Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1899521 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Fred54

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #5020 Gepost op: 26 mei 2014, 07:13:57
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1270557 date=1401036243
"Van Brussel?" Daarmee heeft Brussel niet zoveel te maken, denk ik, maar ik kan het natuurlijk mishebben. Het is wel zo dat wail en yelp in diverse Europese landen gewoon in gebruik zijn. Ironischerwijze ook in België...

Ik meen dat die tweetonige hoorn een "eis" van de EU. Ik heb dat eens ergens gelezen, dat in een aantal jaren alle landen dezelfde soort tonen zou moeten hebben. En politieauto's moesten in blauw, vandaar dat Duitsland langzaam overgaat van groene naar blauwe auto's en de uniformen van groen naar blauw. Maar ik ga het eens googelen.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #5021 Gepost op: 26 mei 2014, 07:51:19
Ze denken in de EU ook overal verstand van te hebben...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #5022 Gepost op: 26 mei 2014, 08:41:57
@Fred54, als je een bron hebt hou ik me aanbevolen. Had deze reden omtrent de tweetoon inderdaad op dit forum al eens eerder vermeld gezien maar ik kan me niet herinneren of dit toen met bronvermelding was. Landen met wail/yelp in de EU zijn o.a. GB, DK, B, L (?), E, P, PL en ik meen ook H, RO, en een aantal ex-Joegoslavische landen... Lijkt me sterk dat die allemaal naar de tweetoon omgaan.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #5023 Gepost op: 26 mei 2014, 17:47:15
Citaat van: Fred54 link=msg=1270691 date=1401081237
Ik meen dat die tweetonige hoorn een "eis" van de EU. Ik heb dat eens ergens gelezen, dat in een aantal jaren alle landen dezelfde soort tonen zou moeten hebben. En politieauto's moesten in blauw, vandaar dat Duitsland langzaam overgaat van groene naar blauwe auto's en de uniformen van groen naar blauw. Maar ik ga het eens googelen.
Er is een heel topic volgeschreven n.a.v. de aankondiging destijds. Leuk leesvoer (en om het hier niet dubbel te doen ;) )
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11270.0


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #5024 Gepost op: 30 mei 2014, 10:12:24
Vraag,

Gister zag ik in Vlaardingen op de Arij koplaan rond 11.00 een brandweerauto rijden. Op zich niet zo gek maar wat mij opviel was dat dit een Pick up achtige auto was. Op het midden van het dak van de cabine 1 blauwe pit had en de achterkant een zachte huif was (geen hard-top) ging verder te snel langs me heen om kenteken of nr te zien. Iemand die mij meer info over dit voertuig kan verstrekken?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Fred54

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #5025 Gepost op: 31 mei 2014, 07:59:49
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1270703 date=1401086517
@Fred54, als je een bron hebt hou ik me aanbevolen. Had deze reden omtrent de tweetoon inderdaad op dit forum al eens eerder vermeld gezien maar ik kan me niet herinneren of dit toen met bronvermelding was. Landen met wail/yelp in de EU zijn o.a. GB, DK, B, L (?), E, P, PL en ik meen ook H, RO, en een aantal ex-Joegoslavische landen... Lijkt me sterk dat die allemaal naar de tweetoon omgaan.

Dat schijnt wel de bedoeling te zijn. Er zijn er ook landen waar de voertuigen uitgerust zijn met zowel een 2-tonige hoorn als met een wail/yelp sirene. In bijvoorbeeld London is dat al zo. Of alle landen zich daar aan gaan houden is nog maar de vraag. Maar ja, Nederland is natuurlijk altijd het beste jongetje van de klas, dus hier is het grotendeels al van kracht. Ik woon zelf aan een drukke straat vlakbij het VU ziekenhuis in Amsterdam. Ik kan de hulpdiensten qua geluid nog wel onderscheiden, zeker de politie-sirene is duidelijk een politie-sirene. Wat me wel opvalt is, dat de 2-tonige hoorns van de ambulances niet allemaal identiek zijn. Sommigen zijn echt binnen bijna niet te horen, dus dat geldt ook voor de mensen die in de auto zitten met radio aan. Maar ja, daar hebben we dan in de toekomst weer een app voor :D
Wel meestal 2-tonig, op een paar oude witte VZA's na dan, maar daar is dan wel alles mee gezegd.


Gast

  • Gast
Reactie #5026 Gepost op: 31 mei 2014, 09:33:06
Citaat van: Fred54 link=msg=1271906 date=1401515989
Dat schijnt wel de bedoeling te zijn. Er zijn er ook landen waar de voertuigen uitgerust zijn met zowel een 2-tonige hoorn als met een wail/yelp sirene. In bijvoorbeeld London is dat al zo. Of alle landen zich daar aan gaan houden is nog maar de vraag. Maar ja, Nederland is natuurlijk altijd het beste jongetje van de klas, dus hier is het grotendeels al van kracht.

Maar heb je ook een bron, zoals Flying Dutchman vroeg?
In heel Engeland wordt al jaren de wail en yelp gevoerd met de tweetoon (of Hi/Lo) als 3e toon op hun sirenekastjes. Dat heeft niets met EU-regulaties te maken, als er één land is die daar redelijk immuun voor is dan is dat Engeland wel.
Ook in België wordt al vele jaren de Wail/Yelp/Piercer gebruikt waarbij sommige voertuigen dan een tweetoon erbij hebben, ook hier is tweetoon niet de norm. Je zegt "in Nederland is het grotendeels van kracht", dat is ook niet waar. Hier was het ALTIJD al van kracht, de tweetoon, behalve de ambulances, nog voordat er een EU was werd die hier al gevoerd. De omschakeling van de ambu's van drietoon naar tweetoon was in het kader van uniformiteit en herkenning van HV-voertuigen, niet omdat de EU aan de NL-grens stond te wapperen met een tweetoon-eis op papier. Genoeg offtopic.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5027 Gepost op: 31 mei 2014, 20:40:08
Een stukje geschiedenis van de geluidssignalen bij de brandweer op de site www.nbdc.nl : http://www.nbdc.nl/cms/show/id=649879


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5028 Gepost op: 1 juni 2014, 06:52:02
Citaat van: Jerommeke link=msg=1270374 date=1400958912
Ik durf veel te beweren, maar de complete noodhulpuitrusting achter in een Golf gaat tegenwoordig écht niet meer lukken.
Twee zware vesten, een stapel grote kegels, een spijkermat, twee veiligheidshelmen, redvesten, bezem, schep, papierwinkel, gereedschappen, afzetlint, PD-koffer.

Echt wel!  8) Onze surveillance golf is voorzien van de gehele noodhulpuitrusting incl
zware vesten, pdkoffer, aed, knipschaar, lange latten, bezem, kegels, schep, 4 soorten afzetlint, handschoenen, 2 helmen, verbandtrommel, 2 brandblussers, boem, mondmaskers, cool-it, maglites, blaasapparaat, flares, traumabeertjes enzovoorts...

Zie:
Citaat van: RS6 link=msg=1034048 date=1336671238








thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #5029 Gepost op: 1 juni 2014, 10:10:49
Citaat van: CopVR3 link=msg=1272050 date=1401598322
Echt wel!  8) Onze surveillance golf is voorzien van de gehele noodhulpuitrusting incl
zware vesten, pdkoffer, aed, knipschaar, lange latten, bezem, kegels, schep, 4 soorten afzetlint, handschoenen, 2 helmen, verbandtrommel, 2 brandblussers, boem, mondmaskers, cool-it, maglites, blaasapparaat, flares, traumabeertjes enzovoorts...

Zie:

Is dit een standaard uitrusting voor een politiewagen? Zit dit dan ook in alle tourans die je onderweg ziet?
Want dan vind ik dat de Golf beter is ingericht dan de touran want dat ziet er van buiten uit (als je er achter staat) erg opgestapeld uit.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=