Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1899612 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #5200 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:03:06
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1290656 date=1408566934
Die ambu rijdt onder andere mee met de Tour du France, staat gestationeerd in Maastricht bij hun kantoor. Zij bezitten ook enkele VW Passat cabrio waar doktoren inzitten die wielrenners oplappen terwijl ze rijden. Ook deze zijn voorzien van OGS. Tijdens een wielerkoers rijden ze mee en zetten ze blauw licht aan als ze bezig zijn.

Deze ambu is een volledig ALS ingerichte ambulance.

Nou ja, Tour de France. Ze hebben enkele jaren geleden tijdens de touretappes in Nederland meegereden voor de medische zorg. Over de grens werd de taak door de Franse collega's met dezelfde naam overgenomen (de Stichting Service Médical is overigens ook vernoemd naar de Franse dienst die de medische zorg tijdens de Tour de France verricht). Hetzelfde deed men bij de Nederlandse etappes van de Italiaanse Giro. Verder doen ze inderdaad een aantal grote sportevenementen. Men werkt met medewerkers van reguliere ambulancediensten en met diverse artsen van met name het Maastrichtse ziekenhuis

Naast deze VW t5 beschikken ze nog over twee Sprinters. De voertuigen staan officieel gestationeerd in Maastricht, maar feitelijk gestald in een keldergarage aan de Maastrichtersteenweg in Vroenhoeven, een letterlijke steenworp over de Belgische grens bij Maastricht. Opvallend ten opzichte van andere particuliere diensten is dat deze voertuigen voorzien zijn van een landelijk voertuignummer en zijn voorzien van C2000-communicatieapparatuur (ze waren aangesloten bij de Landelijke meldkamer, maar deze is dacht ik inmiddels opgeheven, dus hoe dat nou in elkaar zit is mij even ontgaan). Hun website: www.servicemedical.nl


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5201 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:09:22
Ze zijn niet meer aangesloten op de Landelijke Meldkamer of C2000 apparatuur, Ze hebben wel nog een roepnummer, maar dat is puur intern, geen landelijk meer. De Nederlandse tak van Service Medical valt inderdaad onder leiding van de Franse dienst (daar is het ook begonnen). Werken veel met sponsoring en giften, dat verklaart de vele namen van bedrijven op de ambu.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #5202 Gepost op: 21 augustus 2014, 13:53:47
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1290670 date=1408572562
Ze zijn niet meer aangesloten op de Landelijke Meldkamer of C2000 apparatuur, Ze hebben wel nog een roepnummer, maar dat is puur intern, geen landelijk meer. De Nederlandse tak van Service Medical valt inderdaad onder leiding van de Franse dienst (daar is het ook begonnen). Werken veel met sponsoring en giften, dat verklaart de vele namen van bedrijven op de ambu.

Over het eerste ga ik niet in discussie. Zoals ik reeds aangaf heb ik daar op dit moment geen weet van.

Over het tweede ben ik het niet met je eens. Stichting Service Médical heeft totaal niets te maken met de Franse dienst. Het enigste dat ze gemeen hebben is dat de Maastrichtse dienst is vernoemd naar de Franse dienst, maar verder staat het er helemaal los van.
De Maastrichtse dienst is daar ook niet begonnen, die is begonnen tijdens de diverse wielercriteriums in de Zuid-Limburgse heuvels: een arts met een artsentas achterin een taxi rijdend achter het wielerpeloton. Ik volg de Maastrichtse Service Médical van dichtbij, reeds vanaf hun oprichting in 1984. Ik ben een periode zijdelings bij deze stichting betrokken geweest en beschik in mijn uitgebreid ambulancearchief over tal van publicaties en persartikelen. Mocht jij over andere gegevens beschikken, en dan bedoel ik over de Franse connecties en over de oprichting van Stichting Service Médical dan verneem ik dat graag. Wat het ook is dat je hebt, het zal voor mij dan zeer verrassend wezen ;-)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5203 Gepost op: 21 augustus 2014, 14:20:36
Ik heb jaar terug zoiets toevallig met een arts en chauffeur van Service Medical staan praten. Hun gaven dus aan dat ze een tak waren van de Franse dienst en toen ook gehad over de (voormalige) C2000 apparatuur in de wagens. Daar heb ik dus ook mijn info vandaan over hun ;) Maar dat betekend dus dat ik niet volledig correct ben voorgelicht  :P
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #5204 Gepost op: 21 augustus 2014, 18:01:11
Citaat
(knip)...maar dat betekend dus dat ik niet volledig correct ben voorgelicht  :P

Dan houd het maar daarop.  ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5205 Gepost op: 21 augustus 2014, 19:37:06
Citaat van: mark hes link=msg=1288207 date=1407538485
Daarom kiezen sommige wagenpark beheerders ervoor om niet opeen volgende kentekens te nemen.  >:D

Maargoed Bergen en Weert zullen tegelijk om gekeurd zijn bij de RDW, want http://www.brandweer.org/Vehicle/27588/BS-JR-15-BG861-Bergen-L
heeft bij het voertuig van Bergen twee kentekens staan, oud en nieuw.
Terwijl Weert er met de BS-JR-14, slecht 1 cijfer onder zit.

De voertuigen zijn kennelijk om gekeurd van personenwagen kenteken naar vrachtwagen kenteken, of andersom, ik kan het zo snel even niet zien.
De kentekens zijn beide bedrijfswagenkentekens wat te zien is aan de eerste letter aangezien dit een "B" is.
Oorspronkelijk was in het systeem bedacht dat voertuigen met een toegestane massa tot 3500 kg een "V" als eerste letter en met een toegestane massa vanaf 3500 kg een "B".
Doordat er zoveel kleine bedrijfswagens werden verkocht is op een gegeven moment besloten om de volgende serie voor grote bedrijfswagen te gebruiken voor kleine bedrijfswagens, omdat deze nog lang niet gebruikt zou worden.

74-BS-NS Dit is een bedrijfswagenkenteken voor een bedrijfswagen met een maximaal toegestane massa van 3500kg
BS-JR-15  Dit is een bedrijfswagenkenteken voor een bedrijfswagen met een maximaal toegestane massa van 3800kg


FritsM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #5206 Gepost op: 22 augustus 2014, 23:06:54
Afgelopen dinsdagochtend 19-8 om ongeveer 10:15 reed ik op de A58 in de buurt van afslag Wemeldinge of Kruiningen in richting Bergen op Zoom. Aan de andere kant (richting Vlissingen) kwam een witte VW T5 aan met toeters en bellen (blauwe flitsers in de gril en blauwe balk op het dak). Hij had alleen oranje striping, maar ik weet niet meer in welke richting die striping was. Jammergenoeg heb ik niet kunnen zien of er een tekst op stond. Ik geloof dat het een gesloten busje was en hij had in ieder geval gele nummerplaten, dus zal het wel een Nederlands voertuig geweest zijn.
Heeft iemand enig idee wat dit voor wagen geweest is (en waar hij naartoe ging)?
Bedankt en groeten
Frits


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5207 Gepost op: 23 augustus 2014, 00:13:42
Het is geen voertuig maar een vliegtuig:

Vandaag stond ik op Eindhoven Airport en daar kwam vanuit de hoek waar Defensie haar vlieg materieel heeft staan dit vliegtuig aan taxiën voor de startbaan (iets na 14:00 uur). Het is een 4 motorig propellor vliegtuig. Wie weet waarvan dit vliegtuig is ofzo? Hij was zeer donkerblauw met een lichtblauw logo op de staart (niet te zien wat t moest zijn). De foto's zijn genomen met mijn mobiele telefoon vanaf het panorama terras, betere kwaliteit ging helaas niet.


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Gast

  • Gast
Reactie #5208 Gepost op: 23 augustus 2014, 00:27:19
Antonov AN-12 transporttoestel. The Flying Vodka-Guzzler, bekend om zijn mooie smoke-trails.

Pic Wikimedia


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5209 Gepost op: 23 augustus 2014, 00:29:55
Over milieuvervuiling zullen we inderdaad maar niet spreken bij die! 4 prachtig zwarte smoke-trails erachter aan inderdaad. Van welke maatschappij ofzo is dit toestel?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel