Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 159721 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #540 Gepost op: 8 juni 2012, 21:28:38
Met een prio2 melding na mijn nachtdienst, en dan eerst even naar de wc ;-) dan ben ik niet op mijn snelst 15 minuten later was ik op station, we hadden kunnen varen op dat moment, echter de bemanning die al klaar stond te wachten heeft extra contact gezocht met Naarden. omdat de berger al bij het bootje was hebben we het er verder bij gelaten. bij een prio1 ben ik eerder geneigt om wat vaart temaken.

Groet Rinke (plv. schipper)
wat mij betreft einde discussie.

Henk, je haalt feiten aan van andere incidenten, en voorbeelden die niet ter zake doen. Omdat jij toevallig regelmatig anders ziet wil dat niet zeggen dat dit ook in deze situatie van toepassing is. Het zou je sieren om alleen de feiten van dit ene incident te gebruiken, en kennelijk weet je dus niet hoe de situatie bij deze melding is geweest. Nogmaals, je baseert je oordeel op je eigen subjectieve waarneming zonder volledig van de situatie op de hoogte te zijn. Aangezien dat het geval is vind ik het heel wat om meteen te roepen dat het niet waar is wat rimu verklaard.

Het is toch niet zo gek dat ik de bewering in twijfel trek dat de reden voor het niet opkomen is dat prio 2 geen haast heeft?
 Een prio 3 heeft nog minder prioriteit dan prio 2. 1 is het hoogste, twee heeft haast, 3 is bij gelegenheid. Je zou denken dat daar enig beleid aan zou hangen.   Het beleid kun je het beste aflezen aan hoe in andere gevallen wordt gehandeld, of iedereen doet maar waar ie zin in heeft en dat is vast niet zop bij de KNRM.

Als er altijd (als er iemand oproepbaar is) vol gas naar wat voor prio dan ook gevaren wordt is het onwaarschijnlijk dat het dit keer nou net een uitzondering was. Huizen heeft 24 minuten de tijd gehad op uit te varen, wat ze anders altijd doet. Huizen die binnen blijft omdat het "maar een prio 2 is? Hoogst onwaarschijnlijk.  

Je gaat ook voorbij aan het feit dat de KNRM partner is van de Kustwacht. De Kustwacht roept de Cobra van de waterhulpdienst op waar een boot van een reddingsbrigade die niet gelieerd is uithangt, de Johanna Smidt. Die had dus dienst kennelijk die middag, anders was er wel naar de NW geroepen.
Nogmaals, niets mis mee. Maar het gaat wel over de reddingsbrigade die over twee jaar (of zelfs eerder) ophoudt te bestaan.  Door toedoen van de KNRM. Die nu toch maar weer stand-by moet staan om de veiligheid te garanderen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #541 Gepost op: 8 juni 2012, 21:39:46
Kunnen we wel weer een vaag verhaal gaan ophouden over de prio,s, de enige die daar wat over roept is rimu. En met een nog logisch antwoordt ook
Citaat
Met een prio2 melding na mijn nachtdienst, en dan eerst even naar de wc  ;-) dan ben ik niet op mijn snelst 15 minuten later was ik op station

Dus lag weldegelijk de intentie om te gaan varen, maar is besloten om daar van af te zien, vanwege het volgende
Citaat
we hadden kunnen varen op dat moment, echter de bemanning die al klaar stond te wachten heeft extra contact gezocht met Naarden. omdat de berger al bij het bootje was hebben we het er verder bij gelaten.

Henk, wat snap je niet aan dit gehele verhaal. Er is alleen contact gezocht met Naarden. En er is besloten binnen te blijven omdat de berger al bij de hulpvrager was. Waarom twijfel je uberhaupt aan het verhaal van rimu?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #542 Gepost op: 8 juni 2012, 21:56:40
Kunnen we wel weer een vaag verhaal gaan ophouden over de prio,s, de enige die daar wat over roept is rimu. En met een nog logisch antwoordt ook
Dus lag weldegelijk de intentie om te gaan varen, maar is besloten om daar van af te zien, vanwege het volgende
Henk, wat snap je niet aan dit gehele verhaal. Er is alleen contact gezocht met Naarden. En er is besloten binnen te blijven omdat de berger al bij de hulpvrager was. Waarom twijfel je uberhaupt aan het verhaal van rimu?

