Nou Jos dan kan jij waarschijnlijk niet zo goed lezen. Ik ben uiterst serieus in mijn reacties.
Joffry, Een serieuze benadering vind ik dat je discussieert over het onderwerp. Wat in de eerste mail voor mij goed overkwam was de polariserende uitdrukking over het hoofdkantoor van het Rode Kruis. Dat soort kreten leidt de aandacht af van het onderwerp, voegt niks toe aan de discussie en is dus voor mij niet relevant. Als je de indruk heb gekregen dat ik vond dat je niet serieus over het onderwerp wilt nadenken, dan heb je dat verkeerd begrepen, en dan spijt me dat ook!
Daarnaast: de wet BIG regelt voorbehouden handelingen. Verpleegkundigen mogen voorbehouden handelingen alleen uitvoeren in opdracht van een zelfstandig bevoegde (lees arts). EN als die niet bij een evenement aanwezig is, mag een verpleegkundige dus niet een voorbehouden handeling uitvoeren. Zo simpel is het!
In noodgevallen zal dus elke verpleegkundige in eerste instantie een beroep moeten doen op de collega's van de ambulance (112).
Er bestaan geen BIG gecertificeerde verpleegkundigen! Er bestaan alleen verpleegkundigen die op basis van opleiding een voorbehouden handeling hebben aangeleerd, deze vaardigheid hebben bijgehouden en die handeling dus mogen uitoefenen na opdracht daartoe van een arts die zich er eerst van heeft overtuigd dat de betrokkene die handeling ook uit kan oefenen! Dat betekent dus dat het Rode Kruis als organisatie daar niks mee MAG doen, wel de individuele bij scholing betrokken artsen!
Verpleegtechnische handelingenVerpleegtechnische handelingen zijn o.m. wondverzorging, sondevoeding geven e.d. Geen voorbehouden handelingen volgens de wet BIG, wel risicovolle handelingen waarvoor je dus een opleiding hebt gehad.
Arts-assistentenArts-assistenten zijn basisarts en als zodanig zelfstandig bevoegd om voorbehouden handelingen te indiceren en uit te voeren. Als het Rode Kruis zegt: "Niet onder mijn vlag!" dan is dat een keus van het Rode Kruis en zal de arts zich daaraan moeten conformeren, als hij op die basis deelneemt aan RK activiteiten.
Protocol AmbulancezorgDit protocol is bestemd voor ambulanceverpleegkundigen en omschrijft nauwkeurig wanneer wat mag worden gedaan. Laat dit protocol dan ook alleen gebruikt worden door degenen waarvoor het is bedoeld!