Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 162052 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #50 Gepost op: 29 juli 2008, 10:08:01
volgens mij moet er hier even onderscheid gemaakt worden in de soorten meldingen. Ik ben het er volkomen mee eens dat wanneer er sprake is van een drenkeling, of een noodsituatie, dat iedereen direct hulp verleend, maar wanneer er een sloep in het riet ligt, is dat een andere situatie. Ik ben het volkomen eens met de mensen die het een over-kill vinden om met 3 boten uit te rukken voor een rietzeiler!!! Voordeel is natuurlijk wel dat je 34 keer je naam van je reddingsvaartuig(!!) over kanaal 16 kan roepen!
is het uberhaubt bekend of de kustwacht hierop zit te wachten? is het eigenlijk niet een beetje geneuzel om alles te melden bij de kustwacht voor een rietzeiler??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 29 juli 2008, 10:29:21
Of de kustwacht daarop zit te wachten? Zijzelf alarmeert voor een schip aan de grond of met motorproblemen doorgaans met prio1.
Alarmeer je met prio 1 dan moet je niet verbaasd zijn als alles uit de startblokken komt.

De KNRM zelf stelt dat ze iedere melding behandelt als een noodsituatie, omdat je pas weet wat er werkelijk aan de hand is als je ter plaatse bent. Vaak verergert een situatie in de tijd dat je onderweg bent. En 1,5 % van die mensen met motorproblemen is volgens de statistieken van de KNRM gered van een wisse dood.

Dat er meerdere reddingsboten onderweg zijn komt door afgesloten convenanten waarbij meerdere klubs elkaar dekkend zorgen voor een 24/6 dekking. De KNRM vaart indien mogelijk altijd met meerdere boten, voor de veiligheid.

Bovendien willen de reddingsbrigades dit graag, hoewel de taak van de kustwacht is het doelmatig inzetten van mens en materiaal, geeft de reddingsbrigade/KNRM aan ALTIJD gealarmeerd te willen worden, ook al is al een andere boot ter plaatse en lijkt het geval opgelost.

Aan de andere kant mondt het niet melden over 16 van een aktie steevast uit in een klacht van de andere partijen: wij halen halsbrekende toeren uit om snel terplaatse te komen, treffen we niets meer aan. Na een grote zoekaktie komen we er achter dat het schip al naar de haven gesleept is.

Ik denk dat er bij het stoppen met melden over 16 van je akties grote problemen ontstaan. Wel vind ik dat veel meer over 67 gedaan moet worden, maar nu is 67 nog een soort van zwart gat waar je ingestuurd wordt. Regelmatig ben je daar een roepende in de woestijn omdat de kustwacht zelf vaak niet meefietst.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #52 Gepost op: 29 juli 2008, 10:34:54
Invoering van gesofisticeerde systemen alleen zijn geen garantie voor een betere informatieoverdracht.
Of je nu een analoog of digitaal horloge geeft aan iemand zonder begrip van tijd ..............

Maar nog even over ons eenvoudige brigadenet.
Wat mij opvalt en uitermate stoort is dat heel veel lieden sinds de invoering van het nieuwe roepnaamsysteem het niet meer nodig vinden om de brigadecodenaam te gebruiken en dus alleen oproepen met bijv. 1-11 wat af en toe tot verwarring leidt.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 29 juli 2008, 10:42:43

Of je nu een analoog of digitaal horloge geeft aan iemand zonder begrip van tijd ..............

Kees  8)

Geweldig, hoe kom je er op!

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #54 Gepost op: 29 juli 2008, 11:28:13
Maar nog even over ons eenvoudige brigadenet.
Wat mij opvalt en uitermate stoort is dat heel veel lieden sinds de invoering van het nieuwe roepnaamsysteem het niet meer nodig vinden om de brigadecodenaam te gebruiken en dus alleen oproepen met bijv. 1-11 wat af en toe tot verwarring leidt.

Daarom hebben wij afgesproken dat wij nog het oude systeem gebruiken, wat ik voor een kleine tot middelgrote binnen brigade toch nog steeds het handigst vind.

