Ik ben voor en heb ook voor gestemd in Utrecht gisteren.
Het voorstel zoals gepresenteerd biedt m.i. meer voordelen dan het handhaven van de huidige situatie (enkele voorbeelden: solidariteitsfonds voor minder draagkrachtige afdelingen, vrijwilligers worden lid, betere ondersteuning voor de districten, etc.)
Natuurlijk zijn er ook zaken die niet, of anders, hadden gehoeven/gekund. Bijvoorbeeld het beleid t.a.v. de zogenaamde witte vlekken; deze witte vlekken hoeven niet altijd per se ingekleurd te worden.
Over het algemeen is Samen 1 een vooruitgang voor de vereniging als geheel.
Voor vrijwilligers die hier lezen over Samen 1 en die graag meer informatie willen over het onderwerp adviseer ik de lokale secretaris of voorzitter ernaar te vragen. Zij zijn sinds het begin geinformeerd over het project en iedere afdeling heeft een besluit erover moeten nemen. Er zou dus bij iedere afdeling in het bestuur over gesproken moeten zijn. Ook op Intranet staat meer informatie, ik meen dat ook het nu geaccepteerde definitieve voorstel erop staat.
De komende periode zullen de afdelingen verder geinformeerd worden over onder andere de nieuwe statuten voor de nieuwe vereniging. Deze liggen nu al als voorstel in concept bij de afdelingen. In december wordt hierover een besluit genomen. Ook zullen de verenigingen hoogstwaarschijnlijk het tijdpad tot 1 januari 2010 ontvangen met de acties en handelingen die de verschillende bestuurslagen binnen het RK moeten doorlopen (denk aan besluitnemende vergaderingen in de afdelingen en districten).
Het eerste besluit is nu genomen, er zijn echter nog vele vergaderingen en goedkeuringen nodig voordat Samen 1 definitief doorgang kan vinden. Ik ga er echter van uit dat het wel goed komt. Ik hoop alleen dat de afdelingen/districten die gisteren tegengestemd hebben zich kunnen neerleggen bij het genomen meerderheidsbesluit en nu vol-op meegaan met Samen 1.