Voorbehouden handelingen & Rode Kruis

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen & Rode Kruis  (gelezen 28925 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 23 november 2003, 19:14:39
Momenteel is er wat rumoer ontstaan binnen het Rode Kruis over het uitvoeren van voorbehouden handelingen door verpleegkundigen binnen rode kruis -verband. Een provinciaal coordinator uit Noord-Holland een een landelijk coordinator sociaal medische hulp zouden bezwaar hebben gemaakt bij diverse plaatselijke afdelingen tegen het uitvoeren van voorbehouden handelingen door verpleegkundigen. Te denken valt dan aan inbrengen van venflon(infuus) intraveneus medicatie toedienen, zuurstof toedienen etc. Tevens is door hen bezwaar gemaakt tegen het assisteren door SIGMA-opgeleidde mensen  bij deze voorbehouden handelingen ( die door die vpk-en worden uitgevoerd). Assisteren zou volgens hen alleen mogen wanneer de hulpverlening in SIGMA/GHOR verband zou plaatsvinden -wat meestal niet het geval is-.

Wat zijn de ervaringen van  personen / afdelingen binnen het Rode Kruis met deze zaak?  :o

Joffry van Grondelle
Rode Kruis Zandvoort

HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rolf

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2003, 19:55:00
En ik maar denken dat de hulp aan de hulp behoevenden centraal stond binnen het NRK maar schijnbaar is het dan toch de burokratie die centraal staat...........jammer

Rolf NRK

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2003, 20:34:19
Tja Rolf, helaas heeft het ''onfeilbare'' hoofdbureau van het rode kruis alsmede sommige aanverwante functionarissen toch een heel andere omschrijving van hulp aan de meest hulpbehoevenden en daarbij nog eens een typische prioriteitstelling..... :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2003, 23:40:30
Heren, graag een serieuze benadering van dit onderwerp! Er zal zonder twijfel een redenering zijn vanuit het hoofdkantoor van het Rode Kruis, en wellicht ook een gefundeerde wettelijke onderbouwing van dit standpunt! Ik zou die graag willen lezen op dit forum zodat er dan een goede discussie kan ontstaan!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2003, 02:05:18
Dit is in lijn met de richtlijnen die vastgelegd zijn in de uitgave "verantwoorde EHBO" van het RK. Daarin is de EHBO bekeken in het ligt van de diverse wetten binnen de gezondheidszorg en wat dit zou betekenen als de EHBO binnen die kaders zou vallen.

[verwijderd door de admin]

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2003, 02:07:36
de tekst is wat vernaggelt door het saven in txt format, maar hopelijk wel goed leesbaar

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2003, 09:29:01
Heren, graag een serieuze benadering van dit onderwerp! Er zal zonder twijfel een redenering zijn vanuit het hoofdkantoor van het Rode Kruis, en wellicht ook een gefundeerde wettelijke onderbouwing van dit standpunt! Ik zou die graag willen lezen op dit forum zodat er dan een goede discussie kan ontstaan!

Nou Jos dan kan jij waarschijnlijk niet zo goed lezen. Ik ben uiterst serieus in mijn reacties. Het Rode Kruis''''hoofdbureau'''' in Den Haag -waar ik inderdaad weinig achting voor heb gekregen- redeneert meestal niet pro-zorg en pro-vrijwilliger zo heb ik ondervonden. Daarnaast mist hun motivatie elke wettelijke basis, de verpleegkundigen e.a. die op grond van de wet BIG voorbehouden handelingen mogen uitvoeren in noodsituaties wordt op deze manier verhindert om adequate zorg te verlenen. De eerste rode kruis BoBo die een bevoegd en bekwame rode kruis-verpleegkundige verhindert om bijv. een infuus in te brengen en medicatie te geven, te infunderen, intuberen of te defibrilleren bij een reanimatie en dergelijke, kan rekenen op een civiele rechtzaak >:(

quote EHBO-er: Dit is in lijn met de richtlijnen die vastgelegd zijn in de uitgave "verantwoorde EHBO" van het RK. Daarin is de EHBO bekeken in het ligt van de diverse wetten binnen de gezondheidszorg en wat dit zou betekenen als de EHBO binnen die kaders zou vallen.

antw. Voorbehouden handelingen door bevoegde personen binnen het Ned. Rode Kruis verband  lijkt me toch een andere zaak dan richtlijnen m.b.t. verantwoorde ehbo. Het Rode Kruis heeft niet eens geregistreerd staan welke verpleegkundigen e.d. geautoriseerd zijn voor bepaalde handelingen binnen het BIG-kader! Laat staan dat dit hoofdkantoor feeling en contact heeft met deze verpleegkundigen....

Dus zo duidelijk & rooskleurig is de situatie niet!

