Hallo,
Ik ben het met iedereen eens dat het Rode Kruis wat meer zou moeten doen met het opleidingsniveau van de vrijwilliger. Het is echter wel zo dat een medewerker vanhet Rode Kruis i.p geen verpleegtechnische handelingen mag uitvoeren zonder daaringeschoold te zijn door het Rode Kruis (lees ook SIGMA). En dat zijn nog altijd GEEN verpleegkundige opleidingen dus mag men GEEN taken uitvoeren die aan verpleegkundigen zijn voorbehouden zoals infuus inbrenge; op eigen initiatief O2 starten e.d..
Het is wel zo dat het Rode Kruis de beschikking heeft over verpleegkundigen; arts-assistenten en nog meer goed opgeleid medisch personeel maar deze mogen dus in Rode Kruis verband geen taken en bevoegdheden op zich nemen die aan deze functies zijn verbonden. Helaas. Maar aan de andere kant is het ook een zekere bescherming voor de persoon in kwestie. Op dat moment ben je als eerstelijns hulpverlener bezig waardoor je wel volledig aansprakelijk gesteld kunt worden voor je doen en laten. En het gevaar hierin schuilt dat een hulpverlener (mede door de stresssituatie) handelingen gaat verrichten waarvoor hij/zij verantwoording moet afleggen. Dus ook voor de hulpverlener een extra bescherming.
En daar komt nog bij dat je als goed opgeleide hulpverlener op je niveau wilt gaan werken (dus dat de beperkingen minder zijn) dan moet je een andere organisatie zoeken die beter op jouw wensen zijn afgestemd.
Pedro
Hoe valt het dan aan de patient te verkopen om met een volledig ingerichte ambulance van het rode kruis bij evenementen te staan en als verpleegkundige(IC,CCU,Ambu,SEH e.d.) geen voorbehouden handelingen te kunnen/mogen verrichten?? ''Meneer ik defibrilleer u maar niet want dan ben ik aansprakelijk''
? Het Rode Kruis moet er eens voor gaan zorgen dat de weinig zorgprofessionals die nog in haar gelederen bevinden, daar kunnen blijven functioneren en niet worden weggejaagd door wanbeleid. Is dit het zogenaamde ''zorgen voor elkaar en zorgen voor vrijwilligers?'' Als hulpverlener EN organisatie is men altijd aansprakelijk voor de verrichtte handelingen, ehbo, voorbehouden handelingen etc. Niet meer dan normaal lijkt mij.
Zelfbescherming is fijn, opgeleide verpleegkundigen e.d. kunnen dat uitstekend zelf, ook in het heetst van de ''strijd'' . Als BIG-gecertificeerde verpleegkundigen e.d. werken volgens het Landelijk Protocol Ambulancezorg is er weinig aan de hand.
Raar aan dit hele gebeuren is dat de verpleegkundigen wel gevraagd worden voor Mappa Mondo en vakanties van het rode kruis voor het uitvoeren van onder andere .....verpleegtechnische handelingen!!
Klein vraagje aan pleegMTN, voeren jullie nu wel of geen voorbehouden handelingen uit?