Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 162054 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 24 juli 2008, 10:14:00
Nou als ik dit zo lees . Er wordt gesuggereerd dat men professioneel is , maar na het lezen van dit stukje heb ik daar toch sterk mijn twijfels over. Ga vooral zo door mensen !!!!!!!!! O0

Verklaar U nader, wie zijn "jullie", wat zou professioneel zijn en wat niet?

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 24 juli 2008, 12:01:03
radioverkeer/wo23juli2008.mp3

Een korte, maar heftige melding:  even doorvragen en niet meteen op de knop drukken heeft zin....

Henk


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #42 Gepost op: 24 juli 2008, 14:52:43
Toch direct op de knop gedrukt?

p2kflex
12:11:59 23-07-08GROUP-1ALARM INGETROKKEN, STATION ELB
1735056Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gelderland Noord Oost)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735458Kustwachtcentrum (KNRM Elburg) (Bemanning Orca)
p2kflex
12:11:22 23-07-08GROUP-1BRAND AAN BOORD,PRIO1,STATION ELB
1735056Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gelderland Noord Oost)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735458Kustwachtcentrum (KNRM Elburg) (Bemanning Orca)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 24 juli 2008, 18:41:14
Ja, dat moet wel, want inderdaad om 12.09 was de melding. Maar wel de verkeerde knop in mijn optiek. Eemhof is meer dan een half uur varen voor de Orca en dan moet ie nog door de Nijkerkersluis geschut worden... Logischer was toch de brandweer Spakenburg Bunschoten geweest aan de overkant van de Eemhof. Uiteindelijk ging het om een brand, eerlijk is eerlijk. Om SO'drie kwartier in het water te laten liggen omdat je perse een KNRM station ter plaatse wilt van 30 km verderop is niet drenkeling vriendelijk.



En alweer die van vandaag:
 
13:01:29 24-07-08 27 G KNRM VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO1 ,STATION HUIOOST  
807241301291735499      1735499 Kustwachtcentrum ( OOST + RB Blaricum Gooimeer/Eemmeer/Nijkerkernauw )
807241301291735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
807241301291735064      1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )




De Seeker trekt er op uit om een omgebouwde reddingsloep uit het riet te trekken op verzoek van de Meander. Kustwacht maakt alarm voor de reddingstationd Blaricum en Huizen. Als Huizen al telefonisch hoort van de kustwacht dat de sloep al achter de Seeker hangt ziet ze geen aanleiding om ook nog uit te varen. Blaricum huldigt echter het principe "wij varen altijd uit", ook al ligt het schip in "nood" al aan de steiger en vaart nog even het Gooimeer rond.

radioverkeer/do24juli2008.mp3

13.01 alarm.

Seeker uitvaren 13.06 terplaatse 13.07 Jonge WillemII op sleep 13.09  
Blaricum 1 uitvaren 13.21 terug aan station om 13.31

Henk


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2008, 11:34:39
Ja, dat moet wel, want inderdaad om 12.09 was de melding. Maar wel de verkeerde knop in mijn optiek. Eemhof is meer dan een half uur varen voor de Orca en dan moet ie nog door de Nijkerkersluis geschut worden... Logischer was toch de brandweer Spakenburg Bunschoten geweest aan de overkant van de Eemhof. Uiteindelijk ging het om een brand, eerlijk is eerlijk. Om SO'drie kwartier in het water te laten liggen omdat je perse een KNRM station ter plaatse wilt van 30 km verderop is niet drenkeling vriendelijk.

Kijk dit snap ik nu niet.  De kustwacht allarmeerd via P2000 de KNRM Blaricum en Huizen. De bemanning van de Seeker  leest dit ook op de P2000 en gaat er ook meteen heen. Dus als ik het goed begrijp gaan er naar deze melding dus 3 boten heen( als je het al niet hebt over een overkill), namelijk 2 die door de kustwacht zijn geallarmeerd en één die denkt dit kan ik ook wel. Dit vind ik toch een vreemde gang van zaken, en ik neig toch om te zeggen dat ik het maar vreemd geregeld vind op het water. Ik houd echt mijn hart vast als er echt een beetje incident gebeurd op één van deze meren, ik denk dat er dan een heleboel bootjes op eigen beweging er heen gaan en dan zie je  door de bomen het bos niet meer.