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2003, 10:29:42
Hallo,

Ik ben het met iedereen eens dat het Rode Kruis wat meer zou moeten doen met het opleidingsniveau van de vrijwilliger. Het is echter wel zo dat een medewerker vanhet Rode Kruis i.p geen verpleegtechnische handelingen mag uitvoeren zonder daaringeschoold te zijn door het Rode Kruis (lees ook SIGMA). En dat zijn nog altijd GEEN verpleegkundige opleidingen dus mag men GEEN taken uitvoeren die aan verpleegkundigen zijn voorbehouden zoals infuus inbrenge; op eigen initiatief O2 starten e.d..

Het is wel zo dat het Rode Kruis de beschikking heeft over verpleegkundigen; arts-assistenten en nog meer goed opgeleid medisch personeel maar deze mogen dus in Rode Kruis verband geen taken en bevoegdheden op zich nemen die aan deze functies zijn verbonden. Helaas. Maar aan de andere kant is het ook een zekere bescherming voor de persoon in kwestie. Op dat moment ben je als eerstelijns hulpverlener bezig waardoor je wel volledig aansprakelijk gesteld kunt worden voor je doen en laten. En het gevaar hierin schuilt dat een hulpverlener (mede door de stresssituatie) handelingen gaat verrichten waarvoor hij/zij verantwoording moet afleggen. Dus ook voor de hulpverlener een extra bescherming.

En daar komt nog bij dat je als goed opgeleide hulpverlener op je niveau wilt gaan werken (dus dat de beperkingen minder zijn) dan moet je een andere organisatie zoeken die beter op jouw wensen zijn afgestemd.

Pedro

kluivingh

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2003, 12:17:04
Ik ben niet geheel thuis in de BIG wet. Wel weet ik dat in het wetboek staat dat je die hulp moet bieden die je kan bieden. En volgens mij staat de NL wetgeving boven regels...
 :-\

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2003, 14:23:21
Hallo,

Ik ben het met iedereen eens dat het Rode Kruis wat meer zou moeten doen met het opleidingsniveau van de vrijwilliger. Het is echter wel zo dat een medewerker vanhet Rode Kruis i.p geen verpleegtechnische handelingen mag uitvoeren zonder daaringeschoold te zijn door het Rode Kruis (lees ook SIGMA). En dat zijn nog altijd GEEN verpleegkundige opleidingen dus mag men GEEN taken uitvoeren die aan verpleegkundigen zijn voorbehouden zoals infuus inbrenge; op eigen initiatief O2 starten e.d..

Het is wel zo dat het Rode Kruis de beschikking heeft over verpleegkundigen; arts-assistenten en nog meer goed opgeleid medisch personeel maar deze mogen dus in Rode Kruis verband geen taken en bevoegdheden op zich nemen die aan deze functies zijn verbonden. Helaas. Maar aan de andere kant is het ook een zekere bescherming voor de persoon in kwestie. Op dat moment ben je als eerstelijns hulpverlener bezig waardoor je wel volledig aansprakelijk gesteld kunt worden voor je doen en laten. En het gevaar hierin schuilt dat een hulpverlener (mede door de stresssituatie) handelingen gaat verrichten waarvoor hij/zij verantwoording moet afleggen. Dus ook voor de hulpverlener een extra bescherming.

En daar komt nog bij dat je als goed opgeleide hulpverlener op je niveau wilt gaan werken (dus dat de beperkingen minder zijn) dan moet je een andere organisatie zoeken die beter op jouw wensen zijn afgestemd.

Pedro

Hoe valt het dan aan de patient te verkopen om met een volledig ingerichte ambulance van het rode kruis bij evenementen te staan en als verpleegkundige(IC,CCU,Ambu,SEH e.d.) geen voorbehouden handelingen te kunnen/mogen verrichten?? ''Meneer ik defibrilleer u maar niet want dan ben ik aansprakelijk''???? Het Rode Kruis moet er eens voor gaan zorgen dat de weinig zorgprofessionals die nog in haar gelederen bevinden, daar kunnen blijven functioneren en niet worden weggejaagd door wanbeleid. Is dit het zogenaamde ''zorgen voor elkaar en zorgen voor vrijwilligers?''  Als hulpverlener EN organisatie is men altijd aansprakelijk voor de verrichtte handelingen, ehbo, voorbehouden handelingen etc.  Niet meer dan normaal lijkt mij.
Zelfbescherming is fijn, opgeleide verpleegkundigen e.d. kunnen dat uitstekend zelf, ook in het heetst van de ''strijd'' . Als BIG-gecertificeerde verpleegkundigen e.d. werken volgens het Landelijk Protocol Ambulancezorg is er weinig aan de hand.

Raar aan dit hele gebeuren is dat de verpleegkundigen wel gevraagd worden voor Mappa Mondo en vakanties van het rode kruis voor het uitvoeren van onder andere .....verpleegtechnische handelingen!! :(

Klein vraagje aan pleegMTN, voeren jullie nu wel of geen voorbehouden handelingen uit?