Hoe het verder gaat op c2000 is nog niet bekend, waarschijnlijk blijven we nog gewoon het oude gebruiken, aangezien we dan toch het rijk alleen hebben en iedereen het een goed werkend systeem vindt.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #55 Gepost op: 29 juli 2008, 14:23:38

De KNRM zelf stelt dat ze iedere melding behandelt als een noodsituatie, omdat je pas weet wat er werkelijk aan de hand is als je ter plaatse bent. Vaak verergert een situatie in de tijd dat je onderweg bent. En 1,5 % van die mensen met motorproblemen is volgens de statistieken van de KNRM gered van een wisse dood.

 

Henk



Dus bij 89,5 % van de mensen met motorproblemen,  is het dus geen noodsituatie en is het dus overbodig om met zo'n overkill ter plaats te gaan ;)


Bovendien willen de reddingsbrigades dit graag, hoewel de taak van de kustwacht is het doelmatig inzetten van mens en materiaal, geeft de reddingsbrigade/KNRM aan ALTIJD gealarmeerd te willen worden, ook al is al een andere boot ter plaatse en lijkt het geval opgelost.

Henk



Oke , dus als ik het goed begrijp willen de reddingsbrigades dat zelf. En als de kustwacht ze niet allarmeerd en de allarmering uitgeeft via P2000 naar de boot, ga je maar op eigenhoutje naar een incudent omdat je toevallig ook een P2000 pager hebt met alle code's erin ? VREEMD  O0

Aan de andere kant mondt het niet melden over 16 van een aktie steevast uit in een klacht van de andere partijen: wij halen halsbrekende toeren uit om snel terplaatse te komen, treffen we niets meer aan. Na een grote zoekaktie komen we er achter dat het schip al naar de haven gesleept is.

Henk



Kijk en hoe zou dit nu komen???  Misschien omdat iedereen zomaar op eigen beweging naar een incident gaat omdat men toevallig een P2000 heeft en daar een melding op leest? Ik denk het wel. Ik heb de berichten eens goed beluisterd en daarbij heb ik voornamelijk gelet hoe de kustwacht reageerd en mijn conclusie is: de kustwacht weet vaak niet hoeveel boten er naar een incident zijn. De communicatie laat erg veel te wensen over, men heeft geen fatsoen om elkaar uit te laten praten, hier heeft zelfs de kustwacht last van. Volgens mij kan er op het water nog erg veel verbeterd worden wbt de allarmering, wie er heen gaat en vooral de radio disipline laat erg veel te wensen over ::)

En Henk het C2000 systeem werkt prima, communicatie is erg goed. Ik denk dat je je er maar eens in moet gaan verdiepen hoe het systeem werkt want volgens mij snap je er geen snars van!!!!!!! >:D
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 29 juli 2008, 15:21:35
Dus bij 89,5 % van de mensen met motorproblemen,  is het dus geen noodsituatie en is het dus overbodig om met zo'n overkill ter plaats te gaan ;)

Oke , dus als ik het goed begrijp willen de reddingsbrigades dat zelf. En als de kustwacht ze niet allarmeerd en de allarmering uitgeeft via P2000 naar de boot, ga je maar op eigenhoutje naar een incudent omdat je toevallig ook een P2000 pager hebt met alle code's erin ? VREEMD  O0

Kijk en hoe zou dit nu komen???  Misschien omdat iedereen zomaar op eigen beweging naar een incident gaat omdat men toevallig een P2000 heeft en daar een melding op leest? Ik denk het wel. Ik heb de berichten eens goed beluisterd en daarbij heb ik voornamelijk gelet hoe de kustwacht reageerd en mijn conclusie is: de kustwacht weet vaak niet hoeveel boten er naar een incident zijn. De communicatie laat erg veel te wensen over, men heeft geen fatsoen om elkaar uit te laten praten, hier heeft zelfs de kustwacht last van. Volgens mij kan er op het water nog erg veel verbeterd worden wbt de allarmering, wie er heen gaat en vooral de radio disipline laat erg veel te wensen over ::)

En Henk het C2000 systeem werkt prima, communicatie is erg goed. Ik denk dat je je er maar eens in moet gaan verdiepen hoe het systeem werkt want volgens mij snap je er geen snars van!!!!!!! >:D

Ja dat al gauw hoor, dat iemand het met je eens is en dus slim, of het niet met je eens en dus dom. Ik kan natuurlijk nooit gewoon een andere mening hebben, dat is uitgesloten. Het gaat uiteindelijk erom wie de langste/gelijk heeft.