Quote aangepast. Mod. Jerommeke88
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 26 juli 2008, 18:02:37
Kijk dit snap ik nu niet.  De kustwacht allarmeerd via P2000 de KNRM Blaricum en Huizen. De bemanning van de Seeker  leest dit ook op de P2000 en gaat er ook meteen heen. Dus als ik het goed begrijp gaan er naar deze melding dus 3 boten heen( als je het al niet hebt over een overkill), namelijk 2 die door de kustwacht zijn geallarmeerd en één die denkt dit kan ik ook wel. Dit vind ik toch een vreemde gang van zaken, en ik neig toch om te zeggen dat ik het maar vreemd geregeld vind op het water. Ik houd echt mijn hart vast als er echt een beetje incident gebeurd op één van deze meren, ik denk dat er dan een heleboel bootjes op eigen beweging er heen gaan en dan zie je  door de bomen het bos niet meer.

Quote aangepast. Mod. Jerommeke88

Beste Wicher,

Het is op het water verplicht, volgens internationale spelregels dat alle boten die kunnen reageren op een noodoproep (via VHF 16), dat ook doen..  
Niemand is "eigenaar' van het incident, echter de coordinatiie binnen het ijsselmeergebied ligt bij de kustwacht.  Dit is gebasseerd dat drenkelingen geen minuut te verliezen hebben, en niet de tijd hebben om te wachten tot de bepaalde gealarmeerde boot ter plaatse is..

Daarbij is het op de randmeren, op ze zachts gezegd nog niet optimaal geregeld.   Daar is een heel project waterrand meebezig..  En je kan niet met een brandweerbril naar de situatie op het water kijken alsof het een incident op het land..  Daar gellden andere internationale spelregels.  Daarbij wil de brandweer absoluut niet uitvaren voor alle soorten incidenten die de kustwacht aanmeldt.

De procedure is eigenlijk zo.

Alle boten op het water en de gealarmeerde boten reageren, en de gene die ter plaatse de boel stabiliseerd, vraag om eventuele assistentie van de aanvarende boten, of geeft aan dat het ze het zelf afkunnen..
De gealarmeerde boten die afspraken met de kustwacht hebben, (KNRM en KNRM Gelieerden) varen door, en overtuigen zich of het incident gestabiliseerd is..

Een drenkeling zal het boeien door wie de gered word, als die maar snel gered word.

Juist op het water is samenwerking met alle partijen van belang.  En elke eenheid die zich daar bezig houd met hulpverlening op het water zou je moeten omarmen en opnemen in een samenwerkingscultuur met 1 belang voorop, snelle en goede adequate hulp op het water, en wat mij betreft ook een goed aansluitend keten vervolg op het land. En je hebt gelijk daar is nog een hele weg te gaan..
Echter er word niet stil gezeten.. Er word door vele partijen hard gewerkt om samen te werken..


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #46 Gepost op: 26 juli 2008, 20:55:23
Bij ons was het vandaag ook chaos. Er was op de Vlietlanden vandaag een hardcore evenement, 20.000 man. Er was voor het evenemententerein een particuliere eerste hulp/ambulance dienst ingehuurd. En die had weer Reddingsbrigade Den Bosch ingehuurd(beetje onlogisch maarja). Dus stonden wij(Reddingsbrigade Leidschendam) Standby mocht er echt iets groots gebeuren.