Omdat een berger die bij een bootje is geen reden is voor KNRM Huizen om van uitvaren af te zien. Daar zijn ze veel te gedreven voor. Alleen als ie op sleep is willen ze wel eens terug keren en zelfs dan varen ze meestal door om te kijken of ze de schipper op andere gedachten kunnen brengen. Het incident was pas 24 minuten na de alarmering meester, tijd genoeg om even langs te gaan, je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt... Ik hoor wat ie zegt, ik snap het (zo dom ben ik dus niet) maar ervaringen van eerder leren dat KNRM Huizen nou niet van die niet gaan varen types zijn. Het is niet voor het eerst dat de KNRM ontkent personele problemen te hebben, terwijl dat wel zo is, Ik herinner mij dat de -dan nog- Reddingsbrigade Blaricum opgeroepen werd voor een klus op het IJmeer. Kustwacht legde uit over 16 dat de KNRM Huizen personele problemen had, ik heb het nog ergens staan.  En natuurlijk dat was toen. Maar het toont wel aan dat als er problemen zouden zijn, ze dat natuurlijk gaan ontkennen, en blijft dat onder de pet.

Tenzij de Kustwacht natuurlijk ineens de Johanna Smidt op gaan roepen in plaats van de Nikolaas Wijsenbeek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #543 Gepost op: 8 juni 2012, 22:04:06
Omdat een berger die bij een bootje is geen reden is voor KNRM Huizen om van uitvaren af te zien. Daar zijn ze veel te gedreven voor. Alleen als ie op sleep is willen ze wel eens terug keren en zelfds dan varen ze meestal door om te kkijken of ze de schipper op andere gedachten kunnen brengen. Het incident was pas 24 minuten na de alarmering meester, tijd genoeg om even langs te gaan, je weet nooit... Ik hoor wat ie zegt, ik snap het (zo dom ben ik dus niet) maar ervaringen van eerder leren dat KNRM Huizen nou niet van die niet gaan varen types zijn. Het is niet voor het eerst dat de KNRM ontkent personele problemen te hebben, terwijl dat wel zo is, Iki herinner mij dat de -dan nog- Reddingsbrigade Blaricum opgeroepen werd voor een klus op het IJmeer. Kustwacht legde uit over 16 dat de KNRM Huizen personele problemen had, ik heb het nog ergens staan.  En natuurlijk dat was toen. Maar het toont wel aan dat als er problemen zouden zijn, ze dat natuurlijk gaan ontkennen, en blijft dat onder de pet.

Tenzij de Kustwacht natuurlijk ineens de Johanna Smidt op gaan roepen in plaats van de Nikolaas Wijsenbeek.
Zullen we het gewoon bij deze discussie houden, en niet weer er van alles bijhalen?
Ik vindt dat de KNRM een professionele zet heeft gedaan, om niet te gaan varen nadat bleek dat de berger bij het bootje was. De berger is mans genoeg om dat klusje zelf te klaren, en dus kan de KNRM inzetbaar blijven voor een volgende klus. Gut, het lijkt wel een professionele organisatie, die dan meteen aan de restdekking denkt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #544 Gepost op: 8 juni 2012, 22:08:55
Zullen we het gewoon bij deze discussie houden, en niet weer er van alles bijhalen?
Ik vindt dat de KNRM een professionele zet heeft gedaan, om niet te gaan varen nadat bleek dat de berger bij het bootje was. De berger is mans genoeg om dat klusje zelf te klaren, en dus kan de KNRM inzetbaar blijven voor een volgende klus. Gut, het lijkt wel een professionele organisatie, die dan meteen aan de restdekking denkt.

