Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 159727 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #530 Gepost op: 8 juni 2012, 10:39:22
Laten we hier nu niet weer in de eeuwige discussie verzanden. Kustwacht alarmeert dus KNRM vaart. Dat de kustwacht hier is betere samenwerking met waterbergers moet gaan zoeken is nu wel duidelijk. 98uiye
De KNRM vaart niet altijd, ze moeten wel kunnen:


KNRM Station Huizen heeft geen bemanning voor de reddingsboot.

112meldingen
13:30:26 06-06-12PR 3 SCHIP VAST GOOIMEER NAARDEN 7139 3919

 : 0703309 : Bemanning Reddingsboot Naarden
: 0704999 : Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
: 0704998 : Lichtkrant Kazernes Gooi en Vechtstreek
: 0703029 : Bemanning Reddingsboot Huizen


De meldkamer van de brandweer Gooi- en Vechtstreek krijgt een telefoontje binnen dat een zwart jacht van een meter of twaalf vast is gelopen bij de Hollandse Brug op het Gooimeer en vermoedelijk last heeft van wier in de schroef.

Om 13.36 meldt de Cobra van de waterhulpdienst dat ze onderweg zijn. Ze zijn al op de hoogte.
 
13.42 meldt de Cobra dat ze ter plaatse is bij het schip "Liberta", ze gaat een sleepverbinding aanleggen en het jacht bevrijden.
 
Om 13.54 is dat gelukt, en na technische controle kan het schip op eigen kracht de weg vervolgen. De Kustwacht vraagt nog even naar de Johanna Smidt van de Reddingsbrigade Naarden. Die meldt dat ze stand-by is gebleven voor eventuele assistentie aan de berger, maar nu dat niet nodig bleek, de post weer gaat verlaten. Kijk, zo kan het ook!


lees meer en beluister het radioverkeer

Merkwaardig is dat juist de club die volgens de KNRM Huizen overbodig was, de Reddingsbrigade Naarden, wel reageert op het alarm en station Huizen niet kan opkomen wegens personele problemen. Het is nog niet eens vakantie, dat belooft wat!


Rimu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #531 Gepost op: 8 juni 2012, 13:06:30
De KNRM vaart niet altijd, ze moeten wel kunnen:


KNRM Station Huizen heeft geen bemanning voor de reddingsboot.

112meldingen
13:30:26 06-06-12PR 3 SCHIP VAST GOOIMEER NAARDEN 7139 3919

 : 0703309 : Bemanning Reddingsboot Naarden
: 0704999 : Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
: 0704998 : Lichtkrant Kazernes Gooi en Vechtstreek
: 0703029 : Bemanning Reddingsboot Huizen




Met een prio2 melding na mijn nachtdienst, en dan eerst even naar de wc ;-) dan ben ik niet op mijn snelst 15 minuten later was ik op station, we hadden kunnen varen op dat moment, echter de bemanning die al klaar stond te wachten heeft extra contact gezocht met Naarden. omdat de berger al bij het bootje was hebben we het er verder bij gelaten. bij een prio1 ben ik eerder geneigt om wat vaart temaken.

Groet Rinke (plv. schipper)
wat mij betreft einde discussie.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #532 Gepost op: 8 juni 2012, 13:40:10
Op een drukke 2de pinksterdag scheurt de Nikolaas Wijsenbeek naar een jacht met pech om te verhinderen dat zij binnengesleept gaat worden door de waterhulpdienst.nl

Maar is dat dan niet de knrm boot die je in beeld voorbij ziet komen? tegelijk met het radioverkeer klopt dat toch niet?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #533 Gepost op: 8 juni 2012, 14:07:15
Met een prio2 melding na mijn nachtdienst, en dan eerst even naar de wc ;-) dan ben ik niet op mijn snelst 15 minuten later was ik op station, we hadden kunnen varen op dat moment, echter de bemanning die al klaar stond te wachten heeft extra contact gezocht met Naarden. omdat de berger al bij het bootje was hebben we het er verder bij gelaten. bij een prio1 ben ik eerder geneigt om wat vaart te maken.
OK, goed verhaal, klinkt plausibel.


wat mij betreft einde discussie.
Helaas, maar zo werkt het niet op dit forum ;-)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #534 Gepost op: 8 juni 2012, 14:41:48

Wat jij vindt dat als de KNRM gewaarschuwd wordt voor een boot met pech, ieder ander er af moet blijven. Ik vind dat een merkwaardig standpunt. De hoofddirectie staat daar gelukkig volkoemen anders in. Wij vinden het -net als de leiding van de KNRM- prettig als onze reddingsboot niet hoeft te slepen, kunnen wij ons blijven wijden aan onze kerntaak, redden en medisch verzorgen van mensen.

Henk, waar haal jij dat vandaan dat ik vindt dat als de KNRM gewaarschuwd wordt voor een boot met pech, ieder ander er af moet blijven? Dat zeg ik helemaal niet. Ben het zelf helemaal met je eens dat de KNRM niet moet slepen.

Wat ik alleen zeg is dat de Kustwacht de KNRM aanstuurt en hun dan gaan varen! Eigenlijk zou de procedure bij de kustwacht moeten zijn dat hun uitvragen wat er aan de hand is, geen gevaarlijke situatie dan berger/hulpdienst waarschuwen die daar in de buurt zit. Wel gevaarlijke situatie dan KNRM alarmeren en daar mag uiteraard iedereen op mee varen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #535 Gepost op: 8 juni 2012, 15:06:31
Henk, waar haal jij dat vandaan dat ik vindt dat als de KNRM gewaarschuwd wordt voor een boot met pech, ieder ander er af moet blijven? Dat zeg ik helemaal niet. Ben het zelf helemaal met je eens dat de KNRM niet moet slepen.

