Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer

Auteur Topic: Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer  (gelezen 34960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Hebben ze in Gelderland geen Oregon Spine Splint in de auto liggen? Daarmee kan je een slachtoffer in een auto vaak goed immobiliseren zonder dat je het dak eraf laat knippen. Ik weet het, het kan even duren voordat je je hem helemaal 'geinstalleerd' hebt, maar het kan je dus een hoop ellende besparen... hier ligt hij standaard in de auto maar ik merk bij een hoop collega's toch wel wat vrees om hem te gebruiken. Onterecht naar mijn idee.

Ook daar hebben ze de Spine Splint (ook wel KED) in de auto.
Maar de ervaring leert, dat deze zeer weinig gebruikt wordt in de ambulance wereld, terwijl er toch mee geoefend wordt.

Twentsgeluk

• Senior gebruiker
Onbeschadigde auto opengeknipt

UTRECHT - Een vrouw is zondagmiddag uit de onbeschadigde auto van een getuige geknipt.
De 24-jarige vrouw was in Overvecht tegen een boom gereden. Nog voor de ambulance was gearriveerd werd ze door getuigen uit haar eigen auto getild, de auto van een getuige in.

Even later onderzochten ambulancebroeders de vrouw en vonden het niet verantwoord om haar via de zijkant uit de auto te halen. Daarop knipte de brandweer het dak van de auto van de getuige open, om zo het slachtoffer uit de auto te tillen. De Utrechtse werd met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht. Beide auto's werden totall loss afgevoerd.

Het ongeluk gebeurde doordat de vrouw veel te veel gas gaf en de bocht uit vloog. De auto kwam tegen een boom tot stilstand. De verder onbeschadigde auto was van een 42-jarige getuige uit De Bilt.

www.ad.nl

basseman

• Senior gebruiker
Onbeschadigde auto opengeknipt

Goed bedoeld, maar dom, dom, dom.... Maar de vraag; wie weet hoe een verzekering, en van welke partij, er mee omgaat???
'T is elke keer weer brandweer...

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Goed bedoeld, maar dom, dom, dom.... Maar de vraag; wie weet hoe een verzekering, en van welke partij, er mee omgaat???
Goeie vraag... Ik heb iig in mijn initiele opleiding geleerd nooit een so in je eigen auto te zetten, geïllustreerd met foto's van een Opel vectra cabrio..... :o

Edit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23705.0.html
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Blusdebrand

• Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Dit word een leuk zaakje voor de verzekering,de maatschappij van de onbeschadigde moet het weer verhalen op het SO(volgens mijn),dit eens vvan dichtbij mee gemaakt als hulpverlener(brandweer).

groeten rene
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT

free3

• Forum gebruiker
nou rene volgens mij heb je helemaal gelijk hoor de verzekering van het so zal moeten uitkeren

dit gebeurt helaas nogal vaker ik meen dat ook een keer een politieauto van een paar dagen oud is gebeurt...

wordt de baas(en belastingbetaler) niet blij van :-X

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar

Blusdebrand

• Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Hoi collega/free

Waar ik het meegemaakt heb was de auto een week oud en de eigenaar was niet blij en het was nogwel in de nacht van oud en nieuw,aantal jaren geleden.
en later hoorde ik het dat hij het van het so(verzekering)uitgekeerd gekregen heb.
de eigenaar vertelde later dat het een jaar geduurd heb voordat hij centen zag,omdat het een van de eerste gevallen was toen.

groeten rene
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Ik vind het een goeie vraag - wat gebeurt er met de verzekering? Ik was zo benieuwd dat ik mijn eigen verzekeraar, RVS, heb gebeld. De auto van de passant wordt gedekt door de aansprakellijkheidsverzekering van het slachtoffer. De stelling van de RVS was dat iemand niet gestraft mag worden voor het verlenen van hulp. Ook kunnen de hulpdiensten niet worden aangesproken, dat schijnt een statutaire regeling te zijn bij de maatschappijen onderling.

Dus, niks aan de hand en knippen maar!!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Maar het is nauurlijk gewoon veel verstandiger om gewoon 1 van de vijf basisregels van de EHBO te hanteren.

Help -indien mogelijk- het slachtoffer daar waar je hem aantreft.

Dus lekker laten zitten als het kan. En als deze eruit is, buiten laten als dat geen andere problemen oplevert.

Bart S

• Gast
Zonder de achtergronden van deze casus te kennen, vraag ik me af of het echt altijd nodig is om te knippen. Ik heb zelf éénmaal een soortgelijke casus gehad, en door goed overleg tussen alle partijen en hulp van de brandweer hebben we het slachtoffer netjes en veilig uit de auto kunnen halen zonder deze auto (was trouwens ook een vrij nieuwe) te beschadigen. Vaak kan je met de OSS/KED al heel wat bereiken, zonder dat daar een schaar aan te pas komt!