Multi-disciplinaire stelling......discuseer mee!!!!

Auteur Topic: Multi-disciplinaire stelling......discuseer mee!!!!  (gelezen 14796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 26 juli 2008, 13:04:40
n.a.v. de topic :toekomst p2000

Wat denken jullie van de volgende stelling?
Vrijwilligers maximaal inzetten bij een incident waar zij vlakbij ter plaatse zijn (woning, werk etc)door p2000 berichten (denkende ehbo-er, brandweer, politie)

gaarne, als het niet duidelijk is om te achterhalen vanuit je nickname, onderschrift etc. wat je relatie met hulpverlening is. ;)
mijn doel:  een multi-disciplinaire discussie met alle voor- en tegens :)
               voor vele wellicht gesneden koek hoe ze er over denken, maar verwoord het eens hier!  O0

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2008, 17:18:54
Zal ik dan maar aftrappen?

Het is een idee, zeker bij de grootschaligere dingen, om vrijwilligers en off duty beroepskrachten op te kunnen roepen.
Zeker bij de grotere medische hulpverlening waarbij bijvoorbeeld al een sigma en geneeskundige combinatie ingezet worden kunnen ehv-ers zeker van nut zijn.

Probleem zit m in de uitvoering, moet je al die mensen van een pager voorzien? ga je dat via een sms alert doen, zoals bijv de burgerhulp bij reanimaties?
Laat je iedereen meedoen aan zo'n project?
Het idee heeft zijn charmes maar ook een groot aantal problemen..

Ik bekijk dit dan wel voornamelijk vanuit de gele/witte kolom.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Kanarie

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2008, 08:22:00
En dan komen al die mensen naar de plek (en chaos) des onheils. Waar moeten ze zich melden? Doen ze dat ook? Wie coördineert ze? Hoe herken je hun functie? Hoe weet je of ze nog aangestuurd moeten worden of dat ze al lang op het terrein aanwezig zijn en een taak hebben?

Het lijkt me op zich een mooi idee, maar ik zie inderdaad problemen in de uitvoering.

(Kanarie, ook vanuit de witte kolom)

helm

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2008, 09:07:18
Voor off duty beroepskrachten (zoals Golly schreef) een prima idee. Verder voor niemand, dan zijn nl. de meeste vragen die Kanarie zichzelf stelt ook niet meer aan de orde want beroepskrachten kunnen zelfstandig aan de gang.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2008, 09:21:38
Waar leggen we de lat?
Wat is "grootschalig"?
Wie is wel welkom/ wie niet?
Hoe weet een coordinator hoeveel hulpverleners hij in het veld heeft?
Waar ligt de eindverantwoordelijkheid?
Hoe zit het met communicatiemiddelen i.v.m. eigen veiligheid?
Hoe zit het met de aansprakelijkheid?
Hoe gaan wij om met opleidingsdifferentatie? Wat kan ik als beroeps iemand wel/niet laten doen?

Hoewel het verhaal, in beginsel, een mooi idee is; het levert meer problemen op dan het oplost. Er zijn te veel praktische bezwaren waarom dit niet werkt.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2008, 09:39:14
Bij grootschalige calamiteiten:
Je zou TP een centraal meldpunt moeten hebben, direct communicatiemiddelen uitdelen, een coördinator aanwijzen. De coördinator meldt zich bij de hoofdleidinggevende aldaar. En die verdeelt dan weer de ondersteundende taken aan de vrijwilligers. Alarmering kan idd geschieden d.m.v. sms-alert, piepers. Lijkt me dan wel handig als men 1 keer per maand samenkomt om e.e.a. te oefenen, zodat men een beetje op mekaar is ingespeeld.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2008, 09:47:05
Citaat
Je zou TP een centraal meldpunt moeten hebben, direct communicatiemiddelen uitdelen, een coördinator aanwijzen. De coördinator meldt zich bij de hoofdleidinggevende aldaar. En die verdeelt dan weer de ondersteundende taken aan de vrijwilligers. Alarmering kan idd geschieden d.m.v. sms-alert, piepers. Lijkt me dan wel handig als men 1 keer per maand samenkomt om e.e.a. te oefenen, zodat men een beetje op mekaar is ingespeeld.

Dat is er al voor de gele kant: Het heet SIGMA. Ik heb geen problemen met deze vorm van georganiseerde hulpverlening: of het effectief is, valt nog te bezien, maar dat ter zijde.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2008, 09:51:20
Dat is er al voor de gele kant: Het heet SIGMA. Ik heb geen problemen met deze vorm van georganiseerde hulpverlening: of het effectief is, valt nog te bezien, maar dat ter zijde.

WM

Wat is SIGMA precies? Die komen toch met al dat materiaal, commandowagen, tenten etc. ter plaatse?
Dan zou iemand van SIGMA die taak op zich kunnen nemen. Alle opgepiepte vrijwilligers melden bij die persoon. Het lijkt me haalbaar, mits aantal keren oefenen..

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2008, 11:10:03
Sigma is de snel inzetbare groep ter medice assistentie, het NRK levert hier ook personen aan. maar valt ook binnen de GHOR.
ik zou haast zeggen "melden bij de motor kap" voor overleg ;)

ik vindt het hele idee niet zo slecht. het NRK zorgt ook voor opvang en verzorgen. en nog veel meer.
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2008, 17:01:56
Er worden zeer relevante problemen aangeduid, waarvoor niet 123 een oplossing te vinden is,
Maar... Bij echt grote calamiteiten zullen de mensen die denken dat ze kunnen helpen vanzelf uit het houtwerk komen,

Zo ook een aantal jaar geleden toen bij de schuttersfeesten in eijsden de tent wegwaaide.
Daar zagen de andere rode kruis medewerkers de tent zo'n beetje overvliegen en zijn uit eigen initiatief naar het terrein gegaan waar al een paar ehbo-ers aanwezig waren voor de festiviteiten.
Dit voorbeeld toont aan dat mensen ook uit zichzelf wel zullen gaan kijken of ze iets kunnen doen.

als er bij mij in de buurt een ongeluk zou gebeuren, zou ik best gaan kijken of ik kan helpen.

Wat er dan nog geregeld moet worden is inderdaad hoe je deze mensen inzet, wat kunnen ze, wat laat je ze doen?
En dan moeten er ook regels komen mbt het toelaten van deze mensen binnen een afzetting.

Het sigma is primair opgezet voor de assistentie van de witte tak, maar zij hebben een opkomsttijd van een half uur en dan moeten ze nog naar het terrein gaan, in dit eerste uur kan er prima gebruik gemaakt worden van de aanwezige vrijwillige hulpverleners.

Ik vraag me eigenlijk wel af of er in de blauwe en rode colom gebruik gemaakt zou kunnen worden van vrijwilligers?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis