fotograferen brand, ongeval etc

Auteur Topic: fotograferen brand, ongeval etc  (gelezen 28446 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #140 Gepost op: 28 juli 2005, 19:32:20
Je kon zowiezo niet het slachtoffer zien omdat het op een van de perrons is gebeurt....
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #141 Gepost op: 28 juli 2005, 21:19:54
Ricardo,

suicide horen niet op internet inderdaad maar ook niet in het nieuws. Als wij een trein, metro melding horen waarbij een springer is gaan wij niet de redactie bellen.. kort weg gezegd: het is geen nieuws!.

Maar opzich al zal iemand onder de trein liggen zal de brandweer politie het afschermen. En wat heb je aan een slachtoffer?? Dat verkoop je toch niet. een overzicht foto is dan genoeg.
Precies remon, ik maak dan echter helemaal geen foto's, ik was ook een keer in Zoetermeer daar kwam toen de hoogwerkr van leidschendam-voorburg heen dus ik er heen om foto's te maken voor mijn site hoorde ik later dat het om zelfdoding ging dus ook niet geplaatst.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

Mario H.

• Forum gebruiker
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #142 Gepost op: 29 juli 2005, 17:03:29
Ricardo,

suicide horen niet op internet inderdaad maar ook niet in het nieuws. Als wij een trein, metro melding horen waarbij een springer is gaan wij niet de redactie bellen.. kort weg gezegd: het is geen nieuws!.

Maar opzich al zal iemand onder de trein liggen zal de brandweer politie het afschermen. En wat heb je aan een slachtoffer?? Dat verkoop je toch niet. een overzicht foto is dan genoeg.

Het is ook niet altijd een springer, neem bijvoorbeeld het gevalletje waarbij een man door zijn maatje voor de trein is geduwt. Dit is zeker geen springer, maar had zeker wel nieuwswaarde. Je kunt best foto's maken, geen vage close-ups maar best wel een overzichtsfoto.

Neem nou Theo van Gogh of Pim Fortuyn die lagen er ook onder een doek, je ziet een wit doek en kunt als kijker van de foto er zelf een beeld bij vormen.

Dus het gaat erom hoe breng je iets in beeld... Dat is statement nummer 1 en dan de rest is bijzaak...

Of het gaat om een treinongeval of een ongeval met beknelling, je kunt een slachtoffer best wel in beeld brengen mits hij/zij op dusdanige wijze is gefotografeerd zodat het geen inbreuk doet op zijn privacy.

En als men weet hoe jij je foto's maakt en wat je werkwijze is heb je helemaal geen verstjes hesjes en bluspakken nodig. Je wordt gewoon voor vol aangezien, en kunt je gang gaan.

Ik maak het ook wel eens mee dat er van die "jongetjes" zijn die zondig de paparazzi willen uithangen en erg irri naar de politie doen om toch zover mogelijk dichtbijwillen komen, door irritant gedrag, laatst in Soesterberg ook meegemaakt, die gozer heeft alle hoeken geprobeerd om binnen de linten te komen, en maar schelden en arrogant doen... Die valt dus echt buiten de boot, en de rest kon gelukkig zonder problemen hun werk doen.....

Ook al trekt zo'n irri een vestje/hesje of brandweerfotografenlingerie aan dan nog nemen ze hem niet voor vol aan vanwege zijn gedrag....

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #143 Gepost op: 30 juli 2005, 18:22:55
Mario, ik denk dat je dat daar helemaal gelijk in hebt.

En wat betreft het binnen de lijnen werken... Maak eerste effe een praatje met de betreffende agent en begin niet gelijk te gooien met het feit dat nu toch wel even zo snel mogelijk door wilt lopen om foto's te maken.

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #144 Gepost op: 30 juli 2005, 18:33:36
En wordt je als jongen van 15 met een normale digitale fotocamera ook als "vol" iemand beschouwd als ik bij het PD op me fiets aan kom rijden en foto's maak?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #145 Gepost op: 30 juli 2005, 18:37:22
En wordt je als jongen van 15 met een normale digitale fotocamera ook als "vol" iemand beschouwd als ik bij het PD op me fiets aan kom rijden en foto's maak?

Dat zal helemaal afhangen van de situatie. Denk dat veel agenten je niet voor vol zullen zien. Maar als je vaak bij PD's komt en de brandweer je kent en mogelijk de politie je gaat kennen wordt de kans steeds groter dat ze je voor vol gaan zien.

Maar dat is dus nogal van wat factoren afhankelijk. Wat al niet te denken van je gedrag binnen (maar ook zeker) buiten de lijnen!!

Bart S

• Gast
Reactie #146 Gepost op: 30 juli 2005, 18:49:34
.....brandweerfotografenlingerie.....

Bestaat dat ook al tegenwoordig ;D

Om even met de discussie mee te doen... het aantrekken van dergelijke kleding heeft alleen maar nut als je ook bekend bent bij de hulpdiensten. Doe dat dus in overleg. Hier in de regio zijn een aantal fotografen actief die allemaal bekend zijn bij het overgrote deel van de hulpverleners. Zij krijgen behoorlijk wat medewerking, en in ruil daarvoor worden hun foto's niet zelden gebruikt voor nabesprekingen en evaulaties. Ook worden ze steeds vaker gevraagd bij officiele gelegenheden. En ze zijn dus voorzien van opvallende hesjes en t-shirts.

