Aftesten personeel op specialistische voertuigen

Auteur Topic: Aftesten personeel op specialistische voertuigen  (gelezen 16683 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Gepost op: 31 juli 2008, 17:08:34
Goeiemiddag allen,

Bij ons in het korps worden alle brandwachten, welke uitrukken op de specialistische voertuigen, hierop afgetest. Of anders gezegt, bijgeschoold in het specialisme. Wij doen dit op onze tankautospuiten (voornamelijk voor chauffeurs), op onze hoogwerker en ons haakarmvoertuig met dompelpomp. Dit bijscholen omvat zowel een theoretisch deel als een praktisch deel.
Ik ben benieuwd of dit binnen andere korpsen ook gedaan wordt, en ben erg nieuwsgierig naar de invulling hiervan. Dus wat voor oefeningen laten jullie het personeel uitvoeren met de voertuigen etc.
Momenteel zijn we hier bezig om het bijscholen "realistischer" te maken, en suggesties van mede-forumleden zijn natuurlijk altijd welkom

Ik ben benieuwd naar de reacties. Bedankt alvast!  ;) :)

Gr
Sander




RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2008, 15:52:46
wat moet ik me hierbij voorstellen?

- rijvaardigheid?
- pompbediening?
- handigheid met hoogwerker?
- uitrijden van WTS?
- bediening van kraan van de HV?


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:33:59
wat moet ik me hierbij voorstellen?

- rijvaardigheid?
- pompbediening?
- handigheid met hoogwerker?
- uitrijden van WTS?
- bediening van kraan van de HV?


Correct....behalve het daadwerkelijk uitrijden van WTS. Dit wordt op de reguliere oefenavonden beoefend. Echter het op/afzetten van de haakarmbak en bediening vd pomp wordt wel behandeld.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2008, 17:37:05
Als je gaat oefenen met een haakarmwagen ben je zo uitgeoefend..

Dat is even een kwestie van "het door hebben" en klaar ben je..

**kan het weten,
ben nl. zelf haakarmwagen chauffeur**  ;)
Groetjes, Marco


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2008, 00:03:26
Als je gaat oefenen met een haakarmwagen ben je zo uitgeoefend..

Dat is even een kwestie van "het door hebben" en klaar ben je..

**kan het weten,
ben nl. zelf haakarmwagen chauffeur**  ;)

Tja...als je puur naar de HA zelf kijkt wel maar een HA rukt bijna nooit zonder container uit ;)

Denk aan een DECO container;vaak staat er maar 1 zo`n container die ingezet kan worden in een groot gebied,lange(re) aanrijtijd,wanneer je ter plaatse komt moet deze als het even kan zo snel mogelijk operationeel gemaakt worden dus.....wat doe je als team van 2 man (bezetting HA) als eerste;watervoorziening regelen,luchtvooraadcilinders zo snel mogelijk open draaien,stroomvoorziening opbouwen enz.

De COH container:
Deze wordt meestal "gekoppeld" aan een VC-2.In onze regio komen de COH en VC-2 vanuit andere kazernes aanrijden.Wanneer je als eerste aankomt met COH kun je alvast beginnen met opbouwen van COH.Aggregraten uitpakken,deze een eindje weg zetten van de COH vanwege geluid,airco aanzetten (zeker nodig met deze warme temperaturen) enz.

GWT;
Waar liggen de tertiare waterwinningen in de regio (bij ons in de regio worden momenteel (bereikbaarheids-)kaarten gemaakt waar deze waterwinningen zich begeven en wat de beste opstelplaats is

Denk ook aan de hoogtes van de verschillende containers(De een heeft een ladder op het dak liggen,bij een andere container klappen de zijwanden naar boven (dus denk aan de extra veerconstructie hiervoor op het dak= hoger!)Wij hebben hier zo`n 18 verschillende containers.

Dit zijn zomaar wat "dingetjes"die mij te binnen schieten,er zal vast nog wel veeeel meer uit te leggen zijn.Ik ruk zelf met allle containers uit naar incidenten (als chauffeur maar ook als "bevelvoerder").Ook neem ik testen af van mensen die op de AL gaan uitrukken.

Oh ja,wij hebben zelf een TOM-TOM`s op deze voertuigen liggen (sommige hebben ook MDT`s).Ze moeten van mij van top tot teen dat ding kunnen bedienen!
Ook niet onbelangrijk,het wisselen van gespreksgroep via statusbox bij inzet naar ander cluster (zo als dat bij ons heet).Moeten ze foutloos kunnen!

Nou ja,ik stop maar eens.......mochten er vragen zijn of los komen,stel ze maar!

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2008, 08:27:07
Even voor de duidelijkheid,

Ik ben geen chauffeur op een HA bij de brandweer dus hoe en wat met de uitrusting en werking van de diverse containers bij de BRW weet ik niet.
Waar ik op doelde was de daadwerkelijke werking van een HA voertuig.
Daarmee kan je ook wel wat "truukjes" mee uithalen  ;)

Ikzelf rij bij Roteb (Rotterdam) op een HA voertuig met kraan achter de cabine en vervoer 20m3 en 40m3 containers.

