Dus bij 89,5 % van de mensen met motorproblemen, is het dus geen noodsituatie en is het dus overbodig om met zo'n overkill ter plaats te gaan
Oke , dus als ik het goed begrijp willen de reddingsbrigades dat zelf. En als de kustwacht ze niet allarmeerd en de allarmering uitgeeft via P2000 naar de boot, ga je maar op eigenhoutje naar een incudent omdat je toevallig ook een P2000 pager hebt met alle code's erin ? VREEMD
Kijk en hoe zou dit nu komen??? Misschien omdat iedereen zomaar op eigen beweging naar een incident gaat omdat men toevallig een P2000 heeft en daar een melding op leest? Ik denk het wel. Ik heb de berichten eens goed beluisterd en daarbij heb ik voornamelijk gelet hoe de kustwacht reageerd en mijn conclusie is: de kustwacht weet vaak niet hoeveel boten er naar een incident zijn. De communicatie laat erg veel te wensen over, men heeft geen fatsoen om elkaar uit te laten praten, hier heeft zelfs de kustwacht last van. Volgens mij kan er op het water nog erg veel verbeterd worden wbt de allarmering, wie er heen gaat en vooral de radio disipline laat erg veel te wensen over
En Henk het C2000 systeem werkt prima, communicatie is erg goed. Ik denk dat je je er maar eens in moet gaan verdiepen hoe het systeem werkt want volgens mij snap je er geen snars van!!!!!!!
Ja dat al gauw hoor, dat iemand het met je eens is en dus slim, of het niet met je eens en dus dom. Ik kan natuurlijk nooit gewoon een andere mening hebben, dat is uitgesloten. Het gaat uiteindelijk erom wie de langste/gelijk heeft.
Je zegt "89,5 % is dus geen noodsituatie dus kun je daar rustig naar toe gaan. Nu is bij mij (maar ik ben dom) 100% - 1,5 % 98,5% maar dit ter zijde.
Het probleem is (nogmaal volgens de KNRM) dat nooit te voorspellen is welke situatie uit de hand gaat lopen en dus het zekere voor het onzekere wordt genomen teneinde niet door een verkeerde inschatting te laat te komen.
Dat wij op een P2000 alarmering moeten afgaan komt omdat het protocol nog steeds niet gevolgd wordt: alarmering naar aanleiding van een telefonische noodoproep hoort gevolgd te worden door een relais op 16, zodat simpel uitluisteren op 16 voldoende zou moeten zijn.
Wij zien onszelf niet als een toevallige passant, maar als een reddingsvereniging met gespecialiseerde medische hulpverlening. Die vaarde en redde (als enige) al op het Markermeer toen er nog een Scheveningen Radio was en nog geen KNRM op het binnenwater en dus geen KNRM Marken.
Uiteraard werden wij toen gewoon gealarmeert, ook door de politie. Wij zien geen aanleiding om ons op te heffen omdat de reddingsbrigades steeds meer door de brandweer in de armen worden gesloten. Wij (en me ons ook de kustwacht) zien de meldingen van mensen in nood op het water niet als het exclusieve eigendom van de brandweer en hun gelieerden.
Als wij op het water zijn worden wij netjes aangeroepen door de kustwacht om de helpende hand te bieden, maar dat houdt wel in dat achter ons een heel nest van reddingsbrigades en KNRM achter ons aan komt. Geen reden voor ons om terug te keren, in tegendeel, het geeft ons een warm, veilig gevoel!
Henk
PS over dat fantastsche C2000 systeem: mij bereikt het bericht (uit nog onbevestigde maar doorgaans zeer betrouwbare bron) dat de regio Utrecht 600 analoge VHF sets heeft besteld ter vervanging van de oude C2000 porto's voor onderling verkeer, en niet omdat dat via c2000 zo goed ging.
Meerdere bronnen uit brandweerkringen uit deze regio bevestigen dat de verbinding onderling in deze regio "verre van optimaal" te noemen was...