Je zegt "89,5 % is dus geen noodsituatie dus kun je daar rustig naar toe gaan. Nu is bij mij (maar ik ben dom) 100% - 1,5 % 98,5% maar dit ter zijde.

Het probleem is (nogmaal volgens de KNRM) dat nooit te voorspellen is welke situatie uit de hand gaat lopen en dus het zekere voor het onzekere wordt genomen teneinde niet door een verkeerde inschatting te laat te komen.

Dat wij op een P2000 alarmering moeten afgaan komt omdat het protocol nog steeds niet gevolgd wordt: alarmering naar aanleiding van een telefonische noodoproep hoort gevolgd te worden door een relais op 16, zodat simpel uitluisteren op 16 voldoende zou moeten zijn.

Wij zien onszelf niet als een toevallige passant, maar als een reddingsvereniging met gespecialiseerde medische hulpverlening. Die vaarde en redde (als enige) al op het Markermeer toen er nog een Scheveningen Radio was en nog geen KNRM op het binnenwater en dus geen KNRM Marken.

Uiteraard werden wij toen gewoon gealarmeert, ook door de politie. Wij zien geen aanleiding om ons op te heffen omdat de reddingsbrigades steeds meer door de brandweer in de armen worden gesloten. Wij (en me ons ook de kustwacht) zien de meldingen van mensen in nood op het water niet als het exclusieve eigendom van de brandweer en hun gelieerden.

Als wij op het water zijn worden wij netjes aangeroepen door de kustwacht om de helpende hand te bieden, maar dat houdt wel in dat achter ons een heel nest van reddingsbrigades en KNRM achter ons aan komt. Geen reden voor ons om terug te keren, in tegendeel, het geeft ons een warm, veilig gevoel!

Henk

PS over dat fantastsche C2000 systeem: mij bereikt het bericht (uit nog onbevestigde maar doorgaans zeer betrouwbare bron) dat de regio Utrecht 600 analoge VHF sets heeft besteld ter vervanging van de oude C2000 porto's voor onderling verkeer, en niet omdat dat via c2000 zo goed ging.

Meerdere bronnen uit brandweerkringen uit deze regio bevestigen dat de verbinding onderling in deze regio "verre van optimaal" te noemen was...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 29 juli 2008, 15:43:38
(...)

PS over dat fantastsche C2000 systeem: mij bereikt het bericht (uit nog onbevestigde maar doorgaans zeer betrouwbare bron) dat de regio Utrecht 600 analoge VHF sets heeft besteld ter vervanging van de oude C2000 porto's voor onderling verkeer, en niet omdat dat via c2000 zo goed ging.

Meerdere bronnen uit brandweerkringen uit deze regio bevestigen dat de verbinding onderling in deze regio "verre van optimaal" te noemen was...

Wel het forum blijven volgen....  ;) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23934.0.html


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 29 juli 2008, 15:49:52
Ik hoorde al UHF sets, maar ik dacht dat kan niet, dat moet natuurlijk VHF zijn. Ik moet inderdaad wel blijven opletten! Dank je Palmpje, dat je me scherp houdt!
 O0  ;)
Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 29 juli 2008, 19:53:26
Ik hoorde al UHF sets, maar ik dacht dat kan niet, dat moet natuurlijk VHF zijn. Ik moet inderdaad wel blijven opletten! Dank je Palmpje, dat je me scherp houdt!
 O0  ;)
Henk

Eeehm... UHF portofoons dus ^-^ Kijk dat topic waar Palmpie naar verwijst er maar op na (in het bijzonder de aanbesteding).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s