Ik heb een vraag over een situatie waar ik gister EHBO heb verleend (zie onderaan):
Er is een ongeluk gebeurd, een man is aangereden door een auto, hieronder een verslag wat ik gister aan een vriendin mailde:
Ik roets uit de auto en hol er naar toe en daar lag idd een bejaarde man op het wegdek. Hij was aangereden door een vrouw, hij was zomaar overgestoken (hoorde ik later)
Het zag er akelig uit, hij was wel bij kennis. Omdat ik er als eerste was en EHBO heb, heb ik hulp verleend. Gestabiliseerd want hij had een hoofdwond en zijn been lag bekneld in de fiets. Zijn voet stond geknakt omgekeerd op zijn been, afschuwelijk gezicht! Zo zielig, hij had zo'n spijt dat ie zomaar overgestoken was, hij had het gewoon niet gezien dat er een auto aankwam.
Hij probeerde steeds overeind te komen en ik steeds op hem inpraten dat ie moest blijven liggen, dat dat heel belangrijk was.
Gelukkig kwam na 10min de ambulance want hij raakte langzaam aan in shock. Omstanders zorgden op mijn verzoek om schaduw want het was natuurlijk bloedheet.
Toen de ambulance er was hebben ze hem in slaap gebracht zodat ze hem op konden tillen want dat had anders natuurlijk hels pijn gedaan. Brrrr, krijg er nog de rillingen van als ik eraan terug denk. Op het moment zelf was ik heel rustig en wist ik precies wat te doen maar daarna was ik een shakende theedoek.
Gelukkig waren er twee meisjes die daar vlakbij woonden en die namen me mee naar huis zodat ik even mijn handen kon wassen (ik had allemaal bloed aan mijn handen) en kreeg een lekker glas water.
Had echt even een paar uur nodig om dit te verwerken hoor. Maar was ook wel vreemd hoor. Zowel ambulance vpk of politie hebben helemaal niets tegen me gezegd of iets gevraagd toen de situatie onder controle was. Heel apart, je verleend hulp en dan stap je weer in de auto en dat was het. Ook niet aan me gevraagd of alles goed was met me. Ik hoef heus geen medaille of eervolle vermelding maar dit was ook wel raar. Of zou dat gebruikelijk zijn?
Het is echt niet zo dat ik nog heel lang na had willen praten o.i.d. maar zo compleet genegeerd worden is maf? Of ligt dat aan mij? Gelukkig heb ik er geen 'last' van gehad en goed geslapen vanacht.
De vraag is: hoe gaat dit in andere situaties: is het gebruikelijk dat mensen die eerste hulp verlenen verder niet aangesproken worden? Om even te checken of diegene in orde is? Of was dit een uitzondering?