Dus wij op ons vletje op patrouille, komt er een politieboot met noodgang langszij, of wij ook opweg waren naar 'die' melding. Krijgen we te horen dat Den Bosch om hulp had gevraagt omdat zij bedreigd werden. Wij het nagevraagt bij de post, en onze grote boot, er was niks bekend terwijl ze op de hoogte waren van ons werkkanaal(wij zitten op redned 3 en Den Bosch ging op 1 zitten). Dus de politie de weg gewezen, en we gingen op een afstandje standby liggen. Krijgen we bericht via de post dat de boot van de Politie niet onder de brug door kan, en dat de Politie eenheden op het land niks gingen uitrichten. Dus wij weer terug naar het bruggetje(was nog knap lastig tussen al die feestboten, waar allemaal brokkenpiloten achter het roer stonden). Was de politie al aan wal gegaan en de boot van Den Bosch naar de andere kant van het bruggetje gedirrigeert, wat er verder allemaal gebeurd is is bij ons nog steeds onbekend.  

Misschien krijgen we het nog te horen als ze vanavond weer gaan inpakken, van onze avond ploeg. (Of mischien zit iemand van de betreffende bemanning hier op't forum)

PS. Wij gaan als alles meezit volgend seizoen volledig over op C2000, maar we zijn ook nog bereikbaar over de Redned kanalen + Marifoon  

Groeten, Joost

Update: Ik ben net nog even op de post geweest(21.00-22.30uur) en over het voorval was nog niks bekend, alleen worden we nu wel geupdate door Den Bosch. Er wordt vanavond nog wel wat actie's verwacht(vooral aan onze kant van de Vlietlanden).


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #47 Gepost op: 27 juli 2008, 15:09:52

PS. Wij gaan als alles meezit volgend seizoen volledig over op C2000, maar we zijn ook nog bereikbaar over de Redned kanalen + Marifoon  

Groeten, Joost

Gaan jullie via de bond over op C2000? of is dat bij jullie anders geregeld?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 27 juli 2008, 16:33:37
Kijk dit snap ik nu niet.  De kustwacht allarmeerd via P2000 de KNRM Blaricum en Huizen. De bemanning van de Seeker  leest dit ook op de P2000 en gaat er ook meteen heen. Dus als ik het goed begrijp gaan er naar deze melding dus 3 boten heen( als je het al niet hebt over een overkill), namelijk 2 die door de kustwacht zijn geallarmeerd en één die denkt dit kan ik ook wel. Dit vind ik toch een vreemde gang van zaken, en ik neig toch om te zeggen dat ik het maar vreemd geregeld vind op het water. Ik houd echt mijn hart vast als er echt een beetje incident gebeurd op één van deze meren, ik denk dat er dan een heleboel bootjes op eigen beweging er heen gaan en dan zie je  door de bomen het bos niet meer.

Quote aangepast. Mod. Jerommeke88

Deze gang van zaken heeft vorige week een catamaranzei;ler het leven gered. Rijksaterstaat hoorde de melding op 16 en kon nog net "omstanders" hulp bieden.

Dit had geen minuut langer moeten duren, dan hed het er slecht uitgezien voor deze mijnheer, die inmiddels weer helemaal opgeknapt is. Lichamelijk dan. Hij heeft de schrik nog flink te pakken en verklaart nooit meer te zullen varen.

Dat is het voordurende gevecht wat geleverd moet worden tegen landrotten die denken te weten hoe het op het water veel beter kan door hen het te laten doen. Om jezelf tot "beste hulpverlener" uit te kunnen roepen is het wel eerst nodig alle andere hulpverlening (concurrentie) uit te schakelen. Hoe kan je anders als eerste arriveren.

Was deze melding via 112 en het geweldige C2000 gegaan was hulp voor deze man te laat gekomen.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #49 Gepost op: 28 juli 2008, 23:49:21
Wij vallen operationeel onder de Brandweer (plaatselijk geregeld), en via hun gaan we over op C2000. Deze samenwerking werkt erg goed, als we bijvoorbeeld een busje of iets dergelijks nodig hebben kunnen we die van de BRW gebruiken enzovoort. Maar ook andersom bijvoorbeeld bij een groot evenement bieden wij onderdak voor een TS bemanning en de BRW kan nu beroep doen op drie boten i.p.v. één.

Groeten, Joost

p.s. Onze Bevelvoerder en OvD-R(eddingsbrigade) hebben nu al een c2000 porto bij zich voor contact met het RAC. En op onze snelle boot is vorige week een C2000 mobilifoon geinstaleerd.