Als dat voortaan het beleid wordt maak ik een diepe buiging voor ze en bied ik mijn oprechte verontschuldigingen aan. Als dat zo is, wow wat ben ik dan fout bezig geweest! Dan ga ik zo diep door het stof, dat je je best moet doen om mij ooit nog terug te vinden. We gaan het zien bij de volgende melding van een bootje met pech waar al een berger bij is.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #545 Gepost op: 8 juni 2012, 22:24:52
Feit is dat de KNRM al sinds 1824 reddingsboten in de vaart houd, en dus duidelijk geduld heeft met veel dingen.
En de KNRM houd zich al sind 1824 bezig met slepen en bergen? Nee dus, dat is iets wat de laatste +/- 20 jaar ontstaan is. De beroepsvaart wordt steeds veiliger en de pleziervaart is toegenomen.

En in de tijd van roeireddingboten en stoomslepers was samenwerken heel normaal. De roeireddingboot (en later de motorreddingboot) bracht een sleeptros over en de stoomsleper gaf de roeireddingboot een sleepje. Bij de opkomst van de draadloze communicatie waren het de bergers en de reddingboten die hier snel gebruik van maakten. En ook toen gingen de bergers gewoon varen als ze iets hoorden en waren ze niet te beroerd om mensen te redden.

Toen waren het stoere kerels en nu zijn het piraten en cowboys?

Dat er al sinds 1824 een organisatie is voor het redden van mensen is prijzenswaardig, maar om dat nu als argument te gebruiken is weinig realistisch.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #546 Gepost op: 8 juni 2012, 23:35:59
Ko, dat klopt wel, maar in de afgelopen kleine 200 jaar zijn er echt wel meer hobbels geweest, dit hele gedoe zal zich zelf uiteindelijk reguleren, daar hoeft niemand iets mee te doen, zeker niet als je geduld hebt..........
NoordBorgh go's North again in 2009


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #547 Gepost op: 8 juni 2012, 23:51:21
Hier moet wel gelijk in geven, ik denk dat er wel balans in komt. Zeker omdat de betrokken partijen zich niet mengen in de discussie.
9910001


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #548 Gepost op: 9 juni 2012, 17:50:29
Ko, dat klopt wel, maar in de afgelopen kleine 200 jaar zijn er echt wel meer hobbels geweest, dit hele gedoe zal zich zelf uiteindelijk reguleren, daar hoeft niemand iets mee te doen, zeker niet als je geduld hebt..........
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar de werkwijze van KNRM Huizen doet de KNRM als geheel geen goed. Als ik langs de Noordzeekust dit soort verhalen vertel aan KNRM-ers dan snappen ze er niets van. Nu zijn ze aan de Noordzeekust opgegroeid met bergers en sleepboten en dus worden deze heel normaal gevonden.


Hier moet wel gelijk in geven, ik denk dat er wel balans in komt. Zeker omdat de betrokken partijen zich niet mengen in de discussie.
Niet geheel juist. Er zijn wel degelijk tegengeluiden vanuit de hoek van de KNRM. RiMu doet dit nog netjes herkenbaar, maar er zijn hier en op andere fora ook berichten terug te vinden van eendagsvliegen die even inloggen op een forum om iets te roepen en daarna niet meer te reageren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #549 Gepost op: 10 juni 2012, 22:45:31
Ze worden helemaal gek van die bergers!

2012/06/10   14:45:49 is de Hendrik Jacob onderweg naar een jacht dat telefonisch aan de schipper van haar station Marken heeft gemeld brand aan boord te hebben.
Vlak bij het station Marken is een berger aktief, die regelmatig gemelde klussen voor de neus van het KNRM station weg kaapt.
Dat is de reden dat de manschappen van het station besluiten onder zich te houden dat ze een telefonische melding hebben ontvangen en onderweg gaan naar een brandend jacht, maar er pas verslag van doen als de eerste reddingboot van het station ter plaatse is.

De nieuwe aanwinst van Lima Delta Safety, de Poseidon, ligt op enkele honderden meters afstand voor anker, maar heeft niets in de gaten tot er een reddingsboot in volle vaart verschijnt.


beluister het radioverkeer en lees meer