De nieuwe motor?

Auteur Topic: De nieuwe motor?  (gelezen 1772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 30 juni 2008, 14:43:04
Ambulance- en politiediensten zijn geïnteresseerd in de PAL-V, een kruising tussen een driewielige motorfiets en een gyrokopter, de voorloper van de helikopter. Het nieuwe vervoermiddel kan zowel op het land als in de lucht tot 200 kilometer per uur bereiken.

Rijbewijs en vliegbrevet
Volgens de bouwers hoeft regelgeving niet te worden aangepast. Volgens hen zijn de enige benodigdheden rijbewijs en vliegbrevet. De eerste vliegende auto is volgens de Nederlandse ondernemer en bedenker John Bakker over twee jaar klaar. Voor het prototype is krap 6 miljoen euro nodig. De teller staat nu op 4,5 miljoen euro. Het geld is afkomstig van investeerders en een overheidslening. 'In 2012 moet het eerste marktexemplaar klaar zijn.'

Hulpdiensten
Hulpdiensten als politie en ambulance mogen als eerste met de PAL-V op pad. Pas later zijn bijvoorbeeld zakenlieden aan de beurt. 'We leveren eerst alleen aan de veiligheidsdiensten', vertelt Bakker in de krant. 'Het is slecht voor het imago als er in het begin berichten komen over dronken bestuurders of mensen die indruk willen maken op hun vriendinnetje.'

De PAL-V kost in het begin 100.000 tot 200.000 euro. Na verloop van tijd zakt de prijs waarschijnlijk naar 30.000 tot 35.000 euro.

 ;D

(bron o.a. ad)


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2008, 18:09:59
Fotootje van geekervision.com:  ;D



Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2008, 18:41:42
de PAL-V staat al jaren op de tekenborden maar komt niet van de grond. De Nederlandse overheid zag er geen heil in om dit startende bedrijf een start-subsidie te geven. De techniek van de "motor", de Carver, bestaat al jaren en het rijdenden model is ook al gewoon te koop, de ontwikkeling van de PAL-V echter bleef een papieren versie.
Door uit te wijken naar België (waar vorig jaar sprake van was) kan het bedrijf zich waarschijnlijk toch gaan manifesteren op de markt.

Voor meer info

www.pal-v.com

Met een RPL (recreational Pilot License) waarmee je ULV's mag vliegen zou dit toestel al voor een grotere groep luchtvarenden beschikbaar worden.
Het luchtruim in Nederland echter is, vooral in het westen, niet echt berekend op deze nieuwe manier van vliegen. Met je PAL-V naar "de stad" zal met de huidige luchtruimte-indeling geen optie worden, naar een grote luchthaven is al onmogelijk door restricties en mega-hoge landingsgelden.
Het gebruik vanaf "groene velden" zoals Teuge en Seppe e.d. en vanaf ULV-strips zal de enige optie zijn.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2008, 17:57:04
ik zou zeggen: schaf eerst maar eens wat meer ambulance's aan