De
Tipto 12 heeft meer strengen, en is iets compacter geweven en heeft daardoor minder rek en is dus meer statisch dan de
TIPTO EightVoor het dynamische werk van slepen, heb je een lijn nodig met rek, en sterk genoeg is. en nog een aantal andere kwaliteiten heeft als drijvend, zichtbaarheid, slijtvastheid, en weinig water absoptie.
Het verschil tussen de Eight and the Twelve bij de gelijke diameter zit hem niet zozeer in de breeksterkte..
Tipto Eight : 40mm gewicht 75,6kg per 100meter Breeksterkte 269kN (veilige werklast bij een veiligheidsfactor 10:1 = 26Kn = 26ton)
Tipto Twelve : 40mm gewicht 75,6kg per 100meter Breeksterkte 269kN (veilige werklast bij een veiligheidsfactor 10:1 = 26Kn = 26ton)
Breeksterkte 269kN bij een veiligheidsfactor 5:1 vaak gebruikt bij slepen en hijssen =42kN = 42ton
Nadeel van de tipto lijnen is het gewicht.
Een belangrijke eigenschap waardoor een lijn breekt, zijn het vermogen op schokbelastingen op te vangen en de mate waarin de gebruikte lijn beschermt word tegen schuren, en door snijden langs scherpe of hoekige randen. Daarbij moet je rekenen dat elke knoop in de lijn, de lijn met ongeveer 25% verzwakt.
Een schokbelasting levert een enorme piekbelasting en een warmte op in je lijn, vandaar dat een goede sleeplijn een hoge smelt temparatuur heeft, een lijn met veel rek kan wel wat opvangen. Maar het rukken trekken aan een object wat vastligt is zeker niet het slimst.
De tipto 8 is dus dynamischer en daardoor beter geschikt voor het sleep werk dan een tipto 12. van de tipto 12 zijn de drijvende eigenschappen niet bekend. Echter dat zal wel ongeveer gelijkt zijn.
Als een tipto 8 of 12 breekt, komt die met de zelfde snelheid om je oren, als welke andere kabel dan ook.. De bedoeling is natuurlijk dat je dat voorkomt en dat je vooraf gaat berekenen / beoordelen of je materiaal wel sterk genoeg is voor het werk wat je gaat doen.. Sterkte van lijn.. Sterkte van je bolders of andere aanbindpunten, welke knopen leg je in lijn wat is gewicht van het te slepen object.
Een hoge bolder heeft zeker het nadeel van een hefboomwerking, waardoor je boot iets achterover word getrokken, en worden je de kracht van de schroef versus de trekrichting niet optimaal gebruikt. Een andere overweging voor een hogere bolder kan misschien zijn de praktische werkbaarheid., tja daarin maakt iedereen zijn eigen keuzen.
De Sleepboot is op de ondiepte gelopen door dat zijn anker is gaan krabben.. Dus is niet onwaarschijnlijk dat zijn achterzijde meer op de ondiepte lag..
Ik ben geen expert in het slepen, maar de experts kunnen wel een antwoord geven.
Maar kan iemand me vertellen hoeveel verzet(kracht) een boot van 50 Ton, die vastligt op het zand nodig heeft om te verplaatsen ?..
Even gesteld dat er nauwelijks zuigende werking is van modder, en de waterstand niet is gedaald, en er niets meer aan het drijfvermogen van de boot gedaan kan worden door er gewicht af te halen. En dat water onder door spoelen niet direct tot resultaat lijdt.
Je sleeplijn had een veilige werklast van 48 ton ?