Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1899287 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3720 Gepost op: 27 mei 2012, 23:33:23
Op HVNL zag ik wat beelden over een Poolse man die in het Engelermeer bij Vlijmen vermist was. Daar werd door o.a. het landelijk dregteam van het KLPD gezocht.

Anyway: in de reportage (vanaf 0:15) zag ik twee voertuigen die mij niet bekend voorkwamen. Eén blauwe touran met oranje striping en oranje lichtbalk en een blauw-wit busje met eveneens oranje striping. De reportage is hier te zien: http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-brabant/2012/drenkeling-engelermeer-gevonden/

En hier een screenshot van het busje, waarop ook de nummers 112 en 0900-8844 vermeld staan.


Iemand enig idee wat dit is?
Ik dacht zelf aan een mortulance of een forensisch arts. Ik weet dat er regio's zijn waar ze met dergelijke uitgedoste voertuigen rijden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #3721 Gepost op: 28 mei 2012, 00:08:53
Gemeente Den Bosch//Stadswachten=)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #3722 Gepost op: 28 mei 2012, 00:09:59
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #3723 Gepost op: 28 mei 2012, 00:22:13
http://112hm.nl/wp-content/uploads/2012/05/Vosselaan-26-mei-2012-003.jpg

Politie O.C., wat is dat?


bron: 112hm.nl

O.C. staat doorgaans voor Operationeel Commandant, maar dat ligt weer aan de regio c.q. opsporingsdienst. In dit geval bij Hollands-midden is het naar mijn weten een collega in de rang van ervaren brigadier c.q. inspecteur die leiding geeft op plaats van incident. Dit zijn de incidenten waarbij doorgaans nog geen HOvJ/OvD-P noodzakelijk zijn. Weet dat er ook diensten zijn die deze collega's weer de benaming van DaCo (Dag Coördinator) hebben gegeven.

Daarbij binnen het plaatje van het SGBO (Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden) heb je ook een O.C., maar deze heeft doorgaans niet weer de rang van brigadier.

Iemand een idee welke benaming deze functionaris heeft binnen een SGBO van Hollands-Midden?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3724 Gepost op: 28 mei 2012, 22:03:04
Gemeente Den Bosch//Stadswachten=)
"Ik heb met spoed een stadswacht nodig hier, bel 112!" "Ik heb een stadswacht nodig zonder spoed, bel 0900-8844!" Ben benieuwd of de meldkamer 112 c.q. politie inderdaad het eerste aanspreekpunt is voor mensen die de stadswacht Den Bosch nodig hebben... is het telefoonnummer van de gemeente Den Bosch niet veel handiger? :-X
greetz,  Enrique


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #3725 Gepost op: 28 mei 2012, 22:08:11
Ja lijkt me ook!
Waarom dit is gedaan durf ik niet te zeggen.

In de Gemeente Heusden rijden er ook enkele gemeente auto's met 112 stickers


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3726 Gepost op: 28 mei 2012, 23:15:48
"Ik heb met spoed een stadswacht nodig hier, bel 112!" "Ik heb een stadswacht nodig zonder spoed, bel 0900-8844!" Ben benieuwd of de meldkamer 112 c.q. politie inderdaad het eerste aanspreekpunt is voor mensen die de stadswacht Den Bosch nodig hebben... is het telefoonnummer van de gemeente Den Bosch niet veel handiger? :-X

Ik heb ooit eens begrepen dat er regio's zijn waar een gedeelte van de (niet spoedeisende) meldingen inderdaad richting Stadswachten cq. gemeentelijke handhavers gaan. (overlast jeugd, overlast geluid buiten, afvalstortingen etc.)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3727 Gepost op: 28 mei 2012, 23:41:03
http://112hm.nl/wp-content/uploads/2012/05/Vosselaan-26-mei-2012-003.jpg

Politie O.C., wat is dat?

O.C. staat doorgaans voor Operationeel Commandant, maar dat ligt weer aan de regio c.q. opsporingsdienst. In dit geval bij Hollands-midden is het naar mijn weten een collega in de rang van ervaren brigadier c.q. inspecteur die leiding geeft op plaats van incident. Dit zijn de incidenten waarbij doorgaans nog geen HOvJ/OvD-P noodzakelijk zijn. Weet dat er ook diensten zijn die deze collega's weer de benaming van DaCo (Dag Coördinator) hebben gegeven.

Als ik mijzelf even mag citeren:
De functie van OC (operationeel coördinator) bestaat eigenlijk niet meer. Dit is uitgesplitst in CvD (binnen), wat staat voor 'Coördinator van Dienst' en Senior (buiten).

De toevoeging binnen en buiten geeft al aan dat de één de coördinatie 'van achter het bureau' doet en de ander het proces op straat aanstuurt. Beide functies worden in principe ingevuld door iemand in de rang van brigadier. De senior kan ook een ervaren hoofdagent zijn, die dan meestal binnen afzienbare tijd doorstroomt naar brigadier.

De hesjes met daarop 'OC' worden nog wel gewoon gebruikt en taaltechnisch gezien klopt het ook wel. De senior houdt zich immers bezig met operationele coördinatie.

Daarbij binnen het plaatje van het SGBO (Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden) heb je ook een O.C., maar deze heeft doorgaans niet weer de rang van brigadier.

Iemand een idee welke benaming deze functionaris heeft binnen een SGBO van Hollands-Midden?

In principe is het zo bij grote regelingen:
op straat: operationeel commandant* / locatiecommandant / OvD-P. *Is niet hetzelfde als de Operationeel Coordinator en is meestal een (H)IvP.
in het SGBO: algemeen commandant en hoofden (vb: hoofd ordehandhaving). Oude benaming, welke nog veelvuldig gebruikt wordt, is Chef in plaats van Hoofd.

Dit is bepaald in landelijke referentiekaders en zal in de toekomst (Nationale Politie) nog beter geborgd worden. Nu zie je dat veel korpsen nog regiospecifieke zaken erop nahouden.
Meer over de SGBO structuur kunnen je vinden in het referentiekader regionaal crisisplan.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3728 Gepost op: 28 mei 2012, 23:41:34
Gemeente Den Bosch//Stadswachten=)

Danku :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3729 Gepost op: 29 mei 2012, 12:28:42
Ik heb ooit eens begrepen dat er regio's zijn waar een gedeelte van de (niet spoedeisende) meldingen inderdaad richting Stadswachten cq. gemeentelijke handhavers gaan. (overlast jeugd, overlast geluid buiten, afvalstortingen etc.)
Dat lijkt me niet meer dan terecht (voor zover het om gemeentelijke taken gaat althans), maar om dan het politie-telefoonnummer te promoten in plaats van het eigen gemeentelijke nummer... ;)
greetz,  Enrique