Succesvolle evacuatie veerboot
Vlissingen, 21 september 2013
De grootschalige evacuatietraining vanaf de Fast-Ferry Vlissingen-Breskens is goed verlopen. Alle 92 opvarenden van het fietsvoetveer zijn veilig aan land gebracht in Vlissingen.Zaterdagmorgen 21 september zijn 92 opvarenden van het fietsvoetveer Vlissingen - Breskens gered in het kader van een evacuatietraining. Alle betrokkenen vonden het zeer geslaagd om in deze training niet alleen de eigen processen te oefenen, maar ook de processen van andere partijen van dichtbij mee te maken en daarmee de noodzakelijke afstemming te organiseren. Eerder gemaakte afspraken op papier kwamen tot leven en worden de komende periode geëvalueerd. Waar nodig leidt dit tot aanpassing van plannen of tot het aanscherpen van aandachtspunten bij de implementatie van plannen.
ScenarioIn de training werd gesimuleerd dat het fietsvoetveer Vlissingen – Breskens na een aanvaring dusdanig beschadigd is geraakt dat de boot niet veilig terug kan keren naar de haven. De opvarenden van de veerboot moesten daarom geëvacueerd worden.
Samenwerkende partijenVoor deze oefening was een nauwe samenwerking nodig tussen de Veiligheidsregio Zeeland, het Schelde Coördinatie Centrum (SCC) van Rijkswaterstaat Zee & Delta en de Nederlandse Kustwacht.
Veolia kon in deze oefening zowel de reddingsmiddelen testen als de bemanning van het fietsvoetveer trainen. Het inzetten van de reddingsvlotten aan de zijkant van de veerboot verliep uiterst snel.
De KNRM was verantwoordelijk voor het evacueren van de passagiers. Hiervoor werden de reddingboten van de stations Breskens, Cadzand, Hansweert en Westkapelle gealarmeerd. Hun reddingsactie verliep tot grote tevredenheid zeer snel.
Voor KNRM, Veolia en Schelde Coördinatie Centrum leverde de training input op voor een betere onderlinge afstemming tijdens de reddingsactie.
Nadat de opvarenden aan land waren gebracht in Vlissingen, werden slachtoffers met letsel opgevangen onder regie van de GHOR. Vanuit de samenwerkende gemeenten in Zeeland was opvang en verzorging georganiseerd voor opvarenden zonder letsel in het restaurant bij het NS-station. De afstemming tussen GHOR en het gemeentelijke proces opvang en verzorging wordt komende periode in de evaluatie nader uitgewerkt.
Een Coördinatieteam te Water (COTW) was actief vanaf Rijkswaterstaatvaartuig RWS 78 om de reddingsactie op het water te volgen. In de evaluatie wordt meegenomen of en hoe haalbaar het is om dit coördinatievaartuig sneller ter plaatse te laten komen. Tevens was er een COPI te land om de gehele actie aan landzijde te coördineren.
Permanente Commissie & KNRMDe evacuatietraining was een initiatief van Rijkswaterstaat Zee & Delta en de KNRM, waarna andere hulpverleningsdiensten en organisaties aansluiting hebben gezocht om mee te trainen. Met deze grootschalige evacuatietraining is voldaan aan een grote wens van de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart om een grootschalige evacuatie in het echt uit te voeren.
Ook voor de KNRM zijn er belangrijke leermomenten uit de oefening gekomen, maar wel is aangetoond dat de KNRM stations aan de Westerschelde in staat zijn om snel, professioneel en veilig een grote groep mensen te evacueren.
Zie ook het item van Omroep Zeeland: Oefening ontruiming fietsvoetveer op open water
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-09-21/528168/oefening-ontruiming-fietsvoetveer-op-open-water#.Uj81bMsaySNwww.knrm.nl