Ambulance wil niet komen....

Auteur Topic: Ambulance wil niet komen....  (gelezen 3692 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin Hundman

• Gast
Gepost op: 18 november 2003, 16:23:48
Mijn moeder vertelt van de week aan de eettafel dat er dit op haar werk in de supermarkt gebeurde: Er was een meneer gevallen meneer was bewusteloos en ambulance wou niet komen. Even later is hij in het koffiehoekje bij de supermarkt gaan zitten daar was hij weer bewusteloos geraakt. Even later ging het weer goed met hem is naar huis gegebracht. Hij is een dag later naar het ziekenhuis gebracht, omdat hij in zijn huis nog een keer flauw viel het bleek nu dat de man 2 dagen naar het ongeval is gestorven aan een hersenschedelfractuur. Waarom kwam de ambulance niet?????

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #1 Gepost op: 19 november 2003, 13:01:07
Zowiezo is het al een verhaal van "mijn moeder heeft gehoord van een tante die vernomen heeft van iemand die ergens heeft opgevangen dat......"

kortom, je kunt hier geen relevante conclusie uittrekken, mede omdat de casus niet duidelijk is!

Mzzl, d'n druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

wicher

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 november 2003, 18:50:16
er word op dit moment helemaal niet gestaakt in de ambulancewereld   :P, dus hoe je nu hier bij komt is voor mij een raadsel !!! ??? ;D
vraag het aan de desbetreffend cpa waarom ze niet wouden komen, het lijkt mij zeer sterk als er hulp geweigerd is.
 Bij ons op de dienst i s er een regel : bij onduidelijkheid gewoon even gaan kijken, beter ywee keer voor niets rijden dan één keer telaat !!!! ;D

paul_hartog

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2005, 18:16:19
ja zo gaat het altijd
mijn moeder sprak een vrouw en daar de zus van die heeft een buurvrouw en die heeft een giraffe en die kijkt 3 huizen verder in de tuin van de man die het zag

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2005, 18:54:15
Mogelijk is de overdracht naar de cpa niet volledig geweest. Wordt er alleen maar verteld dat er een man bewusteloos is gevallen en weer bijgekomen is. Dit is voor een cpa niet altijd een indikatie om een ambulance te sturen. Maar ja als hij echt bewusteloos was en bleef, dan hadden ze wel degelijk moeten komen. Soms wordt er door de telefoon onduidelijk verteld wat er nu precies aan de hand is, je weet ook niet ook niet of de cpa doorgevraagd heeft. Kortom ik denk dat de cpa op dat moment de situatie zodanig heeft ingeschat, dat het sturen van een ambulance niet nodig was. Zoals er ook al eerder geschreven is, de één weet een verhaal beter te vertellen dan een ander, vaak wordt een verhaal  2 maal zo groot als dat het in werkelijkheid was.

gast

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2005, 20:05:23
ik denk dat het vaak moeilijk is om in te schatten voor meldkamers  terwijl de cpa goed zijn opgeleid om door te vragen. en ja soms pakt een keuze verkeert uit. Heb laats een voorval gehoord dat een jonge vrouw de H.A.P. belt  en de symptomen beschrijft van een hyperventilatie en de dienstdoende huisarts hoort het verhaal aan van de assistente en hij geeft de gebruikelijke adviezen af. Terwijl hij terug loopt naar zijn bureau zegt hij tegen de chauffeur ik wil toch voor de zekerheid ff gaan kijken. T.p treft hij een jonge vrouw die normaal aanspreekbaar is en terwijl hij wat routine onderzoeken doet zakt mevrouw weg en blijkt een hartinfarct te hebben. Maar goed dat deze huisarts toch maar ff is gaan kijken terwijl later blijkt dat mevrouw vaker last had gehad van hyperventilatie als men dit had geweten op de H.A.P was hij niet gaan rijden. Dus zo zie je hoe moeilijk het is om de juiste beslissing te nemen.   

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2005, 20:29:12
sorry gast maar cpa centralisten goed opgeleid????

ik werk door het hele land en hoor overal altijd klachten en krijg opdrachten waarvan ik denk ja hallo je verdient je schaaltje 9 wel weer heel makkelijk. het lijken toch weer zeer vaak gewoon telefonisten en doorgeefluiken.

wat dokter een ambu ja tuurlijk komt eraan en als je vraagt waarvoor eeeeuuuuh ja dat heb ik niet gevraagd maar het hoefde niet met herrie en licht.
en zo kenne we wel doorgaan.

maar goed dat is niet de strekking van het onderwerp.
feit blijft dat er hier een leken melding wordt gedaan waarbij iemand niet aanspreekbaar is en zelfs meerdere malen wegvalt.

Amburon

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2005, 23:46:03
Dit lijkt me toch echt een gevalletje wel komen.
Tenminste in het geval zoals het geschetst wordt.
Een collaps vind ik reden om een ambu te sturen (onwel op straat, ok supermarkt).
En zoals al eerder opgemerkt: beter 2x voor niets dan 1x te laat.
De betrokkenen moeten inderdaad de betreffende CPA aanschrijven en een verklaring vragen.
Dan kan aan de hand van de banden van de telefoongesprekken worden nagegaan of de betreffende centralist goed gehandeld heeft.
Het komt inderdaad te vaak voor de dat informatie niet volledig of niet wordt uitgevraagd. Dit is bij een lekenmelding altijd lastig, maar als een arts belt kan er wel degelijk nuttige informatie worden ingewonnen en ook die kans blijft vaak onbenut.

Wilco Hogenbirk

• Forum gebruiker
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2005, 00:58:03
Ik denk dat er geen duidelijk antwoord gegeven kan worden door de HVforumleden en -gasten.
Er wordt maar zeer beperkte info gegeven en ook maar vanaf één kant belicht.

Antwoorden op vragen zoals hieronder ontbreken:

- Hoe vaak is er gebeld?
  Meerdere telefoontjes zijn betrouwbaarder.

- Is er ook gebeld nadat de man voor de 2e keer bewusteloos raakte?
  Naar mijn idee zou hier dan alerter op gereageerd moeten worden

- Wat is er precies aan info aan de CPA doorgegeven?
  Was de man flauwgevallen of meerdere keren het bewustzijn verloren?

Uiteraard kan er ook een fout door de centralist gemaakt zijn. Het blijft echter alleen maar speculeren.
Zoals eerder aangegeven, vraag informatie op bij de CPA om duidelijke antwoorden te krijgen.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk

paul_hartog

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2005, 12:25:09
cpa meldkamermedewerkers zijn opgeleid als verpleegkundige zodat ze de situaties goed in kunnen schatten en precies weten wat er nodig is en welke hulpdienste tp moeten gaan.
maar het is een heel verschil idd als iemand zegt hij valt weg en is weer bijgekomen ofdat er gezegd word meneer valt telkes flouw enz.