Hey AtB, alles goed, wist niet dat je ook al aan dit forum mee deed!
Even terugkomend op je vraag.
Iedereen is goed in het bedenken van nadelen, dus langs deze weg maar eens een aantal voordelen.
1. Door de huidige veranderingen binnen ons uitrukgebied (SAVE, verplaatsing posten, enz) komen we binnen een vijftal buurtgemeenten terecht. Aangezien daar de stratenkennis niet optimaal is, is het gemakkelijker om de nummer vier (of vijf of zes) voorin te hebben bij de chauffeur, zodat deze de persoon kan begeleiden met kaartlezen, naamborden zoeken, enz... Persoonlijk denk ik dat dit een van de belangrijke redenen is dat het bij jullie in de 843 zal gebeuren (regionaal bijstandsvoertuig?).
2. Door de Bevelvoerder en diens kaarten, boeken enz, achterin te plaatsen, is het gemakkelijker om tijdens het aanrijden met de aanvalsploeg te overleggen aan de hand van bereikbaarheids- en aanvalskaarten. Je hoeft niet iedere keer alles van voren naar achteren aan te geven en vice versa.
3. Door de bevelvoerder achter in te plaatsen, zal het voor hem gemakkelijker worden om adembescherming om te hangen en te communiceren met de ploeg. Hij kan twee dingen te gelijk doen...
4. Door het achterin plaatsen van de mobilifoon zal het voor iedereen gemakkelijker mee te krijgen zijn. En dan niet de terugkomende berichten, die krijg je wel mee via de luidsprekers achterin, maar vooral de berichten die van de bevelvoerder komen. De ploegleden kunnen daar gemakkelijker in bij springen en zodoende sneller en beter "meedenken" met de bevelvoerder.
5. De veiligheid van de bevelvoerder zelf. Doordat hij contact heeft met de ploeg en bezig is met het perslucht langzamer om te hangen dan de overige leden ( communicatie tussendoor enz.) zit deze persoon het grootste deel van de tijd achterste voren in zijn/haar stoel. En over het algemeen zonder gordel, want dat werkt niet. Door hem naar achteren te plaatsen vergroot je de veiligheid van deze persoon. De nummer vier kan bij een brandmelding in het begin snel zijn adembescherming omhangen en zal daardoor minder lang uit de gordel, cq. veiligheidsbeugels verwijderd zijn. Bij een ongeval is er zelfs nog minder "gevaar".
Er zijn vast nog wel meer voordelen te bedenken, maar ik kan er zo niet op komen.
Wie weet hebben andere forumgebruikers nog suggesties?
En zoals ik begrepen heb is ons korps het eerste dat met dit systeem gaat werken, alhoewel ik me kan herinneren dat er eens een proef heeft gedraaid in Amsterdam of Rotterdam? Of het is een keer ge-opperd. Maar dit weet ik niet zeker, dus knoop me er niet op vast!!!
Groeten Fabian