Bejaarden moeten als ze slechtziend zijn dubbel zo goed opletten. Blinden hebben een witte stok met rode cirkels, maar ook zij moeten goed opletten.
Een goede voetganger stopt voordat hij oversteekt en kijkt links - rechts - links. Mij is altijd geleerd om oogcontact te maken. Ik kijk een chauffeur altijd aan of ik nou voetganger ben, fietser of automobilist.
Een voetganger die als een kip zonder kop voor een aankomende auto oversteekt heeft het dan aan zichzelf te danken.
Daarnaast wordt er op de overige verkeersdeelnemers en het rijgedrag (dus niet specifiek rijsnelheid) nauwelijks controle uitgevoerd. Vandaar dat die niet autoverkeersdeelnemers maar wat aanklooien, zoals fietsers, brommers en voetgangers. Daar zit geen kenteken op en dat gedrag laat zich ook wat moeilijker fotograferen.
Maar terug on topic: Ik denk dat je even het verschil moet zien tussen mensen die harder gaan dan wettelijk toegestaan en te hard rijders.
Er worden 9 miljoen Mulder beschikkingen uitgedeeld per jaar en dit aantal stijgt elk jaar. Daarvan zijn er 7 miljoen voor het harder rijden dan wettelijk toegestaan. En dat zijn alleen de Mulder beschikkingen, dus tot 30 - 40 km/u te hard. Daarboven is nog niet eens meegeteld.
64% Daarvan is voor mensen die de limiet minimaal overschrijden. Sommigen gaan bewust iets harder, maar velen rijden per ongeluk iets harder.
Het is flauwekul om te zeggen dat als je de marge verhoogt dat men dan harder gaat rijden. Als je ziet hoe gespannen sommige mensen reageren op het aanblik op een flitspaal. Bovenop de rem, voor de zekerheid maar 60 rijden. Waarom? Omdat bijna iedereen wel eens een minimale boete heeft gehad.
De marge verhogen zal ertoe leiden dat men wat onspannender zal rijden.