Qua hoogte van containers bij de BRW zal het denk ik wel mee vallen..
Als ik een 40m3 erop heb staan ben ik rond de 3.8 mtr. hoog..
Ik denk dat een HA van de BRW ook we zo hoog zal komen..

Maar goed,
We dwalen af maar wilde dit voor de duidelijkheid wel even vermelden dat ik (helaas) geen HA chauff. bij de BRW ben..  ;)
Roeping gemist heet zoiets..
Groetjes, Marco


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2008, 09:08:12
Even voor de duidelijkheid,

Ik ben geen chauffeur op een HA bij de brandweer dus hoe en wat met de uitrusting en werking van de diverse containers bij de BRW weet ik niet.
Waar ik op doelde was de daadwerkelijke werking van een HA voertuig.
Daarmee kan je ook wel wat "truukjes" mee uithalen  ;)

Ikzelf rij bij Roteb (Rotterdam) op een HA voertuig met kraan achter de cabine en vervoer 20m3 en 40m3 containers.

Qua hoogte van containers bij de BRW zal het denk ik wel mee vallen..
Als ik een 40m3 erop heb staan ben ik rond de 3.8 mtr. hoog..
Ik denk dat een HA van de BRW ook we zo hoog zal komen..

Maar goed,
We dwalen af maar wilde dit voor de duidelijkheid wel even vermelden dat ik (helaas) geen HA chauff. bij de BRW ben..  ;)
Roeping gemist heet zoiets..

Ok,

Het verhaal is duidelijk voor mij ;) :)

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2008, 10:07:13
Goeiemiddag allen,

Bij ons in het korps worden alle brandwachten, welke uitrukken op de specialistische voertuigen, hierop afgetest. Of anders gezegt, bijgeschoold in het specialisme. Wij doen dit op onze tankautospuiten (voornamelijk voor chauffeurs), op onze hoogwerker en ons haakarmvoertuig met dompelpomp. Dit bijscholen omvat zowel een theoretisch deel als een praktisch deel.
Ik ben benieuwd of dit binnen andere korpsen ook gedaan wordt, en ben erg nieuwsgierig naar de invulling hiervan. Dus wat voor oefeningen laten jullie het personeel uitvoeren met de voertuigen etc.
Momenteel zijn we hier bezig om het bijscholen "realistischer" te maken, en suggesties van mede-forumleden zijn natuurlijk altijd welkom

Ik ben benieuwd naar de reacties. Bedankt alvast!  ;) :)

Gr
Sander

Dat gaat in Apeldoorn net zo


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2008, 10:09:41
Tja...als je puur naar de HA zelf kijkt wel maar een HA rukt bijna nooit zonder container uit ;)

Denk aan een DECO container;vaak staat er maar 1 zo`n container die ingezet kan worden in een groot gebied,lange(re) aanrijtijd,wanneer je ter plaatse komt moet deze als het even kan zo snel mogelijk operationeel gemaakt worden dus.....wat doe je als team van 2 man (bezetting HA) als eerste;watervoorziening regelen,luchtvooraadcilinders zo snel mogelijk open draaien,stroomvoorziening opbouwen enz.

De COH container:
Deze wordt meestal "gekoppeld" aan een VC-2.In onze regio komen de COH en VC-2 vanuit andere kazernes aanrijden.Wanneer je als eerste aankomt met COH kun je alvast beginnen met opbouwen van COH.Aggregraten uitpakken,deze een eindje weg zetten van de COH vanwege geluid,airco aanzetten (zeker nodig met deze warme temperaturen) enz.

GWT;
Waar liggen de tertiare waterwinningen in de regio (bij ons in de regio worden momenteel (bereikbaarheids-)kaarten gemaakt waar deze waterwinningen zich begeven en wat de beste opstelplaats is

Denk ook aan de hoogtes van de verschillende containers(De een heeft een ladder op het dak liggen,bij een andere container klappen de zijwanden naar boven (dus denk aan de extra veerconstructie hiervoor op het dak= hoger!)Wij hebben hier zo`n 18 verschillende containers.

Dit zijn zomaar wat "dingetjes"die mij te binnen schieten,er zal vast nog wel veeeel meer uit te leggen zijn.Ik ruk zelf met allle containers uit naar incidenten (als chauffeur maar ook als "bevelvoerder").Ook neem ik testen af van mensen die op de AL gaan uitrukken.

Oh ja,wij hebben zelf een TOM-TOM`s op deze voertuigen liggen (sommige hebben ook MDT`s).Ze moeten van mij van top tot teen dat ding kunnen bedienen!
Ook niet onbelangrijk,het wisselen van gespreksgroep via statusbox bij inzet naar ander cluster (zo als dat bij ons heet).Moeten ze foutloos kunnen!

Nou ja,ik stop maar eens.......mochten er vragen zijn of los komen,stel ze maar!

Gr,
Steve

Valt dit niet gewoon onder de basiskennis die een gebruiker behoort te weten?


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2008, 11:59:22
Lijkt mij ook. Kan niet zo wezen dat men de weg op gaat met materieel als ze niet weten hoe het werkt