Groetjes,

Bart

Mario H.

• Forum gebruiker
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #147 Gepost op: 30 juli 2005, 22:28:46
Bestaat dat ook al tegenwoordig ;D

Om even met de discussie mee te doen... het aantrekken van dergelijke kleding heeft alleen maar nut als je ook bekend bent bij de hulpdiensten. Doe dat dus in overleg. Hier in de regio zijn een aantal fotografen actief die allemaal bekend zijn bij het overgrote deel van de hulpverleners. Zij krijgen behoorlijk wat medewerking, en in ruil daarvoor worden hun foto's niet zelden gebruikt voor nabesprekingen en evaulaties. Ook worden ze steeds vaker gevraagd bij officiele gelegenheden. En ze zijn dus voorzien van opvallende hesjes en t-shirts.

Groetjes,

Bart

Niet nodig, ik doe dit nu al flink wat jaartjes, en de hulpdiensten kennen je inmiddels wel, en ik heb echt geen vestjes of hesje nodig..

Af en toe eens een nieuwe politieagent(e) die op zijn/haar strepen wil staan, maar deze worden dan teruggefloten door hun maatje of anderen....

Ik heb er geen slechte ervaringen mee, ik ben ook wel eens te gast in een ander district om voor een andere fotograaf waar ye nemen, en daar kennen ze me niet, dan is het ook de manier waarop je het doet. Lekker op de achtergrond aanwezig zijn, en toch maak je de mooiste foto's.

Want je maakt de foto's met een fototoestel en niet met fluoricerende hesjes etc.....

En over die brandweerfotografenlingerie..... We zijn bezig om een lijn op te starten bij de Livera winkels...... Keep in touch  8)

Bart S

• Gast
Reactie #148 Gepost op: 1 augustus 2005, 09:51:53
Niet nodig, ik doe dit nu al flink wat jaartjes, en de hulpdiensten kennen je inmiddels wel, en ik heb echt geen vestjes of hesje nodig..

Af en toe eens een nieuwe politieagent(e) die op zijn/haar strepen wil staan, maar deze worden dan teruggefloten door hun maatje of anderen....

Ik heb er geen slechte ervaringen mee, ik ben ook wel eens te gast in een ander district om voor een andere fotograaf waar ye nemen, en daar kennen ze me niet, dan is het ook de manier waarop je het doet. Lekker op de achtergrond aanwezig zijn, en toch maak je de mooiste foto's.

Want je maakt de foto's met een fototoestel en niet met fluoricerende hesjes etc.....

Mee eens. Ik bedoelde alleen maar, dat als je zonodig zo'n hesje aan wil doen, dat je dat dan wel doet in overleg. Als ik ergens bezig ben met een inzet en er duikt ineens iemand met een lichtgevend vestje voorzien van een brandweer/politie/ambulance logo op die foto's gaat maken, verifieer ik toch echt wel wat daar de bedoeling van is. Tenzij we dus van tevoren weten dat er foto's gemaakt kunnen worden door een persoon die herkenbaar is als medewerker van één van de diensten.

In de regio Kennemerland zijn de vestjes overigens verstrekt op initiatief van het korps, en niet van de fotografen. Ze willen een vaste club fotografen die ook als zodanig herkenbaar zijn. De rest van de "hobbyisten" kan zo achter het lijntje gehouden worden.

En over die brandweerfotografenlingerie..... We zijn bezig om een lijn op te starten bij de Livera winkels...... Keep in touch  8)

Cool!! Is het ook retro-reflecterend? :P

Groeten,

Bart

P.S.: gefeliciteerd ;)

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #149 Gepost op: 1 augustus 2005, 15:45:51
Hetzelfde speelt inmiddels in Zeeland.
Verschillende brandweerkorpsen hebben hun vaste fotografen. Vaak zijn dit personen met een officiële aanstelling als vrijwilliger met als hoofd- of neventaak fotografie.
Ze hebben daarvoor de beschikking over een gemeentelijk legitimatiebewijs en kleding die de persoon in kwestie herkenbaar maakt als brandweerman cq brandweerfotograaf.

Uiteraard is de kwaliteit van je fotowerk niet afhankelijk van de herkenbaarheid van je kleding. Ik heb voor de daadwerkelijke uitoefening van mijn taak ook echt geen hesje of vestje nodig. Er zijn weinig hulpverleners in de regio die ik niet ken, uitgezonderd misschien wat nieuw politiepersoneel.

Echter, ik vind het qua presentatie naar de buitenwereld toe een stuk professioneler als een als fotograaf aangesteld lid van een brandweerkorps ook gewoon als brandweerman herkenbaar is en gekleed gaat ipv in korte broek en hawaiishirt tussen de hulpverleners rondloopt. Daarom heb ik ook gewoon de beschikking over (werk)uniform en bluskleding.

Gr
Erik