Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1899771 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #5430 Gepost op: 19 januari 2015, 20:22:08
Ik vond op Twitter nog wat meer info over deze bijzondere TS.

Arwin van de Zande ‏@ArwinvandeZande  13 jan.
BE: uittesten van compacte TS, 6 personen, 2000 l H2O, 2500 l/min, MD-haspel, haspelkar 150 m 3", O-bundels

Arwin van de Zande @ArwinvandeZande  ·  14 jan.
BE gearriveerd in Rijswijk, nu rest van de bepakking plaatsen en morgen starten de oefensessies #BE #9638


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #5431 Gepost op: 19 januari 2015, 20:45:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1324369 date=1421692830
Allemaal waar wat je zegt. Alleen als dit echt het voertuig is, waarmee ze de pilot met die slangbundels gaan draaien zou dit het hele verhaal wel eens op zijn kop kunnen gaan zetten. Want zoals al eerder geopperd, ga je direct met lage druk werken heb je aan die 1500 tot 2000ltr water niets. Je blaast je slangen vol en de tank is leeg. Dus een watertank is leuk voor hoge druk. De kleinere watertank kun je gebruiken om de slangen alvast een deel te vullen, of een klein brandje mee af te blussen.
Jammer genoeg zien we de TS maar 1 zijde, voor hetzelfde geld herbergt dit voertuig nog een kloeke dompelpomp. En anders is die waterwinning ook vlot opgebouwd. Feit is wel dat deze TS compacter is, leuk voor een binnenstad. 8)

Als de slangbundels alleen gebruikt worden als de waterwinning gereed is, dan weet ik niet of hier (betreft snelheid) zoveel winst op te halen is. Als je LD gaat blussen met de 1500-2000 liter tank kun je je slangen vullen en het zo'n 3-5 minuten volhouden voordat je droog staat. Als je voor de tijdswinst wilt gaan moet de waterploeg dus binnen die tijd de waterwinning gereed hebben.

Dit voertuig heeft volgens bovenstaande tweet een 2000 liter tank (afwijkend van andere Rosenbauer CL modellen) en een haspelkar voor de waterwinning. Je kunt dus al beginnen met blussen als je waterploeg de waterwinning snel genoeg gereed heeft, wat naar mijn weten gemakkelijker te halen is door de haspelkar.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5432 Gepost op: 19 januari 2015, 21:23:13
Even terug naar Amsterdam ruim 50 jaar geleden de introductie van de korte DAF benzine autospuiten LD 2900 HD 210 met haspelkar en aanvalsslangen in dubbele bochten op haspels en tank van wel 500 liter. (N.B. de eerdere tanks waren in die tijd 320 liter slangen op haspels waren er al in 1921!)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5433 Gepost op: 19 januari 2015, 22:14:39
Citaat van: honderd link=msg=1324384 date=1421696758
Als de slangbundels alleen gebruikt worden als de waterwinning gereed is, dan weet ik niet of hier (betreft snelheid) zoveel winst op te halen is. Als je LD gaat blussen met de 1500-2000 liter tank kun je je slangen vullen en het zo'n 3-5 minuten volhouden voordat je droog staat. Als je voor de tijdswinst wilt gaan moet de waterploeg dus binnen die tijd de waterwinning gereed hebben.

Dit voertuig heeft volgens bovenstaande tweet een 2000 liter tank (afwijkend van andere Rosenbauer CL modellen) en een haspelkar voor de waterwinning. Je kunt dus al beginnen met blussen als je waterploeg de waterwinning snel genoeg gereed heeft, wat naar mijn weten gemakkelijker te halen is door de haspelkar.
Ze blijven me verrassen. 8) ;D  Midden druk haspel ook op het voertuig, 2000ltr aan boord en een haspelwagen. Dan zit denk ik de clou in de midden druk, even een wilde gok. Hoge druk 35 tot 40bar lage druk 8bar. Dus zul je met midden druk ergens rond de 20/25bar zitten?? Ik heb nog nooit met midden druk gewerkt, is van voor mijn tijd. En die haspelkar betekend snelle waterwinning.
Ik ben erg benieuwt hoe ze de pilot gaan invullen. Dit voelt wel aan als zijnde slagkracht.
Ik laat me graag bijpraten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5434 Gepost op: 19 januari 2015, 22:17:04
Citaat van: Thor link=msg=1324392 date=1421698993
Even terug naar Amsterdam ruim 50 jaar geleden de introductie van de korte DAF benzine autospuiten LD 2900 HD 210 met haspelkar en aanvalsslangen in dubbele bochten op haspels en tank van wel 500 liter. (N.B. de eerdere tanks waren in die tijd 320 liter slangen op haspels waren er al in 1921!)

N.B.tank van wel 500 liter De capaciteit van de tank was ook belangrijk bij de inzet van de waterstraalpompen (Kelderinjecteur) voor opbouw van de waterwinning over grotere afstand.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5435 Gepost op: 19 januari 2015, 23:11:17
Citaat van: Peter V link=msg=1324366 date=1421692035
dit voertuig schijnt alleen midden druk te hebben en geen hoge of lage druk

Gelukkig ook met een LD pomp + bijbehorend materieel en met 6 mensen bemand, in mijn ogen een interessante pilot.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5436 Gepost op: 19 januari 2015, 23:24:04
Citaat van: Peter71 link=msg=1324406 date=1421702079
Ze blijven me verrassen. 8) ;D  Midden druk haspel ook op het voertuig, 2000ltr aan boord en een haspelwagen. Dan zit denk ik de clou in de midden druk, even een wilde gok. Hoge druk 35 tot 40bar lage druk 8bar. Dus zul je met midden druk ergens rond de 20/25bar zitten?? Ik heb nog nooit met midden druk gewerkt, is van voor mijn tijd. En die haspelkar betekend snelle waterwinning.
Ik ben erg benieuwt hoe ze de pilot gaan invullen. Dit voelt wel aan als zijnde slagkracht.
Ik laat me graag bijpraten.
Middeldruk is tussen 15 bar en 30bar maar vooral een grotere wateropbrengst in liter p/m.
HD = ongeveer 125 liter p/m per haspel.
MD = ongeveer 200 liter p/m per haspel.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #5437 Gepost op: 20 januari 2015, 10:33:55
Ben ook erg benieuwd hoe die rijd zo als die eruit ziet ligt die als een blok op de weg en heeft die een kleine draaicirkel ideaal bij binnensteden en/of drukke wegen


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #5438 Gepost op: 21 januari 2015, 09:16:40
Moeten we dit voertuig niet even afsplitsen?  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #5439 Gepost op: 24 januari 2015, 17:05:37
Gespot in Nijmegen: Een Hyundai, ambulance uitvoering met kenteken: 32-JJ-LP. Wie weet hier meer over?