Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1926238 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #5140 Gepost op: 30 juli 2014, 23:35:05
Citaat van: Adriaan1988 link=msg=1285610 date=1406228568

Weet iemand meer over deze Belgisch dienstauto?

Citaat van: tatuta link=msg=1071192 date=1345553448

Halve belg, halve nederlander, staat te koop in duitsland. oftewel een multiculturele ambulance

zelfde striping, zelfde logo 998765  ;)

Citaat van: De Prins link=msg=1071358 date=1345586821
Als ik het goed voorheb, was dat een wagen van de secundaire ziekenwagendienst EMES uit Merchtem.
 
http://www.emes.be/

https://www.youtube.com/watch?v=iOgzXBIXM-Y


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #5141 Gepost op: 31 juli 2014, 00:40:53
Vallen bij die EMES ambu de flitsen van de blauwe lampjes nou precies tussen de frames in? ;)
Of knippert dat ding inderdaad zo beroerd...?

Het is dat er een agent op de kruising staat op 0:16,
maar anders zou ik bijna denken aan een achtervolging van een gestolen ambulance... in plaats van een spoedrit
(waarbij die politiewagen wel een merkwaardige dubbele sirene heeft).

Een klein beetje off-topic:
Ik vraag me af hoe oud het filmpje is (even los van Gepubliceerd op 10 okt. 2013). Is er in België geen regelgeving over dit soort zaken... (ECE R65-achtig) Ik kon dat niet zo snel vinden op het forum... uitgezonderd een stukje uit de Belgische wegcode http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/207-art37 /
Citaat van: De Prins link=msg=1145793 date=1364807694
Een stukje uit de Belgische wegcode:

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.


Beetje meer Off-topic:
Kwam bij het zoeken naar regelgeving een theorie examen tegen over prioritaire voertuigen... Bijzondere regelgeving op sommige punten... zo vraag ik mij af wat het voeren van alleen blauwe lampen voor toegevoegde waarde zou hebben aangezien het verkeer er niks speciaals mee hoeft te doen... (het mág dus wel... jaja, die ken ik... maar zonder die blauwe lampen mág je ook ruimte geven aan een ambulance....) http://www.gratisrijbewijsonline.be/flikwet4.htm

Oeps... een hele lap tekst geworden (sorry!  ;))
common sense is not so common...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5142 Gepost op: 31 juli 2014, 02:00:28
Die Federal Signal balk heeft strobe's, net zoals dat je de Hänsch Movia D strobe op de film niet vast gelegd krijgt...
Balkje is redelijk fel  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #5143 Gepost op: 31 juli 2014, 03:45:52
Oke, dan is dat ook weer opgelost  :) (en gelukkig maar)
common sense is not so common...


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #5144 Gepost op: 31 juli 2014, 15:33:28
Citaat van: Bas1988 link=msg=1286542 date=1406760053
Een klein beetje off-topic:
Is er in België geen regelgeving over dit soort zaken... (ECE R65-achtig)
Beetje meer Off-topic:
... zo vraag ik mij af wat het voeren van alleen blauwe lampen voor toegevoegde waarde zou hebben aangezien het verkeer er niks speciaals mee hoeft te doen...
Belgie staat bekend om de vele varianten van striping en sirenes, je zou soms het idee krijgen dat daar geen duidelijke regels voor zijn. Tegenwoordig is er wel verbetering bij de (overheids) dienst 100 en rode kruis. 'Den 100' (dialect) heeft tegenwoordig gele ambulances met een oranje/rode baan over de zijkanten, en het rode kruis witte voertuigen met een rode baan over de zijkanten.
Er zullen nog best ontelbare rode kruis en 100 ambulances zijn die nog niet in deze kleur of striping zijn uitgevoerd.  998765

De particuliere diensten, waar dus ook Emes toe behoord, voeren nog vele verschillende varianten striping. Eigenlijk is dit net als op het moment in Nederland, de particuliere diensten in NL worden verzocht de overheids/ambu striping te verwijderen, hierdoor ontstaan diverse eigen huisstijlen per particuliere ambulance dienst. Bij de NL-se wens ambulances is dit het meest duidelijk op dit moment.

Naar mijn weten is er in Nederland ook niets wettelijk vast gelegd qua striping, rond 2000-2002 is de Biza/sovam striping ingevoerd waarbij diensten een belasting/BTW voordeel kregen als zei de voertuigen aan lieten passen.
Daarna zijn steeds meer ambu diensten de rode en blauwe strepen gaan gebruiken, tot kort geleden zelfs A'dam is overgegaan.

De regels voor het voeren van blauwe lampen zijn wel heel anders, zei voeren ook voor een B rit blauwe lampen zelfs als zei bij een kruising stilstaan voor rood licht. Verwarrend voor Nederlandse chauffeurs, maar officieel heeft een NL HV-voertuig ook pas voorrang met blauwe lampen en sirene. ik heb laatst hier ergens gelezen dat NL-se ambulances in de grensstreek tijdens een rit in Belgie ook worden verzocht continu blauw te voeren tijdens B ritten.

Ik vind het altijd nog prachtig als ik in Belgie een ambulance met Nederlandse striping en oude drie toon voorbij zie rijden.  ;)


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5145 Gepost op: 31 juli 2014, 16:53:50
Citaat van: NikonDirk link=msg=1286484 date=1406740751
Voormalig VOA Spopo KLPD, nu Dienst Infra LE. Ik gok dat je 'm gistermorgen gezien hebt.

Was van de week ook bij het treinongeval in geleen aanwezig.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5146 Gepost op: 31 juli 2014, 16:59:03

Kwam 'm onderweg tegen met blauwblauw. Aardig stukkie rijden vanaf Dordt.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5147 Gepost op: 31 juli 2014, 18:50:03

Dat is inderdaad een behoorlijk ritje.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #5148 Gepost op: 1 augustus 2014, 14:01:44
Hebben ze daar geen dekkingsgebied? doen ze met die auto het hele land dekken?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5149 Gepost op: 2 augustus 2014, 08:03:30
De LE-VOA Spoor en Water (en volgens mij ook Verkeer) zijn samengevoegd. Spoor had 3 wagens, Water volgens mij één. Totaal nu dus 4 wagens (plus de wagens van Verkeer er nog bij evt). Voertuigen gaan mee met de dienstdoende VOA-man/vrouw, dus die kunnen overal en nergens staan. Op huisadressen of op nabij gelegen afgesloten parkeerterreinen, zoals een politiebureau, KMAR-brigade of veiligheidsregio. Het kan dus gebeuren dat men behoorlijke stukken moet rijden, zeker als er meerdere VOA-mensen nodig zijn bij een incident. Dan kan het dus zomaar gebeuren dat men prio 1 uit Sittard en Harlingen moet komen naar Den Haag.
greetz,  Enrique