geven.

Waar niet iedereen altijd rekening mee lijkt te houden is dat elke regio anders is en niet alle maatregelen/ideeën/etc. in elke regio dezelfde gewenste effecten heeft. Daar moet men zich soms ook wel van bewust zijn.

Ik denk dat er in "onze regio" qua inzet van parate ambulances, de werkwijze van de meldkamer, enz. zeker nog het één en ander valt te verbeteren. Daarbij kunnen we zeker leren van andere regio's, maar daarbij moet dan altijd worden gekeken of en hoe het valt te implementeren in de eigen regio.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2008, 21:08:56
wat een onzin, allemaal in ons eigen straatje praten.
De sitrap is inderdaad een handig hulpmiddel bij grotere incidenten. Maar om nu bij "elke A1" zoals gesuggereerd wordt een sitrap te moeten geven dat heeft gewoon in mijn optiek géén meerwaarde.

Ook bij het conformeren van de melding zet ik mijn vraagtekens... Feedback kan altijd na afloop en als ik geen extra wagens, MMT, brandweer, politie of scouting nodig heb dan heb ik betere dingen te doen dan contact te leggen met de CPA/MKA.
juist in die gevallen heb je tijd zat om een sitrap te geven, lijkt mij.  Meldingen van proffesionele hulpverleners behoeven geen sitrap, mits situatie anders dan in de melding, maar elke leke melding waarop met spoed gereden wordt dient bevestigd te worden met een sitrap m.i.

Daarnaast is het niet alleen van belang dat de centralist feedback krijgt of rekening houdt met eventueel nodige ass. maar kan hij op basis van een werkdiagnose wel een inschatting maken van de duur van de rit, de noodzakelijke opvang (beademingscapaciteit, hartbewaking etc)
Erg kortzichtig wordt er hier gereageerd, en met betrekking tot de regio (druk of niet) werken in de grote stad betekent veelal meer b-vervoer en onnodige A1 ritten dan in het landelijke gebied.
Dus een erg zwak argument, met als gevolg nog meer krapte, nee blijf maar lekker zonder sitraps werken dan komt t goed
groet
P
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2008, 11:12:35
Tja met opmerkingen als "Dus een erg zwak argument, met als gevolg nog meer krapte, nee blijf maar lekker zonder sitraps werken dan komt t goed" daar kan ik niet zoveel mee.
Ik dacht dit een discussieforum was...  ::)


De noodzakelijke opvang (beademingscapaciteit, hartbewaking etc) speel in onze regio niet of nauwelijks een rol. B-ritten hebben we relatief weinig (lang leve de hulpambulance), grotere ziekenhuizen liggen voor het grootste gedeelte van de regio allemaal ruim binnen 15 minuten aan te rijden en loze ritten, die kosten vaak het minste tijd, dus ook weer sneller beschikbaar. (tenzij er niet zo snel geschreven wordt...)

Wat in onze regio werkt hoeft bij jullie misschien niet te werken en andersom. Niet alleen hiermee, maar denk ook eens aan de LPA7, daar zijn toch ook het nodige aan regionale wijzigingen toegebracht?

Zoals ik al eerder schreef zijn er absoluut wat verbeterpunten voor onze regio te bedenken: Na de rit direct vrijmelden van de ambulance en niet eerst eindeloos koffie drinken is er één van  ???, maar het geven van de sitrap bij elke leken melding... tja, ik heb het ook aan andere collega's (waaronder van de meldkamer) laten lezen, we zien er gewoon de meerwaarde niet van in.

Je moet mij ook even helpen... A1 collaps E.C.I. als werkdiagnose... rustige ademhaling...niet aanspreekbaar...
Wij komen ter plaatse. Wanneer verwacht je dan een sitrap? De eerste klinische blik geeft vaak een hoop informatie, maar ik kan je op dat moment toch nog steeds niet meer, voor jou, nuttige informatie geven?

Binnen 4 minuten na aankomst weten we of de patiënt lag te gaspen en nu reanimatiebehoeftig is, ernstig bradycard is of ernstig neurologisch letsel heeft (blijkt ze toch uit het raam te zijn gevallen...). In die tijd hebben wij allang contact met je opgenomen met het verzoek om een tweede wagen...
Als de patiënt drie hoog achter ligt, dan weten we ook binnen die 4 a 5 minuten of we de brandweer, politie of evt. ambulance voor tilassistentie (enz) ter plaatse willen hebben.

Als er 5 minuten na aankomst geen (urgente) oproep is gekomen voor assistentie dan weet je toch al genoeg, waarom dan toch die sitrap?

En tijdens de dagdienst; Je hebt 24 wagens (even los van de hulpambulances) en 2 motoren in je regio rijden. Als je van elke wagen een sitrap krijgt, om zo ook een indicatie te krijgen van hoelang een rit gaat duren, hoe ga je dat voor jezelf bijhouden en wat is realistisch?
Na een sitrap weet je nog niet naar welk ziekenhuis we gaan (en daar zit de meeste tijd in). Bij elke rit ben je tien tot maximaal 20 minuten bij een slachtoffer/patiënt. Dan is toch alleen het ziekenhuis nog van belang om een inschatting te maken van de totale ritduur?

(voor de duidelijkheid... ik heb het hier dus niet over (mogelijke) beknellingen, reanimaties en overige trauma's waarbij de verwachting is dat extra hulp nodig is... dan komt die sitrap heus wel)

Groet,
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur