Het wordt steeds helderder, henk. thanx.
weer een hoop nieuwe info.
Hoe breed wordt de term SAR gezien?
Alleen personen redden of elk incident op het water?
En wat wordt er nu gedaan aan de samenwerking tussen alle non en wel declared units?
De Sar is al van toepassing bij een B1= ongerustheid omtrend de veiligheid en positie van een schip. Als een schip bv niet op de afgesproken tijd op een afgesproken plaats is. Alles wat daar gebeurt en erger is dan dat, en wat in een gebied wat onder de SARCOR valt is verantwoordelijkheid van de kustwacht. Zodra de veiligheid van bemanning, schip of vliegtuig (!!!) in het geding is is het een SAR geval. Ook het vastgelopen bootje van oom Cor. Dat is immers een veiligheids bedreiging voor het scheepje van oom Cor, want het is een ongewone situatie die kan leiden tot het lekraken van het scheepje of het overboord vallen van oom cor. Vooral als hij zelf initiatieven gaat ontplooien als hulp te lang uitblijft. Incidenten die direct niet onder SAR vallen zijn zijn de politie gerelateerde zaken als te hard en met alcahol op varen, maar een aanvaring is wel weer een bedreiging van de veiligheid van een schip.
Je tweede vraag over de samenwerking:
Het zelfde eigenlijk als tussen de Ambu en de EHBO'r: de menselijke faktor. De ene KNRM'r doet net of tie je niet hoort als je roept over 16 en de ander daar valt goed mee samen te werken. Dat is meteen de moeilijkheid: je weet nooit wie je voor je hebt, een arrogante knurft of een mede-hulpverlener. Ik gun allen maar het voordeel van de twijfel en wil met iedereen wel samenwerken voor het goede doel. Als ze geen antwoord geven roep ik gewoon de kustwacht op en vraag of zij even kontakt met ze op nemen en stel mijn vraag aan hen. Uiteindelijk krijg altijd antwoord
.
De samenwerking tussen declared Units loopt altijd goed. Eens in de zoveel tijd komen de "Bonsen"bijeen en spreken de akties van de afgelopen tijd door. Daar worden geen notulen van bij gehouden en niets van naar buiten gebracht, maar wel komen er maatregelen uit om herhaling te voorkomen. Ik vroeg eens waar om dit de"
afwasclub is genoemd. Dat komt omdat na het gezellig eten (de aktie) altijd een vervelend karwei komt: Het afwassen (evalueren)
.
Henk