Ben bang dat geen enkele directeur daar wat in gaat verbeteren want allemaal willen ze de belangrijkste zijn. In mijn ogen is hier maar 1 partij die duidelijkheid kan scheppen en dat is de kustwacht door de juiste bedrijven/organisaties op de juiste plaats in te zetten en niet de KNRM Alarmeren voor een bootje met motorpech die vast ligt aan een wachtsteiger met redelijk rustig weer
Maar goed dat is een andere discussie!
90-95 % van de noodoproepen pleziervaarders zijn niet vanwege levensbedreigende situaties of te relateren aan mogelijk grote schades door strandingen op de imitatierotsen of drijvende in een druk vaarwater. Dus ver buiten de oorspronkelijke doelstellingen van de KNRM.
Professionele bergingsbedrijven 24/360 met een scala aan vaartuigen, ik heb het even niet over die HAP-SNAP gelegenheids waterhulpverleners, hebben tegenwoordig ook snelle vaartuigen en die bedrijven willen ook een jacht "in nood" verschalken en niet pas aan bod komen als de KNRM geen geschikt materieel heeft.
De KNRM heeft zich door de grote uitgaven en onkosten in een zodanige positie gemanoeuvreerd dat men wel moet gaan functioneren als "bergingsbedrijf", terwijl de KNRM bij grote schepen weer wel moet terugvallen op bergingsbedrijven met het geschikte materieel.
De kustwacht moet beginnen met gewoon veel beter uitvragen, dan wordt er toch de KNRM niet meer gealarmeerd zoals in jouw voorbeeld of een motorjachtje op een strandje op de randmeren dat de motor niet meer aan de gang krijgt of een zeiljacht op 100 meter van het Naviduct dat moeite heeft om de sluis binnen te komen etc.etc.
Valt wel het nodige weg voor de KNRM stations en met name de PR machine van de KNRM, die op volle toeren draait, zie het budget !