Wat ik alleen zeg is dat de Kustwacht de KNRM aanstuurt en hun dan gaan varen! Eigenlijk zou de procedure bij de kustwacht moeten zijn dat hun uitvragen wat er aan de hand is, geen gevaarlijke situatie dan berger/hulpdienst waarschuwen die daar in de buurt zit. Wel gevaarlijke situatie dan KNRM alarmeren en daar mag uiteraard iedereen op mee varen!

Duidelijk, zo is het ook. En toch blijft de Johanna Smidt binnen en kijkt het even aan, varen doet ie pas als de berger aangeeft het risico te lopen dat ie het niet redt. Zo kan het ook, vooral als het niet levens bedreigend noch gevaarlijk is. En je hebt gelijk, daar ligt - hoe lastig ook- een taak voor de kustwacht.
En ook voor de KNRM, die aangeeft twee dingen te willen die niet met elkaar te verenigen zijn:

1 wij willen voor alles gewaarschuwd worden.
2 niet voor Jan met de korte achternaam varen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #536 Gepost op: 8 juni 2012, 15:16:08
Met een prio2 melding na mijn nachtdienst, en dan eerst even naar de wc ;-) dan ben ik niet op mijn snelst 15 minuten later was ik op station, we hadden kunnen varen op dat moment, echter de bemanning die al klaar stond te wachten heeft extra contact gezocht met Naarden. omdat de berger al bij het bootje was hebben we het er verder bij gelaten. bij een prio1 ben ik eerder geneigt om wat vaart temaken.

Groet Rinke (plv. schipper)
wat mij betreft einde discussie.

Goed verhaal, maar het klopt niet.
Bij die boot die al gesleept werd op tweede Pinksterdag hadden jullie er goed de vaart er in (als in vol gas). En dat was een prio 3!!!
Dus wat het ook is, jullie gaan er voluit in, ook bij een prio 3 (Naar maximaal vermogen zullen we maar zeggen).
Pas 24 minuten na de melding is de Cobra het incident meester, als jullie in de gelegenheid waren geweest om uit te varen hadden jullie dat in die tijd gegarandeerd gedaan.
Zelfs toen hadden jullie nog net zoals gebruikelijk is (zie nog even doorvaren voor een foldertje af te geven in de Oranjesluis) even doorgevaren als daar gelegenheid toe was geweest.
De Kustwacht roep niet de Nikolaas Wijsenbeek op, maar de niet benodigde overbodige Johanna Smidt van de Reddingsbrigade Naarden. Waarom zouden zij dat anders doen dan dat ze wisten dat de Nikolaas Wijsenbeek niet zal uitvaren? Het zou mij niets verbazen als er al aan de Kustwacht doorgegeven was dat Reddingsbrigade Naarden "even waar moest nemen vanwege personele problemen". Ze waren in ieder geval op de hoogte.

Je hebt een goed verhaal, maar de feiten wijzen op iets anders.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #537 Gepost op: 8 juni 2012, 15:28:20
Luister, op zich is er niets mis mee om een keertje bemensingsproblemen te hebben en van elkaars capaciteit gebruik te maken om 24/7 te waarborgen. Wat mij steekt is dat kennelijk de RB Naarden, die jullie eerst aan de kant schoven als overbodig, kennelijk toch voor opvang aan het zorgen zijn. Toch niet zo overbodig dus zo'n reddingsbrigade, handig op zijn tijd zelfs.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #538 Gepost op: 8 juni 2012, 16:30:37
Goed verhaal, maar het klopt niet.
<knip>
Bij die boot die al gesleept werd op tweede Pinksterdag hadden jullie er goed de vaart er in (als in vol gas). En dat was een prio 3!!!
Dus wat het ook is, jullie gaan er voluit in, ook bij een prio 3 (Naar maximaal vermogen zullen we maar zeggen).
Je hebt een goed verhaal, maar de feiten wijzen op iets anders.

Henk, je haalt feiten aan van andere incidenten, en voorbeelden die niet ter zake doen. Omdat jij toevallig regelmatig anders ziet wil dat niet zeggen dat dit ook in deze situatie van toepassing is. Het zou je sieren om alleen de feiten van dit ene incident te gebruiken, en kennelijk weet je dus niet hoe de situatie bij deze melding is geweest. Nogmaals, je baseert je oordeel op je eigen subjectieve waarneming zonder volledig van de situatie op de hoogte te zijn. Aangezien dat het geval is vind ik het heel wat om meteen te roepen dat het niet waar is wat rimu verklaard.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #539 Gepost op: 8 juni 2012, 20:01:08
Maar alles met alles blijft het wel een heel leuk en spannend boek om te lezen.

Feit is dat de KNRM al sinds 1824 reddingsboten in de vaart houd, en dus duidelijk geduld heeft met veel dingen.
Laten we vanaf nu nog eens zo lang wachten (ik doe niet lullig we wachten slechts 150 jaar ik kijk niet op een kwart eeuw) en kijken wie van de huidige water cowboys nog steeds rond varen, grote kans dat de KNRM dat dan nog steeds doet ( ben wel benieuwd hoe dat redden dan zal gaan).

Kortom de KNRM zit het rustig uit, ze hadden, hebben en zullen geduld hebben de komende laten we zeggen kleine 200 jaar.

Res (die scherp is omdat het mooi reddingbootweer is op de Noordzee) 8)
NoordBorgh go